Sofisté
- Sofisté,Sókratés, Platón, Aristoteles
Sofisté
-v 5.st. př.n.l.
-centrum jejich snahy je člověk a společnost
-dochází k rozvoji městských států-zvyšuje se životní úroveň-vyšší požadavky na člověka a vzdělání- snaha zapojit se do řízení státu
-zájem o věci veřejné
-do popředí řečnictví-kdo chtěl ve spol. uspět musel ho ovládat
-potulní učitelé moudrosti-putovali od města k městu vyučovali
-zájem o pravdu-má ji ten, kdo ji umí prosadit- každý má svou pravdu
-odmítají absolutní a objektivní pravdu
-každý usuzuje podle svého rozumu
-každý argument je pravdiví dokud ho někdo nevyvrátí
-dobro a zlo-relativní pojmy(nemoc je zlo, ale pro doktora dobro)
-užívají sofismata-logické klamy-např. Co jsi neztratil, to máš.(Neztratil si rohy, máš rohy.)
-význam:1)orientace na člověka-díky řečnictví rozvoj myšlení
2)rozvoj některých věd-řečnictví,gramatika…
Protágoras
-každý si musí obhájit svůj názor
-neuznává bohy-do teď nám nikdo o nich nic nedokázal
-na jednu věc může existovat více názorů-můžou být protikladné
Georgiás
-v popředí pravda jednotlivce
-kritika náboženství
-vychází z Herakleita
Sókratés
-všechny jeho myšlenky se dochovali díky jeho žákům(nikdy nic nesepsal)
-putoval po Athénách a promlouval s lidmi
-jeho žena Xantipa-nesnesitelná
-člověk by se měl vzdělávat, rozumět sám sobě,
-hledá pravdu-člověk by se měl starat o duši né o peníze
-demokrat-lidé kteří vládnout by měli být moudří a vzdělaní
-morálka je základem správného života, lidé by měli dodržovat zákony
-člověk, který poznal dobro by neměl být v jádru špatný
-diamonion-vnitřní hlas-svědomí-mělo by člověka chránit před zlem
-„Nevědění je cesta k vědění“, „Vím, že nic nevím“
-indukce-co nejvíce informací o 1 věci a pak vyslovit obecný závěr
Platón
-otevřel školu-Akademia-vyučoval zde bezplatně
-díla psaná formou dialogů: Obrana Sokratova,Gorgiás,Sympossion, Ústava a zákony
-idealista-základem a podstatou všeho dění je idea, která se stává pravzorem
-rozdělení světa:realný-nedokonalý,ideí-dokonalí
-smyslové poznání vede k hlavnímu, nedokonalému poznání a k tomu abychom se dopracovali ke správnému světu ideí je třeba rozumové poznání
-duše je nesmrtelná- 3.části:-rozumová-hlava
-citová-hruď
-žádostná-podbřišek
-rozdělení společnosti:-filosofové-využívali rozum, měli řídit stát
-vojáci-měli zajistit obranu
-řemeslníci, obchodníci-měli zajistit obživu
-platonická láska-odpor k tělesné lásce,v popředí láska duchovní,vyznává lásku ke stejnému pohlaví(miloval Sokrata-nazýval ho erosem)
Aristoteles
-Platónův žák-kritizoval jeho názory
-ovlivněn Demokritem
-povolán jako vychovatel Alexandra Makedonského
-založil školu-Lykceón
-podpora Filipa Makedonského-založil velkou knihovnu a 1. přirodovědeckou sbírku, po jeho smrti obviněn z bezbožnosti-vyhnanstvi-smrt
-zabýval se všemi vědami
-prosazuje indukci
-1.pokus o rozdělení věd-vědy teoretické
-vědy praktické
-vědy poetické
-vědy teoretické-otázka bádání, vzniku a zániku světa(např. botanika, astronomie, matematika)
-vědy praktické-politika-život v obci, etika,strategie, rétorika
-vědy poetické-rozvoj umění a řemesel
-filosofie-pralátka:hylé,materia
tvar-morfém
-látka a tvar jsou v jednotě
-každá látka je schopná měnit svůj tvar
-vztah k realitě-soucnu- 4 základní oblasti:1)podstatou všeho je nějaká látka (např. zlato)
2)k látce patří forma(např.šperk)
3)příčina-kauzalita-proč to vzniklo(účel radosti a krásy)
4)všechno vzniká na základě pohybu(např.zlatník)
-dílo:Organon-souhrn filosofických názorů
Politika-kdo by měl ve společnosti vládnout