STŘEDOVĚKÁ FILOSOFIE
= křesťanská filosofie
vznik křesťanství – 2. st. př.n.l. u středozemního moře (Judea)
společná kniha křesťanů a Židů = Starý zákon (Tóra)
Historie:
313 – Edikt milánský – povoleno náboženství
380 – křesťanství = náboženství (Římská říše)
395 – rozdělení Západořímské a Východořímské říše
529 – uzavření Akademie v Athénách
1054 – Velké schizma
3 proudy křesťanství:
- římskokatolické
- pravoslavné
- protestantské
nacionalita = rozvoj a utváření národů
Školství:
- univerzity
- artistická (ars = umění) – bakalář
- teologická, právnická, lékařská – doktor, magistr: 7 svobodných umění (trivium →gramatika, rétorika, dialektika (logika); quadrivium → astronomie, muzika, geometrie, aritmetika)
- učení o trojím lidu: vládci, církev, poddaní
- feudální vztahy – vztahy mezi lidmi ovlivňovány, vše hodnotné (půda) patřilo panovníkovi, ten ji najímal
Periodizace středověké filosofie:
- Patristika (z řec. páter = otec)
- základ = rozum a víra
- Tertullianus, Origenés (dogmatik)
- svět lze poznat pomocí rozumu nebo víry
- skutečné poznání světa, Boha je možné prostřednictvím víry
- dogmatika (období konfrontace, dogma = neprokazované pravda, nesmí se porušit – Augustinus Aurelius)
- systematika (pravdy se dávaly do systému)
- gnosticismus (rozlišení boha stvořitele (i zlého) a vykupitele (dobrého))
- manicheismus (rozlišení otce temnoty a světla)
- apologetika (literární obranné spisy)
Základní dogmata:
- Bůh je trojjediný (bytí – Otec, život – Syn, vůle – Duch svatý)
- jednota Boha Stvořitele a Vykupitele
- dědičný hřích (Adam)
- propast mezi Stvořitelem a stvořením
- vykoupení – jedinečné a reálné
- církev = strážkyně pravdy na zemi
Augustinus Aurelius (Svatý Augustín)
- Vyznání, O obci Boží, O Trojici, O svobodě Boží
- cíl života = poznání Boha a láska k němu
- Bůh stvořil svět z ničeho a s tím zároveň stvořil i čas
- lidé nesmějí kritizovat Boha
- zlo = nepřítomnost Boha (Bůh je dobrý, zlo je tam, kde není Bůh)
- prvotní hřích = zatracení, spaseni budou jen vyvolení
- máme svobodnou vůli – jsme odpovědni za svůj život
- „Miluj – a pak si dělej, co chceš.“
- 3 úrovně poznání – vnímání, vědění (rozumové), moudrost
- nejhlubší nitro srdce = Bůh
- obec boží (ráj) → obec ďáblova (pád do hříchu) → obec boží (církev a spása)
- řlověk byl nadán svobodnou vůlí, svým pádem do hříchu se dostal k útrapám a vysvobodit ho může jen boží spása
- Scholastika (z lat. schola = škola)
- dokázala, že bůh existuje
- hlavní směr ve vývoji filosofie feudální společnosti v 9. – 15. století
- církevní školy se snažily o soulad víry a rozumu → za pomocí rozumu chtěli vysvětlit víru
- „služebnice teologie“
- uplatnění ve středověkých církevních školách, od 12. století i na univerzitách
- používali metodu disputace, přednášky (= učená hádka)
- raná (11. – 12. století)
- Anselm z Cantebury (podal originální ontologický důkaz Boží existence)
- vše, co si myslíme, má reálný základ – pokud existuje pojem bůh, pak i on je reálný
- spor o univerzálie (= obecné pojmy):
- vycházejí z Antiky
- otázky: Existují pojmy reálně, odděleně? Existují jen jako jména?
- realismus (Anselm z Cantebury, pojmy existují, jsou reálné a nezávislé)
- nominalismus (Vilém Occam, Jan Roscellinus, pojem je pouze prázdný zvuk; vedle zjevné pravdy existuje vědecká pravda, která je výsledkem lidské činnosti, a kterou lze zkušeností a vědeckým bádáním ověřit)
- vrcholná (13. století)
- 2 proudy křesťanství:
- františkánské hnutí (František z Assisi – snažil se vrátit zpět k původním hodnotám křesťanství, k chudobě, lásce k člověku a k přírodě)
- dominikánské hnutí (věnovali se hlavně osvětě lidu, vzdělávání a vědecké práci, Albert Veliký, Tomáš Akvinský*
* – poznání trojího lidu: rozumové/intuitivní/pomocí víry, díla: Suma proti pohanům, Suma teologická)
– 5 cest poznání boha:
- důkaz z pohybu
- důkaz z řetězu příčin
- důkaz z nahodilého
- důkaz stupňovitý
- důkaz z účelného uspořádání přírody
- pozdní (14. – 15. století)
- pokračování sporu nominalismus X realismus
- Vilém Occam (oddělil filosofii od teologie – to, to je řečeno o světě, neplatí o Bohu, oddělil i politiku a víru – církev se má věnovat duchovnímu poslání, ne politice)