Analýza konkurence
Analýza konkurence:Konkurencí se rozumí všechny subjekty na straně nabídky, jež mají shodný zájem získat přízeň určité skupiny zákazníků, o niž usiluje i náš podnik.
Cílem analýzy konkurence je odhadnout budoucí chování konkurence. Přitom hledáme odpovědi např. na tyto otázky: Kdo jsou naši konkurenti, jaké jsou jejich hlavní cíle, jaké jsou jejich současné strategie, jaké jsou jejich zdroje a schopnosti, silné a slabé stránky ve srovnání s naším podnikem a jaké budou jejich pravděpodobné budoucí strategie?
Čistá konkurence – je extrémním ekonomickým prostředím, které se vyznačuje velkým počtem individuálních výrobců. Tito výrobci nabízejí nediferencovaný produkt (např. trh surovin a plodin). Cena je stanovena trhem a ani firma, ani zákazník nemají možnost ji ovlivnit, protože jejich podíl na celkovém trhu je nepatrný. Význam propagace je v těchto souvislostech nepatrný. S ohledem na minimální podíl na celkovém trhu výrobce nemá možnost ovlivnit prodejní cesty.
- Monopolistická konkurence – prostředí je typické velkým počtem drobných producentům, kteří nabízejí diferencované produkty (oděvní firmy, cestovní kanceláře). Nové firmy mohou vstupovat na trh a neperspektivní firmy lze snadno zlikvidovat (neexistují bariéry pro vstup do odvětví a výstupu z odvětví). Konkurence cenou je velmi významná, naopak propagace má poměrně menší opodstatnění. Existuje i určitá možnost ovlivnit prodejní cesty.
- Oligopol – prostředí se vyznačuje malým počtem producentů, kteří ovládají rozhodující část trhu. Zákazník obvykle vnímá rozdíly mezi nabízenými produkty jako podstatné (nábytek, v celosvětovém měřítku automobily nebo počítačový průmysl). V podmínkách oligopolu je propagace je propagace velmi významným nástrojem marketingu. V případě snadné nahraditelnosti produktu může být cenová konkurence prostředkem ke zvýšení podílu firmy na trhu na úkor ostatních konkurenčních firem.
Výrobce má značný vliv na prodejní cesty.
Čistý monopol – je druhým extrémním prostředím. Produkt je poskytován v dané zemi nebo geografickém celku jedinou firmou, která má neomezený vliv na daném trhu a proto také určuje cenu produktu. Propagace nemá velký význam a prodejní cesty jsou zcela pod kontrolou firmy. Monopol může být důsledkem právní regulace, patentu nebo licence nebo ekonomické výhodnosti koncentrace produkce.
Strategie firem při dominantním postavení:
1.rozšiřování trhu a zvyšování poptávky-geografická expanze,zvýšení spotřeby současných zákazníků
2.udržení svého dominantního postavení-důsledná markt.politika,inovace-
a)preventivní ofenzíva-vystoupení proti konkurenci v době její přípravy na rozšíření trhů
b)ofenzivní obrana-konkurence se nechá proniknout na vlastní trh a napadne se její slabina
c)mobilní ochrana-v době ohrožení se hledají nové trhy
3.rozšíření odbytišť-v oblasti,do které proniká sníží ceny na minim. A po získání výsadního postavení opět zvýší,přijde-li na trh s novým výrobkem,cenu starého výrazně sníží
Strategie firem které nemají dominantní postavení:
1.firma chce získat dominantní postavení na trhu-nutno provést analýzu trhu,kdo je hlavním konkurentem,současný podíl firmy na trhu,jakou má firma konkurenční výhodu,jaké má nedostatky,jestli může firma v budoucnosti reagovat na změny v okolí
Metody pro boj s konkurencí:
a)frontální útok:použije všechny zdroje proti konkurenci(reklamní činnost,podpora prodeje,snížení cen)
b)boční útok:konkurence očekává frontální útok proto hájí své nejsilnější pozice,obsadí okrajové trhy a zahájí útok
c)nepřímý útok: útočící firma se zaměří na trhy,kde konkurence nepůsobí
d)partizánský útok:sníží ceny,provádí se akce na podporu prodeje,prodej na ulicích
2.Firma je doplňkem dominantního výrobce:z nedostatku financí,využívá slabších míst konkurence,volí jemnější politiku,nabízí služby,které konkurence nemá
Strategie firem,které mají malý podíl na trhu:
Malé firmy se specializují na produkty,které konkurence nenabízí,má vlastní trhy a zákazníky,nenapadají konkurenci, ale chtějí se dohodnout, speciální zákazníci (zdrav.pomůcky), zaměřená na určitý malý region,speciální služby
Strategie v době,kdy firma ztratila konkurenční výhodu:
a)Napodobování-jiné úspěšné firmy organizačně,výrobky i prodej,strateg
b)Odchýlení-napodobuje jinou firmu tam,kde se produkt již nedá zlepšit
c)Doplňování-nenapodobuje,ale vyrábí to,co může zákazník využít spolu s výrobkem úspěšným