Řeč, pozornost, paměť, učení
- řeč = nástroj myšlení -> pomocí ní se vyjadřuje výsledek myšlení, forma dorozumívání
- prostředek dorozumívání = jazyk
– při jejím používání se člověk musí přizpůsobit určitým podmínkám jazyka
- druhy řeči:
- vnitřní – pro nás pro sebe
- vnější – totožná s vnitřní, ale vyjadřujeme ji slovem nebo psaným podáním
- pozornost = psychický stav – projevuje se zaměřeností a soustředěností vědomí – ovlivněn:
- vnitřními podmínkami: city, vůle
- vnějšími podmínkami: náhlé podněty
- druhy:
- neúmyslná
- úmyslná – udržovaná vůlí (učení)
- paměť = psychický proces
- rozlišujeme podle toho, jak se uskutečňuje zapamatování a vybavování:
- neúmyslná = do vědomí se dostávají zážitky, které jsme neměli v úmyslu si zapamatovat
- úmyslná = cíleně si něco zapamatováváme
- podle způsobu : mechanická, logická
- podle trvání: dlouhodobá, bezprostřední
- fáze:
- zapamatování
- uchování
- vybavování
- učení = obohacování individuální zkušenosti
- druhy:
= cílevědomé získávání vědomostí, dovedností a návyků
- fáze:
- motivace – vnější a vnitřní pohnutky, které vedou k učení
- poznávací – pronikání do problému
- výkonná – studium pochopení a vyřešení úlohy
- kontrolní – prověření správnosti vědomostí
- druhy:
- intelektuální = pamětní -> získávání
- motorické = získání dovedností
- sociální
- volní = charakterové