Sociologie (sociální řád a sociální jednání)
Společenské normy a deviace
normy
-závazná, závažná pravidla, týkající se jednání, zakotvená v tradicích, zákonech dané společnosti
-jsou vyžadována od všech členů společnosti
-nedodržování potrestáno sankcemi, dodržování povzbuzováno
-tvoří morálku a společenský řád
-nejsilnější normou je tabu – přísný zákaz, nedotknutelný předmět, či téma
–normy zvyklé, osvědčené – lidé v nových situacích nehledají nová řešení, ale používají stará osvědčená, která si tvoří sami nebo získávají od druhých
–normy přípustné – takové řešení problémů, které lidé vyhlásili za přípustné, aby spolu mohli vycházet
–normy správné, žádoucí – propojení norem a hodnot (názory na to, jaké jednání je správné) dává našemu životu zaměření, utváří motivaci
-sociální kontrola – mechanismus, který kontroluje dodržování norem
àvnitřní – jedinec považuje společenské normy za měřítko jemu vlastní
àvnější – udělování pozitivních a negativních sankcí od okolí
-podle funkcionalistů jsou nutné pro přežití společnosti a státu
-podle konfliktualistů se za nimi ukrývá konstrukt mocenských skupin, vyšší mocenské skupiny si chtějí udržet své postavení a využít ho k neprospěchu nižších skupin
deviace
-jednání narušující jakoukoli sociální normu, odmítá okolí
àpozitivní – striktní dodržování např. pravidel silničního provozu, abstinence, striktní dodržování zákonů, workoholismus, altruismus, vědci, sportovci, vynálezci, geniové
ànegativní – bezdomovectví, drogy, alkoholismus, gamblerství, prostituce, kriminalita, promiskuita, sexuální zneužívání, nefunkční rodina, sekty, migrace, sebevražednost, korupce, rasismus
teorie zločinu
–zločin – jednání porušující právo platné ve společnosti, v případě porušení, následuje trest (některé zločiny společnost neodsuzuje)
àbiologické vysvětlení – pokouší se vysvětlit zločin biologickými znaky (fyzická antropologie, kriminologie,..)
-u zločinců zkoumají zvláštnosti na lebkách a mozcích
-přesvědčení, že někteří lidé se rodí s kriminálními sklony, tito lidé mají sklony k regresy (opak pokroku) k primitivnějšímu typu člověka, lze je identifikovat dle tvaru lebky, rozvoj se dá ovlivnit sociálními podněty (prostředí rodiny, sociální poměry)
-tato teorie byla shledána nehodnověrnou, nelze ale vyloučit, že je souvislost mezi biologickými faktory a určitými typy zločinců
-někteří lidé mají předpoklady k popudlivosti, agresivitě,…
(frenologie – obor, který předpokládal a zkoumal souvislost stavby lebky s duševními schopnostmi a charakterovými rysy, 19.-20.,stol.)
àpsychologické vysvětlení (vychází z Freuda) – hledají určitý typ osobnosti – psychopatologický, stejně jako u biologického se mají zločinci lišit něčím vrozeným, zde z psychologického hlediska
-morálka má původ v sebeomezení vštěpovaných v oidipovské fázi vývoje, záleží na vztahu k rodičům, zda si dítě vštípí tato omezení
-tito lidé jsou uzavření, bezcitní, mají potěšení z násilí
-jsou to také průzkumníci, hrdinové, hráči, dobrodruzi (ne každý člověk
s psychopatologickými sklony musí jednat deviantně)
sociologická teorie zločinu
-deviantnímu chování se naučíme až vlivem společnosti, prostředí (není to vrozené)
-diferenciální asociace – ve společnosti je mnoho subkultur, některá prostředí povzbuzují sklony k nelegálním činnostem
-sdružování s nositeli kriminálních norem nás naučí jednat stejně jako oni (začne nám to připadat normální)
–anomie – v moderní společnosti se odbourávají tradiční normy, bez nahrazení novými, anomie vzniká tam, kde chybějí jasné normy, jimiž by se chování v určité oblasti společenského života řídilo (období mezi zánikem starých a vznikem nových norem, např. revoluce,..)
-napětí, kterému je jedinec vystaven v důsledku konfliktu norem a sociální realitou
-dezorientace, nejistota→ možné sklony k sebevraždě
–etiketizační (nálepková) teorie – deviace není vlastností, ale vzniká interakcí mezi normální a deviantní skupinou
-jakmile jsme „ocejchováni“, nálepka nám zůstává
-na jejím základě a kvůli okolí se uchylují k dalším a často závažnější kriminalitě = propast
-primární – první delikt, sekundární – jedinec přijímá etiketu, sám se vnímá jako deviant
-nálepkující jsou nejčastěji síly zákona, pořádku, lidé bohatí chudým, starší mladším, muži ženám
–zločin jako výsledek racionální volby – lidé nejsou ke kriminalitě přinuceni, nýbrž si ji volí, riziko jim za to stojí (pro některé se stává „zaměstnáním“)
-objevují se zločinci „všeobecně zaměření“ X zločinci „experti“
Stratifikace a třídní struktura společnosti
-stratifikace – pojem popisující strukturované nerovnosti ve společnosti, mezi skupinami lidí,..;hierarchické řazení; objevuje sociální exkluze – neposkytnutí privilegií, sociální vyloučení
-čtyři základní systémy – otroctví(otrokářství), kasty, stavy, třídy
àotroctví a otrokářství – někteří lidé se stávají doslova majetkem jiných
-právní podmínky jsou různé, buď žádná práva nebo se blíží služebným, vyloučeni z politického a vojenského života
-dříve (starověk) i zodpovědné úkoly, mohli se vyučit, později (18.stol.) fyzická práce, se všemi většinou zacházeno krutě (práce na plantážích, obchod s otroky)
-systémy založené na otrokářství jsou velmi nestabilníàpovstání (mnoho případů v dějinách)
-otrokářství není příliš efektivní a v dnešní době prakticky vymizelo
àkasty – z portugalského„casto“- rasa, čistokrevnost, tento výraz je spojováno většinou s indickým světem (ti však používají výrazy varna a džátí)
– varny se dělí do čtyř skupin podle společenské prestiže, od bráhmanů – stav nejvyšší čistoty až po nejnižší – nedotknutelné (bráhmani mají zákaz stýkat se s nedotknutelnými, jedině nedotknutelní mohou přijít do styku se zvířaty a jinými nečistými věcmi, zákaz míšení a nemožnost přestupu mezi kastami, zůstaneme tím, čím se narodíme)
-souvisí s reinkarnací, dotyčný musí dodržovat rituály pro danou kastu, jinak v dalším životě bude o kastu níže
-v mimoindickém světě se pojem kasta používá někdy pro dvě etnicky rozdílné skupiny na jednom území, které se obě snaží o rasovou čistotu (částečně vztah mezi černochy a bělochy v USA po zrušení otroctví)
àstavy – vrstvy, které měly vzájemná práva a povinnosti (některé dokonce sepsané v zákoně), především ve feudální Evropě
-šlechta-„urození“, kněží-„duchovní“, „třetí stav“- nevolníci, svobodní rolníci, obchodníci, řemeslníci, měšťané,…
-hranice nejsou neprostupné, tolerován společenský vzestup – sňatek, povýšení do šlechtického stavu
-dále přetrvávají v Anglii, kde se stále uznávají dědičné tituly
àtřídy – nevymezeny ani náboženskými, ani zákonnými ustanoveními
-nezaloženy na dědičných zákonech či zvyklostech, získaný atribut, není dána narozením, podstatou jsou ekonomické rozdíly ve společnosti
-hranice nejsou přesně stanoveny, bez omezení prostupnostiàsociální mobilita
-dělí se na vyšší – zaměstnavatelé, bankéři,…, (1% populace), střední – úředníci, odborníci,…, dělnická třída – manuálně pracující – nejpočetnější
teorie stratifikace
àdle Karla Marxe – příslušenství k třídám je dané vztahem k výrobním prostředkům (zdrojům obživy)
-vztah mezi třídami je založen na vykořisťování (např. dělníci vytvoří více hodnot než zaměstnavatel potřebuje k jejich zaplacení, nadhodnota jejich práce připadne kapitalistoviàzisk)
-Marxe fascinovalo, že v moderní době vzniká relativně mnoho bohatství, ale dělníkovi z toho nic nepřipadne
àdle Maxe Webera – třídní rozdíly nezáleží jen na výrobních prostředcích, ale i na dovednostech, znalostech, osvědčení, kvalifikaci
-kromě tříd rozeznává také status a stranu, u statutu záleží na subjektivním hodnocení = „míra úcty, či prestiže“, skupina s negativní prestiží je často vystavována diskriminaci, nazýváme je páriové (dříve např. Židé), existuje samozřejmě i pozitivní prestiž; významným podle Webra je vznik politických stran (znamenají skupinu osob, která spolupracuje, protože má společný původ, cíle nebo zájmy)
význam tříd v současné společnosti
-dnes málo významné (nebo žádné) kvůli rovnému přístupu ke vzdělání, významné v kapitalismu -19. stol
-reálné výdělky manuálních pracovníků v západních společnostech jsou dnes třikrát až čtyřikrát vyšší, než tomu bylo u jejich předchůdců na přelomu století
-vyšší třída se rozplývá kvůli velkým koncernům, které nejsou jednotlivců, ale několika akcionářů
-v dnešní společnosti nezáleží jen na typu zaměstnání, ale obecně na rozdílném charakteru spotřeby a životního stylu
sociální mobilita
-pohyb jedinců (skupin) z jednoho socioekonomického postavení do druhého, kombinují se
àvertikální – vertikální vzestupný posun znamená, že jedinci získávají vlastnictví, příjem, status, opak je sestupný posun (pohyb)
àlaterální – (horizontální) přesun do jiných čtvrtí, měst nebo oblastí
-oba typy se velmi často kombinují
àintragenerační – vzestup či pokles na sociálním žebříčku během života jedince, kariéra
àintergenerační – změny (vzestup, sestup) sociálního statusu potomků ve vztahu k pozicím jejich rodičů a prarodičů (následování typu zaměstnání)
-není úplně pravda, že jediným zdrojem úspěchu je tvrdá práce, jak si někteří myslí, z řady důvodů: (a) vrchol socioekonomického uspořádání má tvar pyramidy a počet míst na samotné špici, zaručujících moc, status či bohatství, je omezený; (b) ti, kdo mají bohatství a peníze, disponují řadou možností, jak si své výhody udržet a přenést je na své potomky
Sociální jednání
komunikace a její prostředky
àverbální – interakce prostřednictvím hovoru
-pracujeme se znalostí kontextu, nepřesnou definicí výrazů, gramaticky nepřesným a útržkovitým rozhovorem
-založená na znakovém systému řeči
-je nutné sdílet jazyk (a znalosti)
-jednotlivé sociální skupiny si vytvářejí vlastní systém verbální komunikace
àparaverbální – hlas, jeho výška, hloubka a barva hlasu, ale i tempo řeči a city (naznačuje náš názor, zájem,..)
ànonverbální – používáme, pokud chceme potlačit, zvýraznit nebo obsahově rozšířit to, co říkáme slovy
-důležité je vyjadřování pocitů výrazem tváře
-výrazy tváře jsou vrozené a kulturně univerzální
-gesta a tělesné postoje jsou kulturně odlišné
S etkání, osobní prostor
-v různých kulturách, různé vzdálenosti přiblížení
–intimní – půl metru, pravidelné doteky, rodiče, milenci
–osobní – půl metru až 120 cm – přátelé
–společenská – 120 cm – 3,5m – formální interakce – pohovory
–veřejná – nad 3,5 m – veřejná vystoupení s diváky
–časoprostorová konvergence – postupem času se vzdálenosti zkracují (např. více se jezdí dopravními prostředky, kde se na sebe lidé musí „lepit“)
sociální role
-sociálně definovaná očekávání, jimiž se osoba s určitým statutem řídí
-některé sociální role jsou vrozené (např. pohlaví) a se získávají v průběhu socializace
-člověk zastává několik rolí zároveň, ty se v průběhu života mění
àjedinec se musí s rolí identifikovat, někdy svou roli bere s odstupem (hraje jí pouze na venek, ale vevnitř se s ní neztotožní), někdy je role také odmítána
àkonflikt mezi rolemi – mezi dvěma rolemi jedné osoby nebo konflikt v rámci jedné role nebo konflikt já versus role
Erving Goffman: zaostřená a nezaostřená interakce
-nezaostřená interakce – jedinci si dávají vzájemně najevo, že si uvědomují svou přítomnost
-zaostřená interakce – lidé přímo sledují to, co druzí říkají nebo dělají
-jednotkou zaostřené interakce je „setkání“, každé setkání se zahajuje ritualizovaným způsobem
-rozlišujeme pohyby v rámci sociálních situací – pohyb v zákulisí – chystáme rekvizity pro pohyb na jevišti, zde mohou lidé „používat vulgarismy a otevřené sexuální narážky, být velmi neformálně oblečeni, sedět nedbale, používat dialektu nebo hovorové řeči, mumlat, vykřikovat
-pohyb na jevišti – vystupujeme ve formálních nebo stylizovaných rolích
pohlaví a gender (rod)
-kulturní, biologické, historické rozdíly mezi muži a ženami
-pohlaví je také jednou se sociálních rolíà tlak na muže a ženy, osvojit si a udržet stereotypní chování (muž pracuje a žena sedí doma, stará se o děti a vaří,.. holčičky si hrají s panenkami a kluci s autíčky,..), je silný od ranného dětství a v průběhu dospívání
–genderová socializace je sociologický název pro proces, při němž se člověk stává součástí společnosti a postupně si osvojuje její pravidla, zákony, hodnoty i normy chování, jedná se o neustálý proces, který začíná narozením, prostřednictvím socializace dochází zároveň i k přenosu stereotypů, které jsou s jednotlivými rolemi člověka ve společnosti spjaty
V