Základní psychické vlastnosti osobnosti, psychologický vývoj osobnosti
A. Osobnost
- Vymezení osobnosti
- Osobnost = souhrn psychických jevů v určitém člověku a zároveň jeho odlišnost, jedinečnost
- Je tvořena spojením biologických, psychologických a sociálních aspektů každého jedince
- Je utvářena ve vztazích mezi lidmi, prostředím a společností
- Vždy se projevuje jako celek
- Vlastnosti a rysy osobnosti
- Rys osobnosti = psychická vlastnost, která se projevuje určitým způsobem prožívání, chování a jednání
- Rysy často vyjadřujeme protikladně, př. stabilita x labilita, dominance x submise, rozhodnost x nerozhodnost atd.
- Krajní vyhraněnost rysů ztěžuje přizpůsobování měnícím se podmínkám života
- Rys jako psychologický termín odpovídá hovorovému označení „povahové vlastnosti“ – to je např. vytrvalost, upřímnost, pravdomluvnost…
- Psychické vlastnosti jsou relativně trvalé vlastnosti osobnosti, kterými se vyznačuje, ovlivňují prožívání a myšlení, na jejich základě můžeme předpovídat, jak se člověk zachová či jak bude jednat.
- Psychická struktura osobnosti
- = jednotlivé části osobnosti a jejich uspořádání
- Tvořena psychickými vlastnostmi a rysy osobnosti, které determinují lidské reakce
B. Psychické vlastnosti (= trvalé, charakterizují celoživotně)
- Aktivačně – motivační
- Motiv = pohnutka, příčina činnosti a jednání člověka
- Má směr, cíl, intenzitu, trvalost
- Př. potřeby, zájmy, návyky, cíle, přání, hodnoty, postoje, emoce
- Potřeba – uvnitř mě
- =stav nedostatku nebo nadbytku něčeho, co nás vede k činnostem, jimiž tuto potřebu uspokojujeme
- biologické (primární, vrozené) – potřeba dýchání, potravy, bezpečí, spánku…
- sociální (získané)
- kulturní (vzdělání, kulturní život, …)
- psychické (radost, štěstí, láska, …)
- vytvářejí se a diferencují se v průběhu socializace
- Hierarchické uspořádání potřeb (A. Maslow) – dle naléhavosti pro člověka (vyšší potřeba se objevuje až po naplnění nižší)
- Murray – vyšší (duševní), nižší (fyzické)
- Potřeba seberealizace je potřeba uskutečnit v životě nějaký cíl, ať už krátkodobý (charakteristický pro dětství), anebo vzdálenější, který souvisí s přáním, záměry, životními perspektivami a cíli. B-potřeba (bytí – naplním ji, ale chci něco dál – nenaplnitelná)
- ostatní D potřeby (deficitní – dají se naplnit)
- Potřeba společenského uznání a obdivu, vede člověka k dosahování dobrých výsledků v učení, práci i zájmech. Jejím prostřednictvím získáváme uznání od ostatních a společenskou prestiž.
- Potřeba sounáležitosti a lásky se v lidském chování projevuje ve vztazích mezi lidmi, vzájemnou pomocí a porozuměním, přijímáním i dáváním kladných citových projevů, péčí a rozvíjením sociálních kontaktů.
- Potřeba bezpečí a životní jistoty se zvlášť výrazně projevuje ve chvílích, kdy se člověk cítí ohrožen, ocitá se v nepřehledných situacích nepříznivě působících na jeho jistotu fyzické existence (zdraví), nebo ohrožujících jeho psychosociální jistoty (emoční atmosféra v rodině, vztah k partnerovi).
- Základní fyziologické potřeby (potřeba kyslíku, potravy, spánku, odpočinku) jsou nezbytné pro zachování života a jsou více méně společné všem živočichům.
- b) Pohnutka – uvádí motivaci do pohybu, vnější
- Zájem
- = získaný motiv, který se projevuje kladným vztahem člověka k předmětům nebo činnostem, které ho upoutávají po stránce poznávací nebo citové
- vyhraněný zájem = záliba
- Cílevědomost (zaměřenost osobnosti)
- cíl – uvědomělý směr aktivity, když chceme něčeho dosáhnout, něco vykonat, něčemu se vyhnout, něco dělat či nedělat…
- Vztahově-postojové
- Charakter
- = souhrn psychických vlastností osobnosti, které se zakládají na mravních zásadách a projevují se v chování a jednání člověka
- je ovlivňován temperamentem a schopnostmi člověka a usměrňován rozumovou vyspělostí člověka
- není vrozený ani dědičný
- projevuje se v cílech, které si člověk klade a v prostředcích
- Postoje
- sklony člověka reagovat ustáleným způsobem na předměty, osoby a situace
- odráží hodnotící vztah člověka k určité skutečnosti
- 3 složky
- kognitivní – poznání objektu
- emotivní – citové hodnocení objektu, sympatie x antipatie
- behaviorální – pobídka k jednání či chování
- motivy aktivizují chování, postoje se projevují v jeho obsahu
- Výkonové
- Schopnosti
- = vlastnosti osobnosti, které jsou předpokladem pro úspěšné vykonávání určité činnosti
- ukazatel toho, jaký rozdíl bude v kvalitě, rychlosti a snadnosti osvojení si určitého výkonu u různých lidí za stejných vnějších podmínek
- vyvíjejí se na základě vrozených anatomicko-fyziologických dispozic člověka à vlohy
- primární – podmiňují rozvoj dalších schopností
- sekundární – všechny ostatní, vzniklé na základě primárních
- stupně schopností
- nadání – soubor vloh
- talent – rozvinutý soubor schopností, který umožňuje dosažení vynikajících výsledků
- genialita – mimořádně rozvinutý talent
- typy schopností (verbální, prostorová představivost, numerické, paměťové, percepční pohotovost, psychomotorické, umělecké…)
- mohou být obecné (podmiňují úspěšnost vykonávání mnoha činností) nebo specifické (hudební, herecké, matematické, …)
- vjemové (percepční) – přesně vnímat a rozlišovat tvary, barvy, tóny)
- psychomotorické – schopnost naučit se a vykonávat určité sestavy pohybů
- intelektuální (myšlenkově poznávací) – orientovat se v nových situacích, řešit problémy
- dále schopnosti – sociální – jednání s lidmi, předcházení konfliktů, umělecké
- Dovednosti
- = dílčí psychické předpoklady pro vykonávání určité činnosti
- K jejich osvojení dochází záměrně i bezděčně
- Dělení:
- Senzomotorické (psát, skákat, hrát na hudební nástroj)
- Intelektové (řešit rovnice, užívat gramatické pravidlo)
- Sociální (vést kolektiv, vcítit se do druhého, pochválit, spolupracovat)
- Vědomosti
- = soustavy představ a pojmů, např. poznatky z anatomie, pravidel hry Člověče, nezlob se atd.
- Osvojujeme si je ve škole
- Setkáváme se s nim od nejútlejšího věku prostřednictvím her, sdělovacích prostředků, knih…
- Tvořivost – schopnost řešit úkoly novým způsobem
- = Zvláštní soubor schopností, které umožňují tvůrčí činnost, jejímž výsledkem je něco nového, originálního.
- Tvořivá osobnost se vyznačuje těmito rysy:
– tvořivé a flexibilní myšlení
– není svázána přesností a pečlivostí
– psychicky náladová, má zájem o lidské jednání
– je otevřená, vnímavá, nachází zalíbení v nových přístupech
– je esteticky, emocionálně a sociálně senzitivní - Návyky
- = dílčí psychické předpoklady, které pobízejí člověka v určité situaci k určitému chování
- Některé činnosti usnadňují, jiné škodí nám nebo okolí
- Př. čistit si ráno a večer zuby, pít alkohol atd.
- Seberegulační
- Sebepojetí (má na něj vliv škola, přátelé, trauma, zážitek)
- Sebepoznání (uvědomování si zvláštností)
- Sebehodnocení (výsledek, který dělám o sobě)
- Seberealizace (uplatnění svých schopností a vědomostí, cíle, překážky)
- Svědomí
- = systém morální kontroly a autoregulace
- „vnitřní hlas“, který člověku říká, co je dobře a co špatně
- přináší uspokojení i výčitky
- shrnuje obecné (výsledek společenského vlivu) a individuální (výsledkem osobní zkušenosti) vlastnosti
- Volní vlastnosti
- = Vlastnosti podmíněné vůlí člověka, vyjadřující záměrné úsilí směřující k dosažení vědomě vytčeného cíle, které je vlastní jen člověku.
- Př. odpovědnost, vytrvalost, rozvážnost, spolehlivost, sebeovládání….
- Dynamické:
- Temperament (lat. Temperamentum = poměr), soubor převážně vrozených psychických vlastností, které určují dynamiku chování a prožívání.
- Může se měnit i věkem, výchovou a sebevýchovou.
- Hippokratova teorie temperamentu:
- SANGVINIK – (ES), sanguis = krev, čilý, veselý, společenský
- FLEGMATIK – (IS), flegma = hlen, lhostejný, klidný, pomalý
- CHOLERIK–(EL), cholé = žluč, rychlý, vzteklý
- MELANCHOLIK – (IL), melaina cholé = černá žluč, zodpovědný, trpící na špatné nálady, vážný
- Jungova typologie:
- introvert – člověk zaměřený do svého nitra, plachý a nejistý, málo průbojný, s intenzivním vnitřním životem a hlubokými city
- extrovert – člověk zaměřený na vnější svět, společenský, přístupný, otevřený, aktivní, snadno přizpůsobivý
- Kretschmenova teorie:
- typ pyknický – střední výška postavy, klenutý hrudní koš, sklon k tloustnutí, široký obličej, malé a hluboko uložené oči
- typ astenický (leptosomní) – střední až vyšší postava, úzká ramena, hrudník a ruce, malá tělesná váha
- typ atletický – zdůrazněný vývoj kostry a svalstva, vyšší postava, široká ramena a hrudník, výrazné obličejové kosti, velké a hrubé ruce
- typ dysplastický – prolínání všech předchozích typů, eunuchoidní znaky (nedostatečně vyvinuté orgány, zaoblený vzrůst)
- Kretschmenova teorie:
- Vývoj osobnosti
- biologická, sociální a psychologická specifika
- změna kvantitativních i kvalitativních údajů
Determinanty vývoje lidské osobnosti:
- vnitřní (biologické) – vrozené, různé fyziologické změny
- vnější (psychosociální) – vliv prostředí nav výchovy
Období lidského života
- prenatální – nitroděložní vývoj, hlavní roli hraje psychohygiena těhotné ženy
- rané dětství
- novorozenec – prvních 6 týdnů
- kojenec – 1. rok
- batole – 2. a 3. rok
- předškolní věk (3 – 6 let)
- mladší školní věk (6 – 11 let) – 1. stupeň ZŠ
- střední a starší školní věk
- puberta (13 – 15 let)
- adolescence (do 20 – 22 let)
- dospělost
- mladší dospělost (20 – 30 let)
- střední dospělost (30 – 45 let)
- pozdní dospělost (do 60 let)
- stáří (po 60. roce)
- mnoho teorií – Piagetova, Freudova psychoanalytická, Eriksonova
Piagetova kognitivní teorie
- Jean Piaget – Švýcar, 20 století
- Sleduje vývoj kognitivních schopností (= myšlení, poznávání…)
- Egocentrismus lidí do 6 let (děti)– vidí svět pouze ze svého pohledu
- 5 etap vývoje (od narození do dospělosti)
- senzomotorické stádium (od narození do 2 let)
- symbolické a předpojmové myšlení (4 let) – egocentrický pohled na svět, pojmy nejsou přesné (všichni psi jsou psi a ne rozdělené druhy psů)
- názorné myšlení (4 – 8 let) – popíše to co vidí před sebou, abstraktně nic nevysvětlí
- stadium konkrétních operací (8 – 12 let) – stále se vážou na názorné vnímání
- stadium formálních operací a abstraktního myšlení (12 let – dospívání)
Eriksonova psychoanalytická teorie
- Vázána na biologické faktory a na společenské, kulturní a historické podmínky vývoje dětí – > sleduje psychosociální vývoj
- 12 stádií dle vývoje vztahu ke světu, pojmenované podle krizí a úkolů, které v daném stádiu musím překonat, abych se dostala do stádia dalšího
- 8 etap – od narození po stáří:
- 0-1 rok – základní důvěra v matku,
- 1-3 roky – zvládnout rozpor mezi pocitem autonomie a studu,
- 3-6 let – konflikt mezi vlastní iniciativou a pocitem viny, vyvíjí se svědomí, počátek lhaní
- 6-12 let – snaživost, nechce být méněcenné
- 12-19 let – hledání vlastní identity, nejistota o vlastní životní roli
- 19 – 25 let – jedinec připraven na obětování se druhému
- 25 – 50 let – sociální zralost, vyvrcholení života, produktivita a péče o druhé
- od 50 let – moudrost, sebeúcta, zahořklosti, depresi. V osmé životní etapě je úkolem vyrovnat se s bilancí svého života, přijmout život takový, jaký byl, i fakt smrti.
Freudova teorie
- Sleduje přesun míst zajímajících člověka
0 – 1:stadium orální – kousání, žvatlání prsu
2 – 3:stadium anální – schopnost zadržovat exkrementy
3 – 5: stadium falické – potřeba sblížit se s rodičem opačného pohlaví
vstup do školy: stadium latence
stadium genitální