Doprava ČR
- základ tvoří silniční a železniční doprava – 98% nákladu, 99% cestujících
- městská doprava – specifika větších měst
- ČR = tranzitní území – vedou tudy evropské tahy – spojnice západu s východem
- objem se snížil
- privatizace
Silniční
- na kratší vzdálenosti
- doprava osob – patří do terciéru (služby)
- doprava nákladu – patří do sekunderu (průmysl)
- od 90.let rozvoj automobilové dopravy (i kamionová doprava) – rozvoj i služeb souvisejících s tím
- zvýšení intenzity – zhoršení životního prostředí – odpor proti výstavbě nových větších komunikací
- RO-LA – úsek, na kterém jsou kamiony převáženy na vagónech lokomotiv (šetří to životní prostředí) – Lovosice-Drážďany
- hustá síť, ale je zastaralá
- málo dálnic a 4-proudových silnic
- chybí obchvaty, nevyhovující kvalita povrchu vozovek
- nejsme s Evropou spojeni žádnou dálniční sítí
- nedostatečná dálniční síť brání v rozvoji některých regionů (Ostravsko)
- problémy nevýstavby dálnic – finance, odpor ochránců přírody a obyvatel, částečně i díky tomu že kraje nemají pravomoc k výstavbě dálnice
Železniční
- rovnoměrně rozprostřená síť
- nejhustěji v severní polovině Čech
- modernizace – elektrifikace (jen nejdůležitější tahy) X 2 elektrifikační systémy (střídavý a stejnosměrný proud)
- aby naše železnice mohly konkurovat zahraničí musí – vyšší rychlost, lepší časová spolehlivost, vyšší kvalita přepravy
- stát se snaží o zlepšení (protikladem jsou vlaky Intercity a Eurocity, které mají velkou kvalitu a komfort)
- problémy Českých Drah
- železniční koridory – spojit nás se zahraničím
– modernizace
– 4 koridory (viz mapka)
- snaha snížit čas přepravy (velkou konkurencí je letecká doprava) X letiště jsou mimo centrum a nádraží jsou v centru
Letecká
- mezinárodní letiště – Praha (v současné době modernizace), Brno, Ostrava, Karlovy Vary, Hradec Králové
- spíše mezinárodní funkci
- zvyšuje se objem
- vnitrostátní přeprava – ne moc význam
Lodní
- na 2 řekách – Vltava – Praha-Mělník
– Labe – od Chvaletic
– zboží a suroviny
Spoje
- pošta, telekomunikace, Internet, atd.
- velký rozmach
- klasická pošta upadá – ubývá dopisů a přání (spíše e-mail a mobil)
- rozmach médií, rozhlas
- vyžadují velké množství kvalifikovaných odborníků