Tržní mechanismus
Tvorba nabídky, poptávky a ceny, tržní mechanismus a jeho fungování
NABÍDKA
= souhrn zamýšlených prodejů, se kterým přicházejí výrobci na trh
– velikost nabídky je dána objemem výroby a cenami, za které jsou výrobci ochotni své zboží prodat
– objem nabídky roste společně s cenou, kvůli:
1) Ziskový motiv – vyšší cena pro kupující přinese větší výtěžek prodávajícím
2) Poptávkový motiv – pokud se produkty prodávají i za vysokou cenu umožňují prodejci být na
trhu i s vysokými výrobními náklady
POPTÁVKA
= ochota koupit za určitou cenu, danou rozpočtovým omezením
– s poklesem ceny roste množství nakupujících
– pokles poptávky s rostoucí cenou vysvětluje:
1) Důchodový efekt – zvyšování cen při stálém příjmu vede koupi menšího množství zboží
2) Substituční efekt – s rostoucí cenou jednoho zboží vzroste koupě druhého levnějšího zboží
+ Giffenův efekt = kombinace důchodového a substitučního efektu, kdy důchodový efekt zcela
potlačí substituční
– určité zboží se nepřestane kupovat, ikdyž jeho cena vzroste → žádané
– dále ovlivňuje poptávku:
1) Změny cen substitučního (nahrazovacího) a komplementárního (doplňkového) zboží
= chceme-li si koupit jedno zboží je třeba koupě i to druhé (auto a benzín)
– vzroste-li zboží produktu prvního, tak vzroste i cena druhého produktu
2) Změna v úrovni důchodů
= zvýší-li se mzdy důchodů vzroste i poptávka
3) Změny v preferencích
= v zájmu nějaké události (svátky) vzroste prodej jednoho zboží
4) Změny v populaci
= množství lidí ve státě ovlivňuje poptávku
CENA
= cenu na trhu vytváří poptávka a nabídka
– na trhu kupující chce koupit, co nejlevněji, prodávající prodat, co nejdráže
– poptávka a nabídka vyjadřují ochotu ekonomického subjektu nakupovat/prodávat za určitou cenu
– stavy poptávky a nabídky závisí na velikosti cen zboží na trhu:
Nerovnovážné stavy:
Přebytek – vzniká pokud prodávající prodává až moc draze, neboť pak se zboží přestane kupovat
Nedostatek – vzniká pokud prodávající prodává příliš levně, ale ne pod cenou za kterou to koupil
Ideální stav
= stav při ceně, kde jsou výrobci ochotni prodat a kupující schopni koupit → kompromis
– ideální cena je tedy chápána jako výslednice střetu mezi nabídkou a poptávkou
– na trhu dochází k neustálému střetávání nabídky a poptávky a dosažení ekonomické rovnováhy se
proto jeví jako dlouhodobá tendence, k níž vývoj na trhu směřuje
→ stav absolutní ekonomické rovnováhy je tedy ideál, který neexistuje
TRŽNÍ MECHANISMUS
TRH
= oblast ekonomiky, kde mezi sebou jednotlivé ekonomické subjekty směňují zboží a služby
– výrobci zjišťují tržní prvky: nabídka, poptávka, cena a podle těchto informací se na trhu chovají
→ tržní vztahy získávají všeobecný charakter a také vzniká konkurence
– typy • Dílčí trh – prodává a kupuje se pouze jeden druh zboží
- Agregátní trh – trh veškerého zboží na určitém území
– vedle toho můžeme trh členit na: Trh peněz, Trh práce, Trh cenných papírů atd.
TRŽNÍ SUBJETKY
1) Jednotlivci a domácnosti a) kupující – za účelem uspokojování potřeb
- b) prodávající – výrobní faktory: půda, práce, kapitál
2) Firmy a) kupující za účelem výroby
- b) prodávající za účelem zisku z výrobků a služeb
3) Stát = tržní subjekt, který svými zásahy do ekonomiky ovlivňuje průběh reprodukčního procesu
– o vlivu státu se nepochybuje, předmětem odborných diskusí je míra tohoto vlivu
- a) kupující – kupuje státní zakázky ve velkém množství, navíc jeho finance nikdo nehlídá
- b) prodávající – prostřednictvím státních firem
FUNGOVÁNÍ
– na trhu se postupně vytváří cena podle představ kupujících a prodávajících
– změna jednoho prvku uvede do pohybu ostatní prvky
– peníze: prostředek, který udržuje mechanismus v chodu → umožňuje směnu
Dokonalá konkurence (v podstatě nemožná)
– podmínky: 1) Početné zastoupení výrobců → s počtem výrobců roste i konkurence
2) Dostatečná výroba žádaného zboží
3) Vstup na trh pro každého výrobce
4) Stejná kvalita výrobků téhož druhu
5) Stejná cena výrobků
– dokonalá konkurence slouží k tomu, aby výrobci museli snižovat své náklady a tak se udrželi na
trhu mezi ostatními výrobci s nižšími cenami, ale spotřebitelé nesmí dostávat nekvalitní zboží
→ nezbytná představa pro fungování trhu
Nedokonalé konkurence
– formy:
1) Monopol = výsadní postavení na trhu, neboť nikdo jiný to nevyrábí, je založené na:
- přírodní zvláštnosti: těžba, pěstování
- administrativní výsada: tisk bankovek udělen pouze jedné tiskárně
- rozhodující podílu na trhu: ČEZ – monopolní postavení umožňuje určovat si cenu
2) Oligopol = několik významných monopolu na trhu tvoří skupinku
– oslabuje tržní mechanismus • výrobní zdroje nejsou plně využívány
- výroba probíhá pod hranicí produkčních možností
– podoby:
1) Cenová konkurence – nízké ceny vyvolávající větší prodej
2) Necenová konkurence – zvyšování kvality produkce, inovace, reklamy i zdokonalování obalu
– nedokonalosti:
1) Deformuje ceny, čímž oslabuje funkce trhu
2) Neviditelná ruka trhu produkuje vedlejší efekty vyvolané hospodářskou činností
3) Produkuje nezaměstnanost, když snižuje náklady a propouští při tom zaměstnance
4) Rozsah řízení trhu je dán mimotržními faktory