Psychologie osobnosti, pojetí a struktura osobnosti, determinace lidské psychiky
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI = zkoumá strukturu osobnosti a individuální rozdíly mezi lidmi
OSOBNOST – neexistuje jednotný přístup k tomuto pojmu; z psychologického hlediska existuje 50 teorií, které se dělí do 2 skupin:
- introgenní = osobnost je vrstvení vlastností kolem předem dané psychické síly, kterou nedokážeme definovat
př. Freud – id, ego, superego
- exogenní = osobnost je urč.vnějšími faktory – prostředím, ve kterém čl.vyrůstá, učení
př. behaviorismus
- nejrozšířenější definice je sjednocením těchto teorií = osobnost je neopakovatelná jednota tělesných a duševních vlastností, utváří se ve společnosti, zde se také formuje
typologie osobnosti
- Hippokratova = rozděluje lidi podle temperamentu, jednotlivé typy přiřazuje k tělním tekutinám:
- cholerik – žluč
- melancholik – černá žluč
- sangvinik – krev
- flegmatik – hlen
- Kretschmerova = rozděluje lidi podle vzhledu:
- pyknik – nepříliš velký, zavalitý, velká hlava, měkké svalstvo
- astenik – vysoký, hubený, dlouhé končetiny, malá hlava, podlouhlý obličej
- atletik – vysoký, široká ramena a hrudník, vyvinuté svalstvo
- na základě příslušnosti k těmto typům rozdělil osoby na 2 typy:
- cyklotymní – pyknici – realističtí, společenští, přizpůsobiví, dobře naladění
- schyzotymní – hl.astenici – uzavření, nespolečenští, nestálí, fanatici, uzavření do sebe
- Jungova = založena na vztahu člověka k okolí:
- introvert – uzavřený, nespolečenský, plachý, citlivý
- extrovert – veselý, společenský, otevřený, nestálý
- P.Pavlova = založena na poměru vzruchu a útlumu nervové soustavy:
- slabí jedinci – melancholik
- silní jedinci – nevyrovnaní – cholerik
vyrovnaní – pomalí – flegmatik
rychlí – sangvinik
STRUKTURA OSOBNOSTI
= relativně ustálené uspořádání vlastností osobnosti
- Výkonové vlastnosti
- vlastnosti osobnosti umožňující čl.naučit se různým činnostem a vykonávat je
- nejsou vrozené, rozvíjí se prostřednictvím činnosti
- biologickým předpokladem pro jejich rozvoj jsou VLOHY (nejsou-li rozvíjeny, zanikají)
(VLOHY činnost SCHOPNOSTI)
- se schopnostmi souvisí DOVEDNOSTI = speciální, užší (1 schopnost à více dovedností)
NADÁNÍ = soubor dobře rozvinutých schopností, umožňuje dosaž.výborných výsledků v urč.obl.
TALENT = ještě vyšší stupeň rozvinutí schopností, nadprůměrné výsledky
GENIALITA = mimořádně rozvinutý talent
Druhy schopností
- intelektové = rozumové – souvisí s myšlením (chápavost, důvtip, přizpůsobivost vůči změnám)
- INTELIGENCE = schopnost řešit problémy nebo naučit se a naučené použít; měří se testy; vyj.se inteligenčním kvocientem (podíl mentálního a fyzického věku)
- TVOŘIVOST = projev inteligence, schopnost vidět nové, neobvyklé vztahy; produkovat nové nápady; odpoutat se od tradičních postupů
- senzomotorické = zručnost, šikovnost, pohyblivost
- sociální = schopnost člověka žít s ostatními, komunikovat, přizpůsobit se
- Dynamické vlastnosti
- TEMPERAMENT = vrozená vlastnost, výchovou (vnějšími vlivy) málo ovlivnitelná
- je dán poměrem vzruchu a útlumu NS
- projevuje se v reakcích na vnitřní a vnější podněty
- 4 temperamentní skupiny
- RYSY OSOBNOSTI = vrozené, projevují se v chování, trvalé; vyskytují se v protikladných dvojicích
- extraverze (otevřenost) X intraverze
- stabilita (vyrovnanost) X labilita
- přizpůsobivost X nepřizpůsobivost
- dominance (řídit) X submise (vyhledávat vůdce)
- většina lidí se pohybuje mezi 2 krajními polohami
- Aktivačně – motivační vlastnosti
- každá lidská čin.je motivovaná = existuje pohnůtka (motiv), proč čl.něco dělá
- úroveň ovlivňuje VIGILANCE = pohotovost k aktivitě, do jaké míry jsme schopni zmobilizovat své síly
- faktory ovlivňující vigilanci:
- denní doba
- zdravotní stav
- prostředí, ve kterém pracujeme
- zájem o činnost
- zda dané činnosti rozumíme
- POTŘEBY
- fyziologické – nutné z hlediska přežití (jídlo, pití, vyměšování)
- psychologické – potřeba činnosti, lásky, kladného ohodnocení, uskutečnění svých život.cílů
- krátkodobé cíle
- středně dlouhé cíle – do 1 roku
- dlouhodobé cíle – založit rodinu
- pokud není potřeba nebo skupina potřeb uspokojena, muže dojít k duševní nevyrovnanosti, labilitě
- ZÁJMY = získané způsoby chování, které se projevují zaměřeností na určitou činnost
- technické, sportovní, kulturné-vzdělávací, studium
- Seberegulační vlastnosti
- určují do jaké míry umíme kontrolovat své prožívání a jednání, jak si umíme plánovat život a své činnosti
- do značné míry ovlivněny sebehodnocením = poměr pozitivních a negativních projevů, kterých se čl.dostává v průběhu života (hl.v dětství)
- Vztahově postojové vlastnosti
- POSTOJE = získané, naučené vlastnosti
- projevují se jako relativně stálé hodnocení jevů vnějšího světa
- lze je měnit, ale změna je komplikovanější než vytvoření nového postoje
NÁZORY = postoje s převahou racionální stránky
PŘEDSUDKY = postoje s převahou iracionální stránky
- CHARAKTER = soubor vlastností osobnosti; projevuje se v chování, jednání
- tyto vlastnosti jsou naučené
- projevují se ve vztahu k sobě samému, ve vztahu k druhým, k přírodě, k práci
DETERMINACE LIDSKÉ PSYCHIKY
- lidská psychika je ovlivněna 3 faktory:
- biologické
- dědičnost = přenos genetické informace z předchozí generace (podoba, temperament, nemoci, vlohy)
- zrání = změny organismu způsobené vývojem
- vlivy prenatální, natální, postnatální
- stres
- nervová soustava = zajišťuje vyrovnávání organismu s vnějším prostředím a jeho vlivy
- má 2 části:
- obvodová = periferní – tvoří ji receptory = analyzátory (přijímají podnět) a efektory (dávají pokyn k reakci)
- centrální = mícha, prodloužená mícha, mozek – pro psychiku nejdůl.velký mozek
- základní jednotkou jsou reflexy:
- podmíněné – získané v průběhu života (čtení, psaní, čisštění zubů)
- nepodmíněné
- společenské = vnější = sociální – utvářejí osobnost člověka
- rodina, škola, vrstevnická skupina
- vlastní aktivita jedince – záleží na jedinci jak naloží se svým životem, jak využije svých schopností a vlastností
PSYCHIKA = schopnost organismu odrážet okolní skutečnost, složitý komplex jevů (činností, psych.procesů, vlastností, stavů)
PROŽÍVÁNÍ = vše, co se děje uvnitř čl., co si uvědomuje ze svého života (plynutí času, postavení ve společnosti), má 3 stránky:
- poznávací = podněty působí na naše smysly a to vyvolá reakci
- citová = to, co prožíváme v nás vyvolává libost nebo nelibost
- snahová = čl.o něco usiluje, uvědomuje si přání
- navenek se projevuje ve formě CHOVÁNÍ = veškeré vnější projevy, instinktivní a JEDNÁNÍ = projevy, které směřují k určitému cíli