Římská filosofie
– návaznost na řeckou tradici, charakter (zaměření) římské filosofie, hlavní směry a osobnosti – epikureismus, stoicismus, skepticismus, novoplatonismus
Návaznost na řeckou tradici
– z nadvlády Makedonie přešlo Řecko pod nadvládu Říma a stalo se jeho provincií, řecká kultura se prosadila v Římě a ze všech oblastí ovlivnila nejvíce římskou filosofii
– v římské filosofii mluvíme o tzv. eklekticismu– římští filosofové spojovali myšlenky z různých filosofických škol a směrů a vybírali pouze některé problémy, proto v římské filosofii nacházíme směry, které vznikaly v řecké filosofii
– pojem „eklekticismus“ vznikl z řeckého slova „eklektos“, což znamená vybraný (můžeme jej přeložit také jako nepůvodní)
Charakter římské filosofie
– v římské filosofii je v minimální míře zastoupena přírodní filosofie (kosmologické otázky)
– římští filosofové považovali za nejvýznamnější filosofii antropologickou (existenciální)
– nejoblíbenějšími směry, kterými se zabývali římští filosofové, byly: stoicismus, epikureismus, skepticismus a novoplatonismus (ten tvoří výjimku, protože se v něm objevují i nové římské názory)
Epikureismus
– nejvýznamnějším představitelem epikureismu v římské filosofii byl Titus Lucretius Carus (1. stol. př. n. l.)
– Carus se jako jeden z mála zabýval přírodní filosofií, jeho dílo podává obraz vesmíru a jeho jednoty v duchu epikurejské filosofie – je autorem básně „O přírodě“
Stoicismus
– stoická filosofie dělí svůj systém na logiku, fyziku, etiku, přičemž nejvyšší místo zaujímá etika (logika a fyzika tvoří předstupně k ní)
– „stoický klid“ = pro lidský život je důležité sebeovládání (život bez afektů, důležitá je zdrženlivost v jednání i uspokojování potřeb)
– člověk nemá žít sám pro sebe, má část života věnovat druhým – důležitá je vzájemná pomoc, ohleduplnost, zodpovědnost (přemýšlet o důsledku svého jednání vůči ostatním lidem)
– člověk je podřízen všeobecně platným zákonům (ne právním, ale přírodním) a musí je respektovat – jeho ohrožení nastává v okamžiku, kdy je nerespektuje = deterministická filosofie
– člověk je svobodný = má možnost volby (to, že respektuje nějaký řád, neznamená, že ztrácí svobodu)
– člověk má žít v souladu s přírodou
– římský stoicismus spadá do období tzv. mladší stoy
– představitelé: vychovatel císaře Nerona Seneca, císař Marcus Aurelius, otrok Epiktétos
– jejich rozdílný sociální původ svědčí o tom, že stoicismus se šířil ve všech vrstvách římského obyvatelstva
– díla: Seneca: traktáty
Marcus Aurelius: „Hovory k sobě“
Epiktétos: „Rukojeť mravních naučení“
– tato díla obsahují známé zásady stoicismu, hlavně stoické etiky
Skepticismus
– skepse = pochybnost o tom, co se člověku předkládá jako samozřejmé
– skeptikové pochybovali o poznatelnosti světa, pravdě
– pro skeptiky je charakteristická nauka o tropech = hlediska, která dokazují nepoznatelnost pravdy
– řídili se heslem „zdržet se soudů“ – tuto zásadu považovali za ideál duševního klidu
– svět je nepochopitelný a my s tím nemůžeme nic dělat, proto bychom se měli zdržovat úsudků o věcech a zachovávat duševní klid, klidnou a vyrovnanou mysl
– nejvýznamnějším římským představitelem je Sextus Empiricus (kol. 200 po Kr.)
Novoplatonismus
– rozvíjel se v 3. až 5. století n. l.
– představitelé tohoto směru se považovali za žáky a vykladače Platona X přesto však vytvořili nový systém
– hlavním představitelem je Řek Plotínos
– založil v Římě filosofickou školu
– existuje jen jedna určující podstata světa a tou je božský princip jako všudypřítomný bůh, jehož působením vše zaniká a vše je utvářeno
– nejvyšším cílem člověka je v opětném sjednocení duše s bohem, z něhož vzešla (pochybuje tedy o tom, že svět je možné poznávat pomocí rozumu)
– čtyři Platónovy ctnosti jsou podle něj jen nejnižším stupněm na cestě k tomuto cíli:
moudrost (je zdatností rozumu), statečnost (je zdatností vůle), střídmost (pravý střed mezi požitkem a askezí), spravedlnost
– vyšším stupněm je filosofické myšlení
– nejvyšším stupněm je ponoření se do nás samých (do toho božského, co je v nás) = zde se
oprostíme od myšlení a dostáváme se do stavu extáze, jakéhosi vytržení
– zde nacházíme u Plotínia mystiku, iracionální představy, které byly veškeré předchozí řecké filosofii cizí (jeho filosofie tímto připomíná indické filosofie)
– novoplatonismus si nepředstavuje božský princip jako bytost