Schopnosti osobnosti
Objasněte schopnosti osobnosti s důrazem na schopnosti intelektové, jejich měření a využívání
SCHOPNOSTI OSOBNOSTI
– označujeme ty vlastnosti ososbnosti, které jedinci umožňují naučit se a úspěšně vykonávat určité
činnosti
Rozdělení schopností:
- Vjemové (percepční): přesné vnímání a rozlišování tvarů, barev, tónů
- Psychomotorické: naučení a vykonávání určité sestavy pohybů
- Intelektuální (myšlenkově poznávací): orientace v nových situacích a řešení problémů
- Sociální: jednání s lidmi, dojem, předcházení konfliktů a jejich řešení
- Umělecké
… a další
Vlohy
= vrozený základ schopností
– působením prostředí se vyvíjí v konkrétně se projevující schopnosti:
- Nadání = souhrn schopností, který umožňuje nadprůměrné výkony v určité oblasti činnosti
- Talent = vrozené nadání, které lze i nadále rozvíjet
- Genialita = mimořádně rozvinutý talent
– neaktualizovaná vloha postupně tuto svou způsobilost přetvářet se ve schopnost ztrácí
INTELEKT
– ze všech schopností vyvolala největší zájem odborníků i laiků
– jde o velice obecnou schopnost, která rozhoduje v širokém spektru situací o úspěšnosti jedince
Hartl
– charakterizuje intelekt jako schopnost učit se ze zkušenosti, schopnost přizpůsobit se, řešit nové
problémy, orientovat se v nových situacích na základě určování podstatných souvislostí a vztahů
Měření
– již na přelomu 19./20. století se projevily snahy inteligenci měřit a na základě takto zjištěné
úrovně intelektové schopnosti provádět výběr a zařazovat lidi do různých oborů činnosti
A.Binet
– první inteligenční test
– rozděleny dětem podle tzv. Mentálního věku → tímto termínem označoval Binet testový výkon,
– uplatnění zaznamenaly inteligenční testy v souvislosti se vtupem USA do 2.sv.války ve formě
Ravenova testu (= doplnění obrazce do řady)
W.Stern
= německý psycholog
– zavedl tzv. Inteligenční kvocient – IQ = hodnota inteligence testovaného jedince, vypočtená podle
vzorce: IQ = (mentální věk/chronologický věk) x 100
– IQ kvocient je podle řady psychologů přeceňovaný, neboť je zaměřený převážně na techniku → je
tedy nahrazován EQ = emoční kvocient, který ukazuje inteligenci člověka spíše v oblasti
mezilidských vztahů
Využívání
– závažným problémem je co nejlepší využívání inteligence
– ačkoli intelektové schopnosti některých žáků jsou zcela vyhovující, případně i nadprůměrné, žák
přesto špatně prospívá, dokonce i propadá → nevyužívá své schopnosti
– nevyužívání schopností bývá způsobeno např.:
- nedostatek zájmu
- negativní postoj
- nedostatečná sebedůvěra
- neznalost postupu (jak se učit)