Vývojová psychologie (různá pojetí psychického vývoje člověka, krize na cestě životem)
– zahrnuje základní psychologické disciplíny
– vývoj člověk od narození (početí) po smrt
– Vývoj představuje změnu -> získání/ztráta vlastností
– fylogeneze – vývoj společnosti
– ontogeneze – vývoj jedince
– formování – 19./20. Století
– Stern, Kurt Lewin – zabývají se agresí u dětí
– S. Freud, j. Piaget, Ericson, Wagnerová, Matějíček a Krejčířová – zabývají se vývojovou psych.
– mnoho teorií
Dělení
- Prenatální ps. – před narozením
- Pedopsychologie – dětství
- Adolescence – dospívání
- Adultivní psych. – dospělost
- Gerontopsychologie – stáří
Období lidského života
- prenatální – nitroděložní vývoj, hlavní roli hraje psychohygiena těhotné ženy
- rané dětství
- novorozenec – prvních 6 týdnů
- kojenec – 1. rok
- batole – a 3. rok
- předškolní věk (3 – 6 let)
- mladší školní věk (6 – 11 let) – 1. stupeň ZŠ
- střední a starší školní věk
- puberta (13 – 15 let)
- adolescence (do 20 – 22 let)
- dospělost
- mladší dospělost (20 – 30 let)
- střední dospělost (30 – 45 let)
- pozdní dospělost (45 – 60 let)
- stáří (po 60. roce)
- Vývoj dítěte už v prenatálním období (temné prožívání – po oplodnění vajíčka spermií)
- Matka by měla přestat užívat špatné „věci“ (kouření, alkohol, stres, špatná strava, nemoc atd..)
- Vyšetření – rentgen ovlivňuje plod dítěte + léky (není dobré brát peniclin)
- Kočky – přenáší toxoplazmózu – útočí na plod nebzepečné – zaděnky, opary, příušnice, neštovice
- Fatální alkoholový syndrom – závislost u dítěte
Těhotenství
- Dělí se na tři trimestry
- trimestr
– žena přestane menstruovat, má nevolnosti
– škodí ji Vitamin A
– žena má právo na potrat (miniinterrupce první čtyři týdny, klasická interrupce 8- 12 týdnů ) -> těžké pro psychiku ženy
– 4. Měsíc -> reakce na podněty
- trimestr
– ustupují nevolnosti
– může sportovat, pracovat
- trimestr
– do porodu (perinatální období)
– složitá lékařská etika
Postnatální stádium (po porodu)
Novorozenec
- Malé dítě neslyší (má v uších plodovou vodu)
- Vidí omezené, důležitý je pro něj hmat
- Úlekový reflex – otáčení se za zvukem
- Čich – pozná díky němu matku
- Hlava je větší v poměru s tělem
- Spánek 20 hodin denně
Reflexy
- Sací
- Pátrací – hledá předměty
- Úchopový
- Polykací
- Důležitá stimulace dítěte – první rok tvorba vztahu -> důvěra (důležitá)
- Hospitalismus – matka je nemocná, nemůže se o dítě starat, dítě si myslí, že je nechtěné
Kojenec (1 – 12 měsíců)
- Důležité – kojení
- Růst až o 25 cm, osifikace kostí
- Měsíc – dokáže věci uchopit jednou rukou, 8. Měsíc – sedá si, 8. – 9. měsíc leze, po roce – první krůčky
- Jemná motorika – vyhasíná úchopový reflex
- Řeč – 3. Měs. Broukání, 6. – 8. Měs. – žvatlání, 7. Měs. Rozumí NE, 7. – 9. Měs (paci, papá), tvorba slov – dětský žargon
- Strach z nových věcí
- Nemá vědomí tělového já – odlišuje věci od těla
- Vědomí sociálního já – formování prvních trvalejších soc. vztahů
- Rok překonává separační úzkost – chce matku, do 2 let by to mělo překonat
- „Bezpečný vztah“ – brečí když matka odchází, je šťastné, když matka přichází
- „Nebezpečný vztah“ – brečí pořád
- Nejhorší je ignorace matky i ostatních
- Důležitá je kvantita i kvalita vztahu k dítěti
- Mateřská dovolená – 28 týdnů (více než je jedno dítě 38 týdnů)
- Rodičovská dovolená – sami si určujeme, jak dlouho budeme s dítětem doma
Batole (1 – 3 let)
- Podle Freuda – anální období
- Růst o asi 20 cm, přibrání 5 kilo
- Nepsí už tolik, vývoj kostí a svalů
- Umí už chodit, uchopení kostek, hraní si
- Zrak – pozná se v zrcadle
- Začíná hrubá motorika, rozvoj jemné motoriky, mluvení
- 3leté dítě –umí 1500 slov
- 2leté dítě – 200 slov
- Dospělý – 15 000 slov
- Uvědomuje si sama sebe – mluví v první osobě,ne ve třetí
- Období prvního vzdoru
- Objevuje hru
- Poznává věci pomocí hmatu (důležitý materiál – hlína, listí, voda, písek atd.)
- Nehraje si tolik s vrstevníky – postupně, odpoutávání se od matky
- Ptá se často proč?
- Musí se naučit hranici, co smí a nesmí -> potřebuje nějaký řád, pokud ho nemá, je to problém
3 styly výchovy (nelze vybrat nejlepší, důležitý je věk)
- Liberální – absolutní svoboda
- Autoritativní – u batolat
- Demokratický – kompromisy
- Egocentrismus – dítě je středem světa
- Dítě vše napodobuje (špatné i dobré)
Předškolsní věk (3 – 6 let)
- Růst končetin – 3 roky – 1 metr, 3 – 6 let – 120 cm, vypadávání zubů
- Dokonalejší hrubá motorika, jemná motorika – vázání bot, jíst s příborem, zapnout zip
- Začíná se formovat paměť
- Dominuje hra (ve společnosti)
- Hrajeme si na něco
- Magické myšlení (věříme na Ježíška, duchy, nadpřirozeno)
- Antropomorfismus – dávají vlastností lidí předmětům a zvířatům
- Oddělení vztahů od rodičů
- Důležitá je jemná motorika (kreslení, stříhání, malování)
- Učí se hrát role (přesně stanovené chování) -> kroužky – učí se role hrát
- Podstatné – vznik svědomí
- Erikson – iniciativa a pocity (důležité)
- Dítě si uvědomí, že udělalo něco špatného
- Lépe chápe
- Nerozumí zachování množství (neřekne správný počet)
Mladší školní věk (6/7 – 11/12 let)
- Škola, povinnosti (úkoly)
- Učení se učit – důležité
- Větší samostatnost, více domácích prací
- Více kamarádů (ne tak povrchní vztah jako ve školce)
- Kluci s rukama, holky s holkama
- Vyměňování nálepek, odznaků
- Emoce – intenzivní
- Pokračuje hra, je sofistikovanější
- Větší rozdíly mezi kluky a holky – první známky pohlavního dospívání
- „první lásky“
- Důležité – koníčky
- Více autorit (učitelé, trenéři, rodiče)
- Komplexy – porovnávání věcí
- Usilujeme o popularitu
- Eikson – snaživost (chození do školy) x pocit méněcennosti -> zárody anorexie, bulimie
- Konkrétní logické operace
Dospívání (12 – 15 let)
- Začíná puberta
- Holky dospívají dříve
- Odlouvání rodičům, jejich negace (všichni dospělí)
- Přestáváme být dětmi (vnitřní krize) – krize identity
- Změna – tělo (kluci – růst chlupů, vousů, první ejakulace, holky – menstruace, prsa, boky)
- Kluci – komplexy – holky jsou vyšší
- První lásky – fyzický kontakt, platonický vztah
- Změna hormonů M – testosteron, Ž – estrogen
- Emoční labilita
- poruchy příjmu potravy
- vybíráme si směr studia
- kolem 15ti – riskujeme (kouření, drogy)
- vývoj mozku
Adolescence (15 – 21 let)
- studium, práce
- hledáme sami sebe – slouží k tomu riskování
- člověk se děsí dospělosti
- nebezpečí – party, subkultury
- samostatnost
- bere věci vážněji (jak co)
- vznik přátelství
- častý fyzický kontakt (velké lásky)
- koníčky – děláme jen to co chceme
- přebíráme odpovědnost
- Stabilita zájmů
- Erikson – dospívání a adolescence dohromady, hledání identity
Dospělost (21 – 60 let)
- Práce, kariéra
- Rodina, děti
- Méně zájmů, ty které máme, jsou stabilní
- Zodpovědnost 100%
- Dobrá paměť pozornost, soustředění
- 40 – 50 let klimakterium
- Ž – nemají už reprodukční schopnost (rození dětí)
- První vrásky – stáří, stárneme postupně
- M – skokově (50 let)
- Někdo nezvládá příznaky stáří -> děsí se ho
- Syndrom opuštěného hnízda – děti jsou samostatné, není nad nimi vliv
- Erikson – intimita x izolace, stagnace (40 – 60 let)
- Generativita – rádce nové generace
Stáří (60 let -)
- Involuční procesy – stárnutí je viditelné
- Fyzicky i psychicky
- Důchod
- Méně peněz -> nižší životní úroveň
- Připadají si na obtíž
- Zapomínání, paměť (na dětství dobrá)
- Je třeba jiných dalších lidí
- Erikson – + životní moudrost x zoufalství
Piagetova kognitivní teorie
- Jean Piaget – Švýcar, 20 století
- Sleduje vývoj kognitivních schopností (= myšlení, poznávání…)
- Egocentrismus lidí do 6 let (děti)– vidí svět pouze ze svého pohledu
- 5 etap vývoje (od narození do dospělosti)
- senzomotorické stádium (od narození do 2 let)
- předoperační stádium (2 – 7 let) – (používání jazyka, egocentrické myšlení)
- stadium konkrétních operací (8 – 12 let) – stále se vážou na názorné vnímání, logické operace, v 6 vnímá počet, v 7 množství, v 8 čas, v 9 hmotnost – orientačně
- stadium formálních operací a abstraktního myšlení (12 let – dospívání) – abstrakce, logika
Eriksonova psychoanalytická teorie
- Vázána na biologické faktory a na společenské, kulturní a historické podmínky vývoje dětí – > sleduje psychosociální vývoj
- 8 stádií dle vývoje vztahu ke světu, pojmenované podle krizí a úkolů, které v daném stádiu musím překonat, abych se dostala do stádia dalšího
- 8 etap – od narození po stáří:
- 0-1 rok – základní důvěra v matku,
- 1-3 roky – zvládnout rozpor mezi pocitem autonomie a studu,
- 3-6 let – konflikt mezi vlastní iniciativou a pocitem viny, vyvíjí se svědomí, počátek lhaní
- 6-12 let – snaživost, nechce být méněcenné
- 12-19 let – hledání vlastní identity, nejistota o vlastní životní roli
- 19 – 25 let – jedinec připraven na obětování se druhému
- 25 – 50 let – sociální zralost, vyvrcholení života, produktivita a péče o druhé
- od 50 let – moudrost, sebeúcta, zahořklosti, depresi. V osmé životní etapě je úkolem vyrovnat se s bilancí svého života, přijmout život takový, jaký byl, i fakt smrti.
Freudova teorie
- Sleduje přesun míst zajímajících člověka
0 – 1:stadium orální – kousání, žvatlání prsu, sání mateřského mléka, kojení
2 – 3:stadium anální – vyměšování, schopnost zadržovat exkrementy (regulovat sebe sama)
3 – 5: stadium falické – potřeba sblížit se s rodičem opačného pohlaví, slast s pohlavními orgány, „latentní“ masturbace,
Oidipův komplex – kluci 5 – 6 let – nenávidí otce, protože ten vlastní matku (podle Freuda je to přirozené)
Elektřin komplex – Holky – stejné jako Oidipův komplex
vstup do školy: (7 – 11 let) stadium latence – nic se neděje, dítě „ovládá“ život
stadium genitální (12 – smrt) – sexuální zájmy