Vývojová psychologie
periodizace vývoje, učení, druhy učení, výsledky učení
Periodizace vývoje
- na člověka působí 3 základní činitele:
I/ Vlivy prostředí
- výchova, klimatické podmínky
II/ Vnitřní biologické podmínky
- vrozené předpoklady, vlivy působící na jedince v průběhu období prenatálního, perinatálního a postnatálního
III/ Vlastní aktivita jedince
- činnosti člověka:
- práce, hra, činnosti ve volném čase
Prenatální období
- začíná samotným početím (splynutí mužské a ženské zárodečné buňky)
- pokračuje vývojem plodu v matčině těle, končí narozením
I/ Embryonální
- od početí do 2 měsíců
II/ Fetální
- plod od 3 měsíců do narození
- jsou patrné určité psychické funkce a reakce
- psychický stav matky má na plod také vliv
- positivní je chtěné těhotenství, podpora okolí, harmonický vztah s otcem dítěte
Novorozenecké období
- měsíc až 6 týdnů po narození
- porodem nastává pro dítě šok – samo dýchá, je mu zima atd.
- důležité jsou první okamžiky po porodu (porodní trauma způsobuje později neurosy)
- velmi důležitý je poporodní vztah s matkou – tzv. rooming in
- „biologické zrcadlo“ – napodobování dětí dospělými
- symetrická (matčina snaha) a nesymetrická (egoismus, nezralost, empatie) komunikace
- normální porodní váha dítěte je 3 – 3,5 kg, výška kolem 50 cm
- dítě se vyživuje mateřským mlékem
- krátké úseky mezi bděním a spánkem
Kojenecké období
- do konce prvního roku života
- ztrojnásobí se počáteční váha a zvětší se hlava
- rychlý motorický rozvoj
- sezení, lezení, uchopování
- rozvoj vnímání – zrak, sluch, hmat
- rozvoj psychiky
- příprava na osvojení řeči – předřečové období
- broukání, žvatlání, jednoslovná řeč
- diferenciace emocí
- formování prvních trvalejších sociálních vztahů
- s těmi, kdo o ně pečují, včetně biosociálního kontaktu s matkou
Batolecí období
- 2. a 3. rok života
- osvojení „lokomoce“ – chození, běhání, skákání
- rozvoj jemné motoriky – motorika rukou („samoobsluha“)
- rozvoj tvořivosti kreslení
- vývoj řeči
- ve 2 letech až 300 slov, ve 3 letech až 1000 slov a spojování do vět
- rozvoj logického myšlení
- dítě dokáže vyjádřit své přání a začíná klást otázky
- dítě si uvědomuje své „já“
- rozvoj sociálních vztahů
- postupně se odpoutává od matky a navazuje vrstevnické vztahy
- dítě začíná spolupracovat s okolím
Předškolní věk
- končí vstupem do školy
- dítě rychle roste a zeštíhluje
- rozvoj pohybové koordinace a zručnosti
- umí 3– 4000 slov
- vývoj samostatnosti a udržování pozornosti
- velmi bohatá představivost (dětské lži)
- rychlý společenský vývoj – pociťování ženské a mužské role
- dítě poprvé výrazněji překračuje rámec své rodiny a se svými vrstevníky si hraje
- manipulační, pohybové, konstruktivní, didaktické, tematické – „hraní rolí“
- dítě umí kreslit, převažuje konkrétně názorné a pojmové myšlení, formuje se vědomí
Mladší školní věk
- od vstupu do školy do 11. – 12. roku
- úroveň školní zralosti:
I/ Biologická
- v 6. –7. roce se dítě učí číst, psát a počítat
II/ Psychosociální
- rozumová vyspělost, motivační a sociální zralost, sebeovládání, rozvíjení schopností, menší závislost na rodičích
- pro další vývoj nezbytná hra a učení
Pubescence
- přibližně do 15 let
- pohlavní dospívání, psychické a sociální změny
- rozvoj rozumových schopností
- nové začlenění jedince do společnosti
- citová nestálost, změny nálad, prostořekost, nepředvídatelnost
- postupné odpoutávání od rodiny, hledání sebe sama
Adolescence
- končí mezi 20 – 22 lety
- postupné osamostatňování od původní rodiny, prohloubený vztah k vrstevníkům a rozvoj sexuality
- volba povolání a profesní příprava
Raná a střední dospělost
- od 20 – 25 let do 40 – 45 let
- biologická, psychická a sociální zralost
- smysl pro zodpovědnost
- plná realizace pracovní činnosti
- manželství a rodičovství
Pozdní dospělost
- 40 – 45 let do 65 let
- změna rodinných vztahů, vrcholný profesní rozvoj
Stáří (senium)
- změna sociálního zařazení
- biologické stárnutí organismu – pokles výkonnosti
- probíhá individuálně
- změny v psychice
- částečná změna projevů osobnostních rysů
- positivní je aktivní stáří – koníčky apod. – pocit užitečnosti
Učení
- celoživotní činnost
- učí se i zvířata
- úlohou je:
- aktivně se vyrovnávat s okolním prostředím (přírodním i společenským)
- získávat předpoklady pro plný, aktivní a tvořivý život
- zvyšovat možnosti k vykonávání náročných činností
- rozvoj osobnosti
I/ Mimovolné II/ Záměrné Druhy učení
I/ Učení poznatkům
II/ Sensomotorické
- smyslově pohybové
- získávání různých dovedností
- rozvíjí názorné poznávání a pohybové stránky činností
III/ Učení intelektovým činnostem
- učení se metodám řešení různých problémů
- rozvíjí myšlenkové procesy a intelektové schopnosti a dovednosti
IV/ Sociální
- učení se žít mezi lidmi a začleňování do lidské společnosti
- osvojování různých forem společenského chování (pozdrav, stolování), které se většinou učíme nápodobou nebo identifikací
Metody učení I/ Celková
- několikrát si přečteme objekt učení
II/ Dílčí
- učení vybraných úseků
III/ Kombinovaná
- celkové seznámení se s problémem a důkladnější probrání obtížných úseků
Thorndikovy zákony
Instrumentální podmiňování
- E. L. Thorndike
- podobně jako Pavlov dělal pokusy se zvířaty
- na Thorndika navázal B. F. Skinner
- dále se zabýval otázkou, jak postupovat se zpevňováním, resp. jak programovat poskytování odměn (zpevnění), na jaké reakce organismu, aby naučení určitého chování proběhlo co nejrychleji
Výsledky učení Vědomosti
- soustavy představ a pojmů
- z nejrůznějších oborů
- osvojujeme si je ve škole, prostřednictvím her, sdělovacích prostředků a knih
Dovednosti
- dílčí psychické předpoklady pro vykonávání určité činnosti
- k osvojování dochází záměrně i bezděčně
I/ Sensomotorické
- pohybové dovednosti
- psaní, skákání, pletení, řízení, žehlení, hra na nástroj
II/ Intelektové
- myšlenkové dovednosti
- řešení soustav rovnic, užívání gramatických pravidel
III/ Sociální
- společenské dovednosti
- empatie, vedení skupiny, spolupráce, pochvala
Návyky
- dílčí psychické předpoklady pobízející člověka v určité situaci k určitému chování
- positivní i negativní
- jednotlivé druhy učení i jejich výsledky jsou vzájemně propojené
- výsledky učení závisejí na:
- metodě učení
- výsledcích učení předchozího a motivaci
- aktuálním stavu jedince, na jeho rysech a vlastnostech
- vnějších podmínkách učení
- obsah učiva, metody vyučování, působení a vlastnosti učitele, vybavení školy, cíle, které si škola staví, zázemí a postoje k učení v rodině, emoční atmosféra v rodině i školní třídě
Fáze učení
I/ Motivační
- něco nás motivuje
- motivace:
Vnitřní
- vlastní přesvědčení o užitečnosti, touha po nových vědomostech, obohacení, vlastní zájem
Vnější
- strach z neúspěchu, vyhnutí se nepříjemnostem, něčí přání
II/ Poznávací
- jsme již motivováni
- postupné pronikání do problému učebního materiálu
III/ Výkonová
- samotný proces učení
- získávání vědomostí, dovedností a návyků, pochopení látky, vyřešení úlohy
- jsme schopni podat nějaký výkon
- zde mnohdy učení končí
IV/ Kontrolní
- ověřování získaných zkušeností
Učení zvířat I/ Podmiňováním
- I. P. Pavlov
- opakování situací – podmíněné reflexy
II/ Učení pokusem a omylem
- Thorndike
- „problémové klece“ – zpevňování reakce (opakováním)
- úspěch – odměna, provinění – trest
- „instrumentální chování“ – chování je nástrojem k dosažení určitého cíle
III/ Učení postupnou aproximací
- Skinner – postupy zpevňování
- „programové učení“ – jak postupně nasměrovat odměnami určitého chování
- v 60. a 70. letech se některé principy programovaného učení začaly aplikovat na člověka
- např. princip aktivní odpovědi, princip malého kroku, princip individuálního tempa atd.
Efektivní učení
I/ jedinec si musí upravit obecné rady podle sebe samého
II/ studium je činností v čase a prostoru
- je třeba vytvořit si své vlastní optimální učební zvyklosti
III/ důležité je ujasnit si smysl daného učiva
IV/ je potřeba si vytvořit rámcovou představu o celkové skladbě učiva, kterým se budeme zabývat
- program vlastního postupu
V/ nevěnovat se jen studiu učebnic, ale proniknout i do širších souvislostí učiva
VI/ dokumentace
- kartotéka, soupisy pojmů, přehledy
VII/ vytvořit si vlastní mechanismy kontroly našeho studia
VIII/ najít si studijního partnera
IX/ snaha vžít se do učitele – ujasnit si, co a proč po nás bude chtít
X/ analýza chyb a neúspěchů