Základy psychologie
Charakterizujte předmět psychologie, vývoj psychologického myšlení a hlavní psychologické disciplíny
Psychologie = psyché (duše) + logos (učení)
CHARAKTERISTIKA
= samostatná věda rozvíjející se od druhé poloviny 19.století, do té doby součástí filozofie
– za zakladatele považován Aristoteles
– Empirická = zkoumání založeno na konkrétní zkušenosti, metodě pozorování
– stojí na rozhraní mezi vědami přírodními a společenskými
– podoby • laická – nevědecká, každý z nás si klade psychologické otázky
- vědecká – reprezentována odborným psychologem či literaturou nebo organizací
- narativní – reprezentována vyprávěním příběhů (Dostojevskij – Zločin a trest)
PŘEDMĚT
= chování, prožívání a postoj jedince → otázka osobnosti člověka a jejího vývoje
– zabývá se osobností a jejím vývojem, krizemi a úsilím vymanit se z nich a realizovat životní cestu
– vědecká psychologie se navíc zabývá psychologií:
- soustavně, kriticky a koncepčně → vyžaduje důkazy, uvádí argumenty
- vypracovává si svůj pojmový (terminologický) aparát
- rozvíjí teorii, díky kterému může podávat výklad a vysvětlení
- buduje systém metod a strategie metodických postupů → snaží se být objektivní
VÝVOJ
- Etapa – téma duše
= v antice chápou psychologii jako náuku o duši
Aristoteles – první psycholog, napsal Spis o duši: o vývoji člověka, o důležitosti rozumového
poznání, díky kterému poznáme řád světa a tím poznámě, že musíme konat dobro
– popisuje duši spíše ze strany biologické
Platón – považuje duši za uvězněnou v lidském těle
– filozofováním dojde k rozpomínání na svět před vtělením
sv.Augustýn – usiluje o pochopení a poznání sebe sama a smyslu života
– za podstatu duše považuje vůli
Tomáš Akvinský – spojuje člověka s přírodou
– tělo a duši považuje za celek, který se skládá z mrtvé hmoty a oživující duše
- Etapa – téma vědomí
= duše pozvolna mizí z centra zájmu jako něco údajně příliš odtažitého, co je třeba nahradit něčím
zjevnějším a nejspornějším, a tím je tedy vědomí
René Descartes – zahájil přechod od substanciální duše ke zkoumání vědomých myšlenkových
pochodů
„Myslím, tedy jsem“
John Locke – jako první navrhuje zkoumat, to co probíhá v mysli – Intorspekce
– vše co se děje v mysli, je dovozeno od počitků a vjemů, jinak by mysl byla prázdná
„Není nic v mysli, co dříve nebylo ve smyslech“
Gottfried Wilhem Leibniz – domnívá se, že člověk je v sobě samé založeným bytím tzv.: monádou
– nejnižší monády jsou nevědomí a vyšší monády mají schopnost vnímat
- STOLETÍ
– psychologie dospěla k osamostatnění, tedy k oddělení od filozofie
– osamostatnění datováno roku 1879, kdy Wilhelm Wundt založil první psychologickou laboratoř
– vznik laboratoře měl takový význam, protože v té době určovaly experimentální disciplíny, co je
vědní a co ne
- STOLETÍ
– na počátku století došlo k rozdělení psychologie, na zakládě sporů:
1) Introspekce (Locke) – klade důraz na vliv prostředí
Behaviorismus (Leibniz, Watson, Darwin) – klada důraz na svébytnost osobnosti
2) Vědomí – to, co si dokážeme vybavit: vnímání, zkušenost, zážitek, chování
Nevědomí – jevy, které si neuvědomujeme, ale působí na naše chování: touha, strach, vzpomínky
3) Elementy – zaměřuje zkoumání na jednotlivé části
Celek – zkoumání celku
Psychoanalýza – zakladatel S.Freud, který říká, že chování je ovlivněno pudy (násilí, sex)
– dělí se • Analytická psychologie – C.G.Young
- Individualismus – A.Adler
SOUČASNÁ PSYCHOLOGIE
- Hlubinná psychologie – za běžnými projevy hledá hlubší vrstvu, zahrnuje psychoanalýzu
- Neobehaviorismus – klade důraz na chování jedince v určitých prostředí
- Kognitivní (poznávací) psychologie – zkoumá reakci člověk na svět
- Humanistická psychologie – zkoumá autentické sebevyjádření člověka → identita
- Tvarová psychologie (gestaltismus) – zkoumání podmětů jakožto celku
- Transpersonální psychologie – zabývá se mimořádnými stavy vědomí
DISCIPLÍNY
- Základní (teoretické)
- Obecná psychologie – zpracovává základní teoretické otázky a přináší obecné poznatky o
psychice člověka
- Sociální psychologie – zkoumá formy a mechanismy začleňování lidí do mezilidských
vztahů, sociálních skupin a společenských institutů
- Patopsychologie – zkoumá psychické poruchy a potíže
- Vývojová – psychický vývoj člověka a lidského rodu
- Aplikované (užité)
- Pedagogická psychologie – zabývá se chováním mezi učiteli a žáky, metodami výuky a
vzdělávání
- Klinická psychologie – řeší otázky diagnostiky, terapie i prevence duševních poruch i
chorob, vztah lékaře k pacientovi a pacienta k nemoci
- Psychologie práce – studuje vliv pracovního prostředí na pracovní výkon, otázku
bezpečnosti práce, mezilidské vztahy na pracovišti
- Poradenská psychologie – pomáhá jedinci lépe se orientovat ve stále složitějším životě
III. Speciální • Psycholingvistika – učení jazyků
- Zoopsychologie – psychika zvířat
- Biopsycologie – vliv genů na psychiku
- Farmatopsychologie – účinky léků na psychiku