Dopravní systémy České republiky
Charakteristika dopravy v Česku
Doprava tvoří důležitou složku ekonomiky.Je podmínkou pro chod průmyslu,zemědělství a služeb.V souvislosti s transformací české ekonomiky dochází v dopravě ke změnám,směřujícím k těmto cílům: -účast na světové dopravě
-šetrnost dopravy vůči životnímu prostředí
-dopravu odstátňovat
-racionálně dělit dopravu
Základem našeho dopravního systému jsou železniční a silniční doprava.Společně dopravují přes 98% všech nákladů a přes 95% cestujících.Význam ostatních druhů dopravy je z hlediska objemu přepravy nízký.
Osobní a nákladní doprava
V osobní dopravě došlo v 90.letech k poklesu přepravy osob v dopravě autobusové a železniční,naopak automobilová doprava se prudce rozvíjí.Došlo také k nárůstu v letecké přepravě.
V nákladní dopravě došlo k přesunu z železniční na silniční dopravu,zvýšila se tranzitní doprava,vzrostlo zatížení silniční sítě i hraničních přechodů.V železniční a vodní dopravě došlo naopak k prudkému poklesu přepravy.
Železniční doprava
-tvoří základ našeho dopravního systému
Průměrná hustota sítě je 12 km na 100 km2.Asi 20% tratí je dvoukolejných,30% je elektrifikováno.Hlavním tahem je dvoukolejné,plně elektrifikované spojení Severočeského hnědouhelného revíru a severní Moravy.
Česká republika tvoří důležitý dopravní uzel v rámci celé Evropy.
Silniční doprava
Máme poměrně hustou silniční síť,kvalitní silnice III. třídy,dálnice a rychlostní komunikace.Na přepravě se silniční nákladní doprava podílí 67%, na osobní je to asi 85%.V důsledku rozmachu osobní i nákladní dopravy je stále větší požadavek na modernizaci naší silniční sítě.Největší důraz je kladen na dobudování spoje do Německa,na obchvaty a tranzitní tah napříč Moravou.
Letecká doprava
-spojení se světem
Vnitrostátní využití je zanedbatelné.
Letiště:Praha-Ruzyně,Brno-Tuřany,Karlovy Vary
Říční doprava
Splavné toky jsou Labe od Chvaletic a Vltava od Prahy.Labská vodní cesta se využívá hlavně k mezinárodní nákladní dopravě,vnitrostátní doprava výrazně poklesla.Osobní doprava má pouze rekreační charakter.
Městská hromadná doprava
-samostatná složka dopravního systému
Dopravuje cestující na krátké tratě,je nejvyužívanější.
Patří sem autobusová, trolejbusová a tramvajová doprava,Praha má vybudované metro.
Potrubní doprava
Zabezpečuje dopravu a rozvod ropy a plynu.Dříve byla cesta velmi jednostranná s vazbou na Rusko, nyní máme nový ropovod Ingolstadt-Kralupy nad Vltavou,který umožňuje nákup arabské ropy.Podobné řešení se předpokládá i u zemního plynu.
Spojová doprava
-dopisy,telegramy,internet…