Paměť, učení
(definice, rozdělení, druhy učení, motivace, poruchy paměti)
Psychické jevy
– jsou u člověka různorodé, přesto se projevují jako jeden celek
Dělení: a) psychické procesy – děj, průběh nějaké činnosti = vnímání, představivost, fantazie
- b) psychické stavy – stav, charakteristika nějaké činnosti = citové vztahy
Dělení psychických procesů: 1. Poznávací – barvy, hudba
- Paměťové – klíče, žehlička
- Motivační – cvičení, jídlo, solárko
- Citové – láska, nenávist, bolest
Paměť
– základní kámen a nezbytná část psychiky
Umožňuje – nabývat vědomosti, dovednosti a zkušenosti = používáme je
Fáze paměti
- Zapamatování (vštípení)– upevnění poznatků a spojuji je s vědomostmi nebo zkušenostmi
- a) úmyslné – tzv. memorování – rozumové učení
- b) neúmyslné – neúmyslné vytyčení cíle a něco si zapamatuji (otevřená lednička)
- c) mechanické – bez porozumění se učím určité vědomosti
– tzv. mnemotechnické pomůcky (data, okolnosti, nákresy)
- d) slovně logické – pamatuji si podstatné, jelikož dobře rozumím učivu
- Vybavování – aktivní psychická činnost, při níž se záměrně vyvolává vědomí
zapamatovaný zážitek vyvolat
– 70 % učení zapomínáme do 24 hodin
- Zapomínání – opačná stránka 1. a 2.
– má dvě formy
- a) špatná reprodukce – záměna písmene
- b) nemožnosti si rozpomenout – okno
reminiscence – ihned po situaci si nic nepamatuji
Druhy paměti
- Krátkodobá – krátké podržení informací a náhlé vybavení
- Dlouhodobá – potřeba vícenásobné opakování
- Pohybová – pamatuji si pohyby a spojuji je s vědomostmi (recept x vaření, oprava auta)
- Emocionální – je založena na citech, na emocích
- Názorná – používají se všechny smysly (nos, uši, oči)
Poruchy paměti
- Amnesie – výpadek paměti (kvůli úrazu)
- Hyponézie – snížená schopnost paměti
- Hypermézie – zvýšená paměť (úplně vše si pamatuji)
- Paramnézie – zkreslená
- Hyptomnézie – co jsem nezažil, to si nepamatuji
Učení
– je to získávání zkušeností a utváření jedince v průběhu života
– výsledkem učení je každá změna chování a prožívání (vytváří nám charakter)
Druhy učení
- Mimovolní – osvojujeme si určité návyky bez zvláštního záměru (čistá obuv, kapesník)
- Mechanické – učivo si osvojuji do slova – slovo po slově tzv. memorování
– rychleji pobíhá proces zapomínání
- Logické – spočívá ve vyhledávání logických souvislostí
– je nejúčinnější a nejpomaleji probíhá proces zapomínání
- Sociální – znamená, že si osvojuji sociální ráz (typické lidské vlastnosti) např. charakter
- a) napodobování (imitace) – přebírání úkonů jiných lidí
- b) identifikace – volba určitého vzoru chování a jednání (chování podle okolí)
Metody učení – jak se učit
! S E B E J I S T O T A !
- Snažit se vše pochopit
- Výklad si přepsat
- Při obtížných slovech si uvádím příklady nebo náčrty
- S přípravou nečekám na poslední den, ale probereme to hned po výkladu
- Pravidelný režim a spánek
- Každý den začínám ve stejnou dobu přípravou
- MOTIVACE
- Vytyčim si cíl
Některé formy učení
- Metoda příběhu – vyprávění – spojujeme čísla, fakta do nějakého příběhu
- Metoda tahák – je to vysoce účinná metoda, je propracovaná
- Využití řeči těla – někdy je důležité všímat si řeči těla
Důležité je hlas a řeč – mluvit hlasitě, zřetelně, artikulovat a příjemným
zvukem hlasu
- Mentální mapování – paměť
– výkonové vlastnosti osobnosti