SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKA – CHARAKTERISTIKA, PROSTŘEDÍ A JEHO VLIV NA JEDINCE, METODY.
CHARAKTERISTIKA
- Předmětem je výchovné prostředí a jeho působení na jedince
- Zabývá se prostředím, které ovlivňuje cizince
- Zkratka Spg
- Předchůdce J. H. Pestalozzi
- Představitelé: Paul Natorp; v ČR Gustav Lindner
- Prolíná se s etopedií
- Vznik na počátku 20. století
- Rozvoj především v Německu
- Na českých univerzitách je tento obor cca 15 let (Brno, Olomouc…)
- ZABÝVÁ SE:
- Poruchami chování
- Činností ve výchovných zařízeních
- Určování a popírání otcovství
- Náhradní rodinná péče
- Sociálně-patologické jevy
- Trestná činnost (působení ve věznicích)
- Probační pracovníci (pomoc lidem po propuštění z výkonu trestu)
- CAN
- Dodržování práv dětí
- Pomoc bezdomovcům
- FUNKCE SPG:
- Profylaxe = neutralizace prostředí, aby neohrožovalo cizince
- Kompenzace = hledání alternativ
- Korekce = upravení a změna škodlivého
- PRÁCE SOCIÁLNÍCH PEDAGOGŮ:
- Sociální práce ve výchovných a sociálních zařízeních
- Resocializace a reedukace
- Poradenství
- Organizace táborů a kurzů
- Péče o jedince ze sociálně slabších skupin
- Vědecká činnost
- Projekty
- Minoritní skupiny (menšiny)
PROSTŘEDÍ
- DRUHY PROSTŘEDÍ:
- Makro (globální)
- Globalizace
- Amerikanizace
- Demoralizace médií (porno, návody např. jak vyrobit bombu)
- Únik mozků
- Vysoké nároky
- Rozevírání nůžek (rozdíly mezi chudými a bohatými)
- Populační nerovnováha
- Terorismus
- Korupce
- Mikro (rodina)
- Změna rolí
- Izolace (sousedské vztahy, generace, uzavírání se do sebe…)
- Zmenšování (jedno dítě, neúplné rodiny…)
- Desintegrace (málo se scházíme)
- Kariéry
- Rozvody
- Diferenciovanost
- Regionální prostředí
- Lokální (např. sídliště)
- Společenské (věk, etnikum)
- Kulturní (mezi umělci)
METODY
- METODY:
- Rozhovor
- Pedagogické prostředí = např. vytvoření naučné stezky
- Aktivní práce se skupinou = působení na vůdce skupiny, který jí celou ovlivní
- Animace = nenásilné ovlivnění aktivit
- Mediace
- „Mediare“ = být uprostřed
- Pedagogické působení uprostřed konfliktních skupin
- Zjištění problému
- Vyslechnutí stran
- Pochopení
- Hledání řešení
- Inscenace
- Psychodrama
- Ovlivnění situace
- Zahrání problému – výměna rolí
SOCIÁLNĚ – VÝCHOVNÁ ČINNOST V TERÉNU
- Práce s cílovými skupinami v přirozeném prostředí (vyhledávají a komunikují)
- Skupiny s rizikovým způsobem života (disociální)
- Snaha naučit je zodpovědnosti a řešení konfliktů bez agrese
- Učení je novým zájmům
- DĚLENÍ:
- Monitoring
- Streetwork
- Přímá (v terénu)
- Nepřímá (v kanceláři, jednání s úřady)
- Mediační služba (trestná činnost, mimosoudní vyrovnání…)
- Probační činnost (zkoumání, dohled, činnost, kazuistiky…)
Mohlo by se vám líbit...