Učení
= celoživotní proces (od narození do smrti)
- základní lidská činnost (+ práce, hra, zájmová čin.), není specificky lidská (učí se i zvířata)
- základem je vytv.dočasných spojů = podmíněných reflexů (ty trvají tak dlouho, dokud se naučená činnost vykonává)
- v širším slova smyslu = jakákoliv trvalá změna chování a jednání člověka
- v užším slova smyslu = záměrné, cílené získávání dovedností, vědomostí, návyků
fáze učení
- motivační
- poznávací – hledáme souvislosti, navazujeme na předešlé znalosti
- interference = dosavadní znalosti nám učení komplikují
- transfer = opak
- výkonná – vlastní učení
- kontrolní – ověření, jak jsme se naučili
formy učení
- senzomotorické = praktická a pohybová činnost (hra na klavír, pletení, sport, chůze)
- sociální = čl.se učí žít mezi lidmi (hygienické návyky, zdravení)
- intelektové = osvojování si poznatků, souborů
výsledky učení
- vědomosti = soubory poznatků z nějakého oboru (slovní zásoba)
- dovednosti = schopnost naučit se nějakou činnost a vykonávat ji (psaní, plavání)
- návyky = zautomatizované dovednosti, fungují na principu dynamického stereotypu (psaní – provádíme-li v určitém sledu je automatické a usnadňuje nám život)
X zlozvyky = negativní návyky (kousání nehtů, kouření, alkohol)
faktory ovlivňující proces učení
- motivace
- srozumitelnost textu
- metoda učení
- momentální psychický a fyzický stav
- prostředí
- zda text chápeme
Zásady správného učení
- učit se to, čemu rozumíme
- u dlouhých textů se věnovat hlavně střední části
- naučené zopakovat
- střídat předměty, které se učíme
- po 60 minutách intenzivního učení 10 minut přestávka
- optimální prostředí = světlo, vyvětrání, klid, nehlučná nebo žádná zvuková kulisa
- neměnit prostředí, ve kterém se učíme
- dostatečný přísun tekutin