Základní otázky speciální pedagogiky
Speciální pedagogika jako věda
Speciální pedagogika – je dílčí pedagogická disciplína (obor), velmi moderní a velmi rychle se rozvíjející. Na VŠ je spec. ped. samostatný obor. Uplatnění spec. pracovníků je velmi široké.
- zabývá se výchovou a vzděláním lidí s postižením = =defektních (jedinců tělesně, smyslově, mentálně a mravně narušených a postižených)
Defekt – defektivita, norma – normalita normalita – zdravý člověk x defekt – handicap, postižení, vada, odchylka, porucha oslabení
defekt:
- orgánový (nemoc infekční, vývojová vada, úraz)
- funkční (chybné užívání schopností – dovednosti, výslovnost, záškoláctví
defektivita – porušení celistvosti jedince, jeho vztahů k jiným lidem, jeho sociální a pracovní uplatnění (narušení)
Postižení (defekt) má stupně:
- stupeň postižení není definitivní, pomocí terapie se může zlepšovat i zhoršovat
1. lehké postižení
- nehrozí vznik defektivity
- výchova a náprava je zamřena na zkvalitnění péče nebo podmínek (upravení), prohlubuje se spolupráce mezi rodinou, školou, lékařem, poradnou
- dítě není přeřazováno
- zůstává v rodině, ve škole
2. střední postižení
- znamená možnost vzniku defektivity
- výchovná péče musí být upravená, speciální (třída, škola)
- součástí terapie je léčba (operace, léky)
3. těžké postižení
- dochází vždy ke vzniku defektivity
- umístění ve speciálních zařízeních (ústavy), věnována neustálá trvalá péče
- vzdělávají se v pomocných školách
Metody speciální pedagogiky
Speciální pedagog stanovuje nejprve diagnózu (pomocí diagnostických metod získává informace o povaze postižení). Na základě diagnózy vytváří prognózu (odhad dalších vývojově) a stanoví terapii (způsob léčby, nápravy, výchovy).
Základní diagnostickou metodou je metoda anamnestická = anamnéza (biografická, životopisná) ⇒ podstatou metody je sbírání údajů o postiženém i o jeho příbuzných.
Anamnéza má 3 části:
- osobní
- shromažďování údajů o postiženém od narození (duševní vývoj, úroveň myšlení a řeči, zájmy, úrazy, typ temperamentu)
- rodinná
- údaje o rodičích, prarodičích, sourozencích
- objevení dědičných dispozicí (nemoc, postižení, tělesná vada, typy onemocnění)
- prostředí
- ve kterém se pohyboval a pohybuje
- typ výchovy, rodinné vztahy
- informace o zařízeních, kterými prošel, zaměstnání a vztahy na pracovišti
Druhou důležitou metodou je analýza výsledků činnosti:
- práce s kresbou dítěte (vztahy rodičů k němu, jeho domov, …)
Metody nápravné (terapeutické)
- na základě stanovené diagnózy a naznačení prognózy, lze použít nápravných nebo-li terapeutických metod:
- redukce
- zdokonalování postižené funkce (těla, handicapu), např.: tupozrakost –záměrně se zatěžuje, cvičí postižené oko, zdravé je zakryté okluzorem
- kompenzace
- postižená funkce se nahrazuje jinou, např.: dítě slabozraké nebo se zbytky zraku se šetří a rozvíjí se jiné funkce např.: hmat, čich, …
- rehabilitace
- komplexní nápravná metoda zaměřená na odstraňování defektivity, dlouhodobá (nalezení nového smyslu života, obnovení vztahů k lidem, nové možnosti uplatnění, naučení soběstačnosti, důvěry v sama sebe, …)
- součástí rehabilitace jsou speciální terapie, např.: psychoterapie, muzikoterapie, artoterapie – různé druhy umění, hypoterapie – jízda na koni)
Obory speciální pedagogiky
Speciální pedagogika se člení na jednotlivé obor, které zajišťují výchovu jedinců s určitým typem postižení.
- Somatopedie
- jedinci tělesně postižení
- Tyflopedie
- jedinci zrakově postižení
- Surdopedie
- sluchově postižení
+
Logopedie
- jedinci s poruchami řeči
- Psychopedie
- jedinci s postižením mentálním
- Etopedie
- jedinci s poruchami chování
Speciální pedagogická prevence
- mnohem výhodnější je předcházet postižení
- prevence: 1) narození zdravého dítěte
- lékařská prevence
(preventivní prohlídky, očkování)
- harmonická – optimální výchova v rodině, ve škole
- zdravé životní prostředí
- součástí vzdělání uč. jsou základy spec. ped.
- vyhledat možné postižení
- doporučit vyšetření
- spec. metody
- každá člověk musí být zodpovědný za svoje tělesné a duševní zdraví – duševní hygiena, pohyb, zdravě žít, tak, aby předcházel nemocem a defektivity