Technika sociálního výzkumu
výzkum – 1. CO – téma
- PROČ – důvod
- JAK – metoda -> nejprve teoretická (projekt), poté praktická (dotazování a zpracování)
- PENÍZE –kdo to zaplatí
– musí být věrohodný a ověřitelný
technika výzkumu – 1. příprava
- zisk informací = vzorek (respondenti) – náhodnost; a) rozhovor, b) dotazník (papír, počítač, televize), c) internet + mobil. telefon
- zpracování = tabulky, grafy
- zveřejnění zprávy
sociální instituce – def:
- instituce jsou soc. útvary vykonávající pro společnost důležité a užitečné fce (př. rodina = instituce 1. řádu)
- instituce je soc. samospráva
- instituce je založena na nedostatku lidsk. instinktu
- instituce je souhrn organizovaných postojů důležitých pro rolové chování člověka
- pozornost
pozornost – psychický stav, který zajišťuje soustředěnost jedince po určitou dobu na jeden jev nebo jednu činnost
– nemá specifický obsah
- a) bezděčná – vyvolaná silnými podněty (výrazný zvuk, nápadný plakát) nebo podněty, které mají pro nás osobní význam
– vzniká i zaniká rychle
- b) záměrná – regulovaná cílem a volním úsilím
Schopnost koncentrovat se je závislá na věku, na vrozených dispozicích, na aktuálním stavu.
- já a svět
JÁ = zájmeno, které. má vyšší postavení než ostatní zájmena -> sebeuvědomění se (předpokládáme, že existuje vnitřní já – „duše“; představa národů o místě vnitřního já: čelo, hruď, srdce játra atd.); já je spojeno s citem, vnímáním, vůlí, ne s rozumem
charakter já:
Fromm: „způsob chování, kt. provozuje individuum“
- receptivní charakter – bere, nedává; vše dobré lze získat i z cizího pramene; optimista, extrovert; důvěra v život a jeho dary
- vykořisťovatelský – já sám nemůžu nic dobrého vytvořit – tvoří ostatní, já se jim to snažím vzít; bere si lstí a násilím; kousaví a nepřátelští; je žárlivý; trpí pocitem méněcennosti
- křečkovský charakter – česká, skotská; chamtivý, pedant, sentimentální, hromadí informace; přátelství s těmi, z nichž může něco získat (profit)
- produktivní charakter – tvůrčí typ člověka, důležitější je dát, než brát
Jungovo EGO: ego je to, jak člověk vidí sám sebe + vědomé i nevědomé city; ego je jedno z komplexů; naproti egu stojí self (bytostné já)
nemoci já: komplex méněcennosti (špatná výchova); stihomam (pocity viny; všichni jsou proti mě); schizofrenie (rozštěpení já)
- představivost
typy představivosti – zrakový, čichový, sluchový, pohybový, emotivní, smíšený apod.
základní typy představ:
- a) představování – znovu vybavení si vjemu
– představa – názorný obraz něčeho, co v daném okamžiku nepůsobí na naše smyslové orgány (=znovu vybavený vjem)
- b) fantazie – vzniká tak, že vjemy rozčleňujeme na jednotlivé počitky a z těch potom vytváříme nové obrazy => vytváření nových neobvyklých spojení dosavadních zkušeností
– fantazijní představy vznikají záměrně i bezděčně – součást snění
- reprodukční – na základě slovního popisu vytvořen obraz
- zvláštním druhem jsou sny
snění a sny: výklad podle Junga
– sny kompenzační – 1) sny extrovertů: ve snu jsou hodně osamoceni, ocitají se v situacích, pro které nejsou dobře připraveni (př. nahota), ocitají se v prostorech, ve kt. se nevyznají (labyrint)
2) sny introvertů: bohaté obsahem; mnoho lidí (př. úřad plný lidí); navenek vykazují pevné vztahy – k lidem, věcem …; agresivní prostředí (př. jatka)
- Eysenckovo pojetí temperamentu, psychická stabilita a labilita
neurotismus: stále nervózní; celkové rozhašení celého organismu; neklidný, úzkostný; vytváří si starosti, chová se nedospěle, je snadno podrážděný, chybí mu sebedůvěra; komplex méněcennosti; snadno omdlí – trpí závratěmi
- logika
– souvisí s jazykem => závisí na znalosti jazyka
logika – a) formální – výroková logika; výrok je takové sdělení, o němž lze říci, zda je pravdivé nebo nepravdivé
- druhy: konjunkce – spojka & (a; et); „Mám psa a kočku“ (A&B) – pokud mám obojí, konjunkce platí
- disjunkce – spojka V (nebo); „Mám psa, nebo kočku“ (A V B) – mám jen psa, nebo jen kočku, nebo obojí
- alternativa – spojka I (buď – anebo); „Mám buď psa, anebo kočku“ (A I B) – mám jen psa, nebo jen kočku
- implikace – spojka =>; A=>B (z A plyne B)
- ekvivalence – spojka <=>
– tautologie: nic neříkající nepravdivý výrok; ve formální logice je za všech okolností pravdivá
- b) neformální logika – založena na dedukci – odvození, vyplývání
- z premis odvozuji závěr; jestliže jsou premisy pravdivé, závěr platí
- jestliže platí závěr, ještě nemusí být pravdou, že platí premisy (př.: všechny ryby jsou čtyřnohá zvířata (F) ; všechna čtyřnohá zvířata dýchají žábrami (F) => všechny ryby dýchají žábrami (T)!
– protipříklad: úvaha je správná, pokud je správná i úvaha vzniklá z původní záměnou individuí a predikátů (př.: 1. žádný anarchista nedbá ústavy; 2. někteří lidé, kt. nedbají ústavy, podnikají provokace => někteří anarchisté podnikají provokace)
- protipříklad: žádná ryba nemá peří; někteří neopeření živočichové mají srst => některé ryby mají srst = nepravda
– protipříklady se řeší buďto množinami, nebo logickou úvahou
– v neformální logice užíváme sylogismu: [(A=>B) & (B=>C)] => (A=>C)
– u většiny případů nedokážeme najít množinami závěr – zde se spoléháme na intuitivní nahlédnutí
- ústava, systém práva v ČR
– současná ústava z 1.1. 1993 (ústavy z let 1918, 1920, 1948, 1960, 1968, 1989)
– je to právní norma, s níž musí být v souladu všechny další zákony ČR
– jsou v ní ustanoveny základní principy lidské svobody, základní ustanovení pro fungování státu (1. článek: ČR je demokratický právní stát; 2. článek upravuje systém moci, občané jsou omezováni jen zákonem, politické rozhodování vychází z demokratického principu vůle většiny, !3. článek = listina základních práv a svobod jedince)
- zákonodárná moc – náleží parlamentu, kt. je tvořen dvěma komorami (poslanecká sněmovna a senát); člen PS je občan ČR starší 21 let, člen Senátu je občan ČR starší 40 let
- výkonná moc – je v rukou prezidenta a vlády; prezident je volen parlamentem na společné schůzi obou komor, hlava státu + nejvyšší velitel ozbrojených sil –> jmenuje vládu; může vrátit zákon PS; vláda je vrcholným orgánem výkonné moci, realizuje správu státu, skládá se z předsedy a ministrů, rozhoduje kolektivně na základě nadpoloviční většiny
- soudní moc – tvořena Ústavním soudem a soustavou jemu podřízených soudů; Ústavní soud se skládá z 15 soudců jmenovaných na 10 let prezidentem, sídlí v Brně, rozhoduje o zrušení zákonů, vyřizuje stížnostem občanů proti pravomocnému rozhodnutí atd.; soustava obecných soudů: nejvyšší soud->nejvyšší správní soud->vrchní soud->krajské soudy->okresní soudy
vznik právních norem: navrhnout zákon může jen instituce mající zákonodárnou iniciativu (= poslanci parlamentu, senátu, vláda a zastupitelé krajů); nedílnou částí je důvodová zpráva, kt. obsahuje zhodnocení dosavadního zákona, vysvětlení potřeby úpravy a předpokládaný finanční a hosp. dosah navrhované úpravy
– průběh schvalovacího procesu: 1. první čtení – v PS (buďto poslanci vrátí zákon k dopracování, nebo zamítnou, nebo předají k projednání výborům PS) – poté do senátu
- čtení – v senátu; pokud schválí, pošle zákon k podepsání prezidentovi (může zamítnout zákon), nebo může zamítnout a vrátit PS
- zákon nabývá platnosti dnem vyjití ve sbírce zákonů
- základy státoprávní teorie
stát = nejvyšší forma uspořádání lidské společnosti, vyznačující se sdružením obyvatel v jeden právní celek
- státní moc je nezávislá a neodvozená od žádné jiné
- je omezená pouze prostorově
- své vnitřní i vnější záležitosti si každý stát řeší sám (omezen pouze mezinár. právem)
Prvky ze kterých se stát skládá
- území – suchozemský prostor, plocha vnitřních i vnějších pobřežních vod, podzemní prostor, vzdušný prostor
- obyvatelstvo – obyvateli státu jsou lidé, kteří mají státní občanství (narozeni na území, přijali státní občanství – nepřetržitý pobyt na území ČR po dobu 5 let, bezúhonnost, znalost českého jazyka) spadají pod státní moc a obývají určité území
- organizace státní moci – moc zákonodárná, výkonná, soudní
– hierarchické uspořádání státních orgánů
- státní suverenita = nezávislost státní moci, omezená pouze prostorově (státním územím), výraz pochází od francouzského právníka Jeana Bodina (16. stol.) –suverenita 3 složky = neomezená moc vydávat zákony, s. je nezcizitelná a nedělitelná, je trvalá a stálá
- vnitřní – nezávislost státní moci na jiném politické subjektu uvnitř státu
- vnější – právo uzavírat mezinárodní dohody apod., v mezinárodních vztazích politický a právní výraz nezávislosti státu, státní moci na jiném subjektu
Funkce státu
Čím více funkcí stát má, tím méně svobody pro občana. Cílem státu je vykonávat funkce na pozadí právního řádu.
- vnitřní – garance základních práv a svobod občanů, řádu a spravedlnosti – fce. právní, ekonomická, sociální, kulturní, ochrana před vnějším nepřítelem
- vnější – navazování vztahů a spolupráce s jinými zeměmi (mírové smlouvy a dohody aj.), otázka uprchlíků apod., poskytování pomoci jiným zemím v nouzi, světový mír, mezinárodní bezpečnost, vzájemná spolupráce a pomoc, ekonomická, kulturní, vzdělávací výměna, cestovní ruch, zabezpečení uzemní celistvosti před vnějším nepřítelem.
- obranná – zabezpečení státu proti vnějšímu nepříteli, zabezpečení fungování vnitřního řádu – plní současně funkci vnitřní i vnější
právo:
- soubor předpisů, podle kterých se organizuje a řídí život lidské společnosti, jejichž udržování lze vynutit státní mocí
- právní předpisy určují, jak se mají členové organizované společnosti chovat
- dělí se na jednotlivá odvětví (př. právo ústavní, občanské apod.)
- k vysvětlení pojmu práva nestačí jedna definice, protože slovo právo má dvojí význam: objektivní a subjektivní
- objektivní právo => právní předpisy (zákony, vládní nařízení, vyhlášky), které upravují rozmanité společenské vztahy ( Upravené společenské vztahy = právní vztahy např. kupní smlouva, pracovní poměr, manželství) a ukládají jejich účastníkům různé povinnosti a přinášejí nároky (oprávnění)
- subjektivní právo => nárok (oprávnění) účastníka právního vztahu, každý má na něco právo, nebo-li míra právní možnosti chování účastníka právního vztahu (např. dítě má subjektivní nárok na výživné od rodičů, neboť vztah mezi dítětem a rodičem je objektivně ustanoven jako právní předpis – objektivní právo)
Vývoj práva
- zvykové (obyčejové) právo
- psané právo
=> po vzniku státu – pojetí práva v podobě písemných předpisů. Obsah nejstarších právních předpisů @ především ustanovení trestního práva. Vydávali je příslušné společenské autority.
- city
city (emoce) – psychické jevy, které hodnotí objekty našeho poznávání a naši činnost, její průběh a produkty
– city prožíváme
- cit je vývojově starší než rozum; jsou historicky a společensky podmíněny
- psychologický jev mající jako podstatný znak kvalitu: a) libost x nelibost; b) vzrušení x uklidnění; c) napětí x uvolnění
- cit: 1) astenický ↓ oslabující, snižující aktivitu
- 2) stenický ↑ zlepšení nálady, optimismus
- obecná charakteristika citů – polarita (od euforie k depresi); ambivalence (současný výskyt protikladných citů – př. masochismus); aktuálnost; stereotypnost citových vztahů; pestrost citů; nakažlivost citů; citová adaptace
– dělení citů – 1.) podle úrovně
- nižší – souvisí s uspokojením biologických potřeb
- vyšší – podmíněny sociálně
- morální – různé formy hodnotnosti nebo nepřípustnosti určitého jednání z hlediska zájmů společnosti a spol. pravidel chování
- estetické – provázejí prožívání něčeho krásného (vnější vzhled)
- intelektuální – při odhalování záhad, získávání nových poznatků
2.) podle průběhu
- nálady – slabé, trvalé emocionální stavy, které dodávají ostatním zážitkům určité zbarvení
- afekty – silné, bouřlivě probíhající city, krátkodobé
- vášně – silné, pevné a hluboké city, ovládají myšlení a činnost člověka
– vnější výrazy citů: zčervenání, zblednutí, pocení, koktání, zbrklost, neohrabanost
- citové reakce a stavy
– narušení rovnováhy – 1) útočné reakce (podráždění)
2) obranné reakce – mezi obranné reakce patří také fóbie (klaustro-, arachno- etc.)
3) sociální citové reakce – hrdost, pýcha, soucit, úcta, obdiv, pokora,
citové stavy = nálady: a) dlouhodobé nálady = naladění, deprese
- b) krátkodobější -> vnitřní podměty, vnější podměty; tyto citové stavy ovlivňují citové reakce
citové vztahy: prožívání subjektivního vztahu (k někomu, k něčemu)
- trvají ze všech citů nejdéle; určují citové reakce
- a) vášeň – velmi intenzivní citový vztah; chuť překonávat překážky; zdroj energie; jsou škodlivé i přínosné
- b) odcizení – ztráta citových vztahů (pocit nudy, zoufalství, vzdalování se sobě)
- c) citová vztah k sobě samému – až narcismus, namyšlenost, pýcha
komplexy: složité, nepříliš přístupné a nevysvětlitelné; má svou vlastní energii => nemůžeme ho ovládnout
- člověk si ho není vědom; ztotožňuje se s ním; přenáší ho do vztahu s druhými lidmi
- JÁ je při komplexu potlačeno; lze jej překonat konfrontací
– př.: méněcennosti, Dianin (potlačené přání ženy být mužem), Oidipův a Elektřin (nevědomé erotické tíhnutí syna k matce a otce k dceři), Orestův (potlačené přání dítěte zabít své rodiče), Thersitův (domnělý komplex ošklivosti vlastního těla
- chování, prožívání; vědomí a nevědomí
chování: aktivita jednotlivce, která může pozorovat druhá osoba, nebo přístroje
– projevy chování: a) reakce – nepodmíněné reflexy a instinkty
- b) odpovědi – na naučeném základě = zkušenost
- c) jednání
- d) vnější výrazy (mimika) – prostředek neverbální komunikace, pantomima
prožívání: psychologický jev charakterizovaný proudem vědomí každého, více či méně uvědomovaného duševního obsahu
– 3 stránky:
- poznávací stránka – přijímání podnětů smysly a jejich zpracování
- citová stránka – to, co poznáváme nebo děláme, je nám libé či nelibé
- snahová stránka – něco chceme, jednáme, dosahujeme cílů
– charakteristika prožívání: a) subjektivnost; b) jedinečnost (neopakovatelnost); c) proud vědomí; d) nevyjádřitelnost řečí
vědomí a nevědomí:
- vědomí (přítomnost): vědomí je to, co má každý z nás, když právě vidí, slyší . . . etc.;
- nevědomí (nepřítomnost): to, co si v daném okamžiku neuvědomujeme (automatizovaná činnost; podprahové podněty; zvláštní hypnotické stavy)
- volní vlastnosti
vůle – psychické procesy a vlastnosti, které zajišťují dosahování cílů, zvláště tehdy, kdy je nutné překonávat překážky; záměrné, cílevědomé úsilí zaměřené k dosažení vlastního cíle
volní procesy – od volit – rozhodujeme se různými cestami k jejich naplnění
– působíme sami na sebe, ale i na druhé
– formování dlouhodobý proces
volní vlastnosti – 1. síla motivů -> závisí na temperamentu člověka; lze čerpat sílu
- rozhodnost – hodně rozhodní lidé bývají agresivní (často vůdci, politici) = dominantní -> ovládají méně rozhodné
- konfliktovost – neví, co chce a je neurotický
- cílevědomost
- odvaha a statečnost
- vytrvalost – umět dotáhnout věci do konce
- sociální resistence = odpor, tvrdohlavost, tvrdošíjnost, paličatost
- sebeovládání a sebekázeň (opakem je rozmazlenost, změkčilost, choulostivost)
- pružnost a technika vůle
klasifikace volních vlastností – 1. aktivní vůle: ráznost, energie, činorodost, iniciativa, pružnost, rozhodnost, statečnost
- pasivní vůle: neznamená pasivitu jednání; vytrvalost, odolnost, pevnost, nepovolnost, neovlivnitelnost, koncentrace, sebekázeň, uměřenost
- osobnost jako systém rolí
pojem role – předpokládaný způsob chování v určité situaci, pro kterou je norma
- při psychoterapii -> záměna role
– role jako předpis: a) striktní (prezident, král, nevěsta, kněz při zpovědi)
- b) volnější role – zaměstnanecké role
- c) drobné role – nakupující, návštěvník kina
– striktní role = několik rolí dohromady (př. při hodině ZSV: učitel – soused v lavici – ostatní žáci ve třídě)
– formalita rolí: a) formální role – vyplývá z nějaké struktury (student, policista, prodavačka)
- b) neformální role – vyplývá ze zájmů a povahy člověka (amatérské divadlo)
– větší vliv na člověka má neformální role
– psychologie rolí: jak hrajeme své role – výkon
- autokratická role x demokratická role
- servilnost x důstojnost
– předpoklady pro role: vlohy a schopnosti; temperament; tělesný vzrůst; tělesný půvab a barvy; fyziognomické teorie osobnosti
- konformita: nakolik se člověk podřídí roli
- 3 druhy lidí: 1) konformní – zcela se podřídí (žije tak, jak se žije)
2) opozičník – zásadně proti
3) nonkonformní – zůstane svůj
svědomí: lepší než Já; logika nerozeznává dobro a zlo – svědomí ano
Freudovo pojetí svědomí = Superego (nadjá); vyvíjí se v průběhu puberty
- obsah svědomí je u každého jiný
- svědomí se přebírá od rodičů
- citlivost svědomí kolísá během života
- dospělost svědomí = překročení omezení svědomí rodiči a souvisí s genitálním obdobím (dětské svědomí – mnohá tabu)
Frommovo pojetí svědomí:
- autoritativní – podle role
- skutečné – nezávislé na tom, jak plním svou roli
- potřeby
- primární fyziologické potřeby: nezbytné pro uchování života a rodu (již od narození)
Murray – kyslíku, zbavit se CO2, H2O, potravy, smyslových podnětů, sexuální, laktace, močení, kálení, vyhnout se bolesti, vyhnout se horku a chladu (sekundární fyz. potř. = drogy)
- primární psychologické potřeby: odvozeniny fyziologických potřeb
– potřeba pečovat o druhé, sdružovat se, lásky, autonomie, ochrany a pomoci, uznání, agrese, bránit se, dvořit se, oponovat, ovládat se, předvádět se, soukromí, smíchu, vyhnout se hanbě, hry, konstruktivnosti, aktivity, zavrhovat, adrenalinu etc
- 3 druhy lidí: 1) konformní – zcela se podřídí (žije tak, jak se žije)
2) opozičník – zásadně proti
3) nonkonformní – zůstane svůj
- poznávání
vnímání – psychický proces, kterým zachycujeme to, co v přítomném okamžiku působí na naše smyslové orgány
- informace o vnějším světě, o vnitřním stavu orgánů našeho těla
- schopnost nervových buněk reagovat na podnět = čivost
- vjemové prahy = prahy čivosti podnět musí být dostatečně silný, aby podráždil náš smyslový orgán, ale ne tak silný, aby ho poškodil)
– rozlišujeme vnímání zrakové, sluchové, čichové, chuťové, hmatové, vnímání pohybu a stavu našich vnitřních orgánů
– výsledek vnímání => vjem a počitek
– vjem – obraz předmětu nebo jevu jako celku
– počitek – obraz jedné vlastnosti předmětu
Paměť – soubor psychických procesů a vlastností, které umožňují osvojení zkušeností, jejich zapamatování, uchování a vybavení
-všechno, co člověk svým informačním systémem přijal, může také uchovat a znovu reprodukovat
- schopnost našeho vědomí použít získané informace k duševní činnosti
- umožňuje nám přežití a přizpůsobení se lidské společnosti
- názorná + slovně logická
- mechanická + logická
- bezděčná (spojeno se silným emočním zážitkem) + záměrná
- krátkodobá + dlouhodobá
Fáze paměti:
- zapamatování (vštípení) – uložení do paměti
- uchování – přebývání v paměti
- vybavení – aktualizace z paměti do životní reality může mít i podobu „jen“ znovuvybavení, kdy si sami nedokážeme věc vybavit, ale bezpečně jí umíme vybrat z nabízeného souboru
- zapomínání – vyhasínání, vymazání paměťových stop
Fantazie = snění; získané informace můžeme rozkládat do prvků, ze kterých vznikly a ty pak skládat do zcela nových obrazů
- motivace
motivace – „PROČ?“
motiv -> čin (pohyb, jednání, chování)
motivace = pohnutka k jednání; proces zvýšené aktivity; mobilizace sil; energizace organismu
– nežádoucí motivace – strach, bolest, závist, zlomyslnost, pomsta
– motivační síly (potřeby, pudy, pudové síly, sexualita, hodnoty, zájem, dobro)
zaměření motivace záleží na trvalému charakteru osobnosti jedince => roli hrají hodnoty, kt. člověk má; určují naše chování (návyk na alkohol, láska ke zvířatům)
- teorie motivace – dva základní homeostatické modely:
- model nedostatku (vakua) – prázdnota toužící po naplnění, svobodě, poznání
- model vybití (přetlaku)
- motivační perpetuum mobile = zvědavost:
- neformální logika – viz 6.
- vyšší city – viz 9.
– dělají nás lepšími
– a) náboženský cit – ne fanatismus; spojen s pokorou -> poznání
– b) intelektuální cit – radost z myšlenky, poznání
– c) estetický cit – tichá radost
– d) etické city – morální rozhořčení
- vůle (z řeckého bule – rada, vůle)
vůle = cílevědomé úsilí směřující k dosažení vědomě vytčeného cíle
– souvisí se silou, životní E, s lidským JÁ, sebekritikou
– vůle znamená překonávání překážek – souvisí s „volit“
abulie = neschopnost vyvíjet volní činnost (objevuje se v pubertě – jde o nemoc)
- 2 fáze volního procesu:
- rozhodovací fáze (musím se rozhodnout mezi několika motivy – možnostmi)
- motivy mohou být rovnocenné => nerozhodnost
- všechny alternativy nežádoucí => musíme si vybrat
- úloha citu (vybírám srdcem, ne rozumem)
- cizí motivy (chci x chce „se“ mi – pokušení)
- je provázena city, představami, bludy, obelhávání se
- mravní boj (chce se mi x měl bych; pokušení x svědomí)
- B) realizační fáze
– a) dlouhá
– b) krátká
– pokušení nechat toho (slábnutí vůle -> setrvačnost)
- zájmy, postoje, ideály
zájmy:
schopnost trvalejšího zaměření -> charakteristické zaměření, soustředění, výrazný emoční doprovod (baví mě to!), ovlivňuje myšlení, ovlivňuje paměť, vůli
– liší se: a) trvalostí; b) hloubkou prožitku; c) šířkou (záběr); d) intenzitou; e) hodnotou
– zájmy nejvíce vypovídají o osobnosti -> vliv na životní dráhu
– jsou ovlivnitelné (rodiče, kamarádi)
– nepravé zájmy (přinucuji se k tomu)
metody výzkumu a zjišťování motivačních vlastností:
- a) pozorování – rodiče, učitelé
- b) přímý dotaz – důraz na EGO
- c) asociační experiment
- d) dotaz oklikou
- e) terapie (narativní)
- f) využití projekce
- schopnosti
– výkonové vlastnosti osobnosti
– vyjadřují přirozenost člověka -> každý člověk je jiný => má jiné schopnosti
schopnosti: člověk je schopen; soubor předpokladů nutných k úspěšnému vykonávání urč. dovedností
– a) vjemové; b) pohybové (psychomotorické); c) intelektuální
vloha (talent): dar; vrozené zvláštnosti lidí
– a) rozumová; b) nervová (vyrovnanost); c) citová (empatie) – v umění, v psychologii
nadání – soubor vloh potřebných k úspěšnému rozvíjení schopností
inteligence – schopnost učit se ze zkušeností, schopnost přizpůsobit se, řešit nové problémy, orientovat se v nových situacích, vlastní tvorby
– vícefaktorová inteligence (Gardner) – matematická, jazyková, prostorová, pohybová, hudební, pro lidské vztahy (umět udržet rodinu, vyjít s člověkem), pro vlastní rozvoj
metody zjišťování schopností – studium schopností v různých situacích – a) při denní práci (škola); b) zkoumání v obtížných podmínkách (závody, turnaje); c) testy
– testy schopností – činnosti, které se dají diagnostikovat – numerické schopnosti, odpovědi ano-ne; úkoly, při kt. se využívá zkušenost; zkoumání motoriky = šikovnost
– inteligenční test (1. ve 20. století) – IQ (50-70 nevzdělavatelné; 70-80 zvl. školy; 80-90 lehký podprůměr; 90 – 110 průměr; 110-130 nadprůměr, nad 130 genialita); pod 70 IQ – debilita (lehká slabomyslnost) -> imbecilita (naučí se oblékat, zachovávají pořádek, zvýšená agresivita) -> idiotie (není schopen testů, malá přemýšlivost)
- myšlení a řeč
myšlení a řeč (úzce spolu souvisí)
myšlení – poznávací proces, kterým získáme zprostředkované a zobecňující skutečnosti, jejich podstatných znaků a vztahů
– vyšší stupeň poznání
– poznatky nevznikají přímo, ale prostřednictvím symbolů ( slova, matem,atické vzorce,noty, schémata,..)
Formy myšlení:
- pojem – zobrazení obecných a podstatných znaků a vztahů určité skupiny jevů
– je výsledkem abstrakce
– základní výsledek myšlení
– pouze slovní vymezení
- soud – vznikne, když uvedeme dva nebo více pojmů do vzájemných vztahů
- úsudek – z několika soudů vznikne nový poznatek
- indukce – postupuje se od jednotlivých, konkrétních poznatků k obecnému závěru
- dedukce – obrácený postup – z obecného poznatku usuzujeme na jednotlivé případy
- analogie – úsudek z podobnosti
- biologický základ osobnosti
Vloha= vrozený základ
- záleží na podporování a rozvíjení od malička
- i průměrnou vlohu lze při vhodném působení prostředí rozvinout ve schopnosti a naopak i nadprůměrná vloha může zakrnět
- určité, geneticky dané předpoklady
- např. hud. nadání, talent na jazyky
Nadání, talent, genialita– vysoce rozvinuté schopnosti pro speciální oblast lidských činností
Dovednosti – speciálnější než schopnosti, osvojujeme si je rychleji
Inteligence – soubor schopností sloužící k řešení problémů
– schopnost učit se a používat naučené
– intelektové schopnosti jsou u každého člověka jiné
-schopnost přizpůsobit se, orientovat se v nových situacích na základě určování podstatných souvislostí a vztahů + schopnost řešit problémy
IQ=mentální věk/chron. věk x 100
-hranice slabomyslnosti – 68, průměr = 91-110
Tvořivost (kreativita) – soubor vlastností osobnosti, dává základní předpoklady pro tvůrčí činnost a tvořivé řešení problémů
Temperament
– dynamické vlastnosti osobnosti
– rychlost a průběh citů
– soustava psychických vlastností, které se projevují způsobem reagování, chování a prožívání člověka
– Hippokrates vymezil čtyři druhy, podle převládajících tělesných tekutin
- cholerik- rychle a silně reaguje na podněty
- sangvinik – rychle a silně reaguje na podněty + city; společenský
- flegmatik – netečný, pomalý na reakce ® silný cit
- melancholik – pesimistický, sklíčený, city vznikají pomalu, jsou trvalé
- G. Jung rozdělil dva typy temperamentu:
- extrovert ( cholerik + sangvinik) – otevřený sdílný, nemá problémy s komunikací
- introvert (melancholik + flegmatik) – uzavřený těžce navazuje kontakty s lidmi, přátelství
nevyhraněný typ = ambiverze
Charakter – soubor vlastností osobnosti, který umožňuje kontrolu a řízení jednání člověka podle společenských a zejména morálních požadavků
– je těsně spjat s ostatními složkami osobnosti
– výsledek působení prostředí a výchovy
- zajišťuje regulaci jednání člověka, souvisí se svědomím
Rozdělení charakterových rysů:
- Charakterové rysy vyjadřující vztah člověka ke společnosti a jiným lidem
- vztah k práci
- vztah k vlastní osobnosti
- volní rysy charakteru
Rysy = povahové vlastnosti
– relativně stálé vlastnosti
– mohou být součástí charakteru
– např. laskavost, rozhodnost
- sociální útvary
základní sociální útvary:
- obyvatelstvo
- masa
- lid
- agregát – dočasné nahodilé uskupení lidí (čekající na metro)
- dav – ovládán pudy a emocemi
– agresivní; prchající; drancující; expresivní
vlastnosti sociálních útvarů: společné jednání, společné zájmy, soudržnost, společné hodnoty, společné tajemství, politická orientace, společné tabu, solidarita, chování je organizováno – regulováno, pravidla chování (nepsané), odměny, tresty, zákazy, členové spolu komunikují, rozděleny pozice a role
klasifikace skupin: a) malá a velká
- b) formální a neformální
- c) individuum, primární a sekundární
struktura společnosti: a) primární skupiny – rodina: kontakt tváří v tvář, malé skupiny, intimita vztahů, relativní dlouhodobost, angažovanost
- b) sekundární skupiny – spolky, škola, zaměstnání: členství (faktické, dobrovolné, nucené)
- c) referenční skupiny
masa a moc:
- strach z doteku neznámého – odstup; ztrácí se v mase
- otevřená a uzavřená masa – nutkání růst, zájem o trvání, přijímací rituál (povolení, žádost)
- vybití se – vybití se začne vytvářet masu – zbavení odlišností, osvobození člověka, úleva => vstup do masy -> dočasné
- ničivý pud – není vysvětlen, není u zvířat, ničení hierarchie, cítí se být svobodným, ozbrojení člověka – prostředek: oheň
konflikty soc. skupin:
- Parsons: politickým konfliktům lze zabránit ustanovením kvalitních hranic
- Simmel, Dahrendorf: konflikty jsou prospěšné (konflikt = ventil; ničí rozdělení rolí)
– konflikt – a) vnitřní; b) vnější