Stát – jeho podstata, funkce, formy
stát = nejvyšší forma uspořádání lidské společnosti, vyznačující se sdružením obyvatel v jeden právní celek
- státní moc je nezávislá a neodvozená od žádné jiné
- je omezená pouze prostorově
- své vnitřní i vnější záležitosti si každý stát řeší sám (omezen pouze mezinár. Právem)
- pojem stát poprvé použit v 15. století v Itálii (stato = status, ústava, úřad), první státy vznikaly okolo 4000 př.n.l. – sumerská říše apod., v současné době okolo 200 nezávislých států
- v politologii poprvé Machiavelli (16. století)
Prvky ze kterých se stát skládá
- území – suchozemský prostor, plocha vnitřních i vnějších pobřežních vod, podzemní prostor, vzdušný prostor
- obyvatelstvo – obyvateli státu jsou lidé, kteří mají státní občanství (narozeni na území, přijali státní občanství – nepřetržitý pobyt na území ČR po dobu 5 let, bezúhonnost, znalost českého jazyka) spadají pod státní moc a obývají určité území
- organizace státní moci – moc zákonodárná, výkonná, soudní
– hierarchické uspořádání státních orgánů
- státní suverenita = nezávislost státní moci, omezená pouze prostorově (státním územím), výraz pochází od francouzského právníka Jeana Bodina (16. stol.) –suverenita 3 složky = neomezená moc vydávat zákony, s. je nezcizitelná a nedělitelná, je trvalá a stálá
- vnitřní – nezávislost státní moci na jiném politické subjektu uvnitř státu
- vnější – právo uzavírat mezinárodní dohody apod., v mezinárodních vztazích politický a právní výraz nezávislosti státu, státní moci na jiném subjektu
Funkce státu
Čím více funkcí stát má, tím méně svobody pro občana. Cílem státu je vykonávat funkce na pozadí právního řádu.
- vnitřní – garance základních práv a svobod občanů, řádu a spravedlnosti – fce. právní, ekonomická, sociální, kulturní, ochrana před vnějším nepřítelem
- vnější – navazování vztahů a spolupráce s jinými zeměmi (mírové smlouvy a dohody aj.), otázka uprchlíků apod., poskytování pomoci jiným zemím v nouzi, světový mír, mezinárodní bezpečnost, vzájemná spolupráce a pomoc, ekonomická, kulturní, vzdělávací výměna, cestovní ruch, zabezpečení uzemní celistvosti před vnějším nepřítelem.
- obranná – zabezpečení státu proti vnějšímu nepříteli, zabezpečení fungování vnitřního řádu – plní současně funkci vnitřní i vnější
Formy státu
Dělíme podle organizace státní moci a míry jejího uplatňování
- podle počtu suverénů:
- monarchie – vláda jednoho
- oligarchie – vláda několika
- demokracie – vláda všech
- podle vládce (teorie podle Platóna):
- monarchie – vláda krále
- sofokracie – vláda filozofa
- aristokracie – vláda několika urozených
- timokracie – vláda nejsilnějších
- oligarchie – vláda nejbohatších
- demokracie – vláda nevědomého lidu
- technokracie – vláda technické inteligence
- byrokracie – vláda úředníků
- hlava státu – volená nebo dědičná:
- monarchie – v čele státu stojí panovník, monarcha , dědičný nebo doživotně volený
- absolutní – moc panovníka není omezena ústavou, soustřeďuje v sobě moc výkonnou, zákonodárnou, soudní, moc v rukou jedné vládnoucí skupiny
- konstituční – moc panovníka je omezena ústavou, vykonává pouze reprezentativní funkci – nominální hlava státu, zákonodárnou moc má parlament
- republika – stát, jehož hlava a orgány státní moci jsou voleny na určité období – existence tří základních složek státní moci
- prezidentská – prezident je nejvyšším představitelem vlády, která je nezávislá na parlamentu, a je volen občany
- parlamentní – vláda je volena parlamentem a je jím kontrolována, prezident je volen parlamentem
- podle formy režimu:
- diktatura – nedemokratická vláda jednotlivce, skupiny nebo politické strany, potlačuje lidská práva a svobody, nepřipouští opoziční názory, neváhá použít proti občanům teror, neomezeně vládne a nedodržuje ani vlastní zákony
- demokracie – forma vlády založená na principu podřízení, realizována základní lidská práva a svobody, rozhodují všichni občané, protože jsou si ve svých právech rovni
Dělení diktatury podle Franze Neumana
- jednoduchá – moc uplatňovaná tradičními nástroji – policie, byrokracie, soudy, armáda
- caesarská – více osobní, diktátor usiluje o získání podpory lidu mezi lidmi, aby mohl svůj režim legitimovat
- totalitní – zaniká rozdíl mezi státem a společností, mezi veřejným a soukromým, právní stát se mění v policejní, moc se koncentruje na monopolní státní strany – prostředek kontroly společnosti
- demokracie – realizace zákl. lidských práv a svobod, které umožňují pravidelnou a pokojnou změnu vlády
- podle politického systému(podle vztahu výkonné a zákonodárné moci):
- prezidentský – vládní moc nezávislá na zákonodárné, prezident i parlament volen přímo (USA, latinskoamerické demokracie)
- parlamentní – vláda ustanovena a kontrolována parlamentem, který jí vyslovuje důvěru (Německo, Velká Británie, ČR)
- semiprezidentský – prezident volen přímo, je nositelem větších pravomocí než v parlamentním modelu (např. tvorba a kontrola vlády) = spolupráce prezidenta s parlamentem (Polsko, Finsko, Francie)
- podle územně správního členění:
- unitární stát – jednotný stát, stát s jedinou ústavou a soustavou nejvyšších státních orgánů (ČR), stát zůstává unitární i pokud má autonomní jednotky, kterým ponechává větší samosprávu (Sicílie v Itálii, Katalánsko a Baskicko ve Španělsku apod.)
- federace – sdružení států na základě společenské ústavy, kde jako suverén vystupuje pouze celek, společná ústava, společné orgány, má jednotnou měnu, armádu a zahraniční politiku (USA, Švýcarsko, Německo, ČR federací 1969 – 1992)
- konfederace – volná smluvní sdružení samostatných států, ve kterých má centrální vláda určitou moc nad vládami členských států, ale nikoli nad jejich obyvatelstvem, zachovávají státní suverenitu, ( Švýcarsko do 1948, státy vzniklé po rozpadu Sovětského svazu), většinou přechodná etapa k integraci nebo rozpadu
Teorie o vzniku státu
- třídní – jedna třída ovládá násilím druhou, stát je prostředkem k násilí
- náboženská – vychází z božského původu panovníka, Bůh dal podnět k založení státu
- patriarchální – stát vznikl z rodiny jejím rozšiřováním (D. Hume)
- mocenská – stát je vláda silnějšího nad slabšími, vychází z teorie, že lidé jsou již od narození náchylní k vládnutí nebo k tomu být ovládáni (T. Hobbes, N. Machiavelli)
- smluvní – teorie společenské smlouvy, lidé mezi sebou uzavřeli smlouvu ve které předali část svých práv státu (panovníkovi) tak, aby byl odstraněn stav, ve kterém všichni bojovali proti všem
Thomas Hobbes (1588 – 1679) – Leviathan – obhájce absolutní monarchie – existují – li dvě státní moci, musí dojít k jejich střetu – fašismus
John Locke (1632 – 1704) – Dvě pojednání o vládě – konstituční monarchie, dělba moci ve státě – tři složky státní moci, přirozená práva člověka – zastupitelská demokracie
Jean J. Rousseau (1712 – 1778) – O společenské smlouvě neboli zásady státního práva – zásady přímé demokracie – čerpá komunismus, socialismus