Psychologie osobnosti
Objasněte podstatu a význam pojmu osobnost a strukturu osobnosti
CHARAKTERISTIKA
= soustava vlastností, charakterizujících celistvou individualitu konkrétního člověka, zaměřeného
na realizaci životních cílů a rozvinutí svých potencialit
– vyjadřuje odlišnost jedince od ostatních lidí (individuální a typologické (skupiny))
– formována biologickými (endogení) a společenskými (exogení) vlivy, které se projevují v
činnostech a vyvíjejí se v průběhu života
VZNIK
– novorozeně není osobností → stává se jí až při začleňování do společnosti
– vzniká tedy ve 3 letech, kdy si uvědomí své Já (ego) → jáství
PŘÍSTUP K POJMU
– pojem osobnot v – běžném životě = vztahuje je se pouze k výjmečným lidem
– psychologii = každý člověk
1) Osobnost jako problém celistvosti, jejich součástí a charakteristik
– psychika člověka je víc než jen jednotlivé psychické jevy a procesy, oddělené od celku, ale
jedinečný sjednocený celek duševních aktivit
2) Osobnost jako ústřední téma vyrovnání se člověka s jeho okolím a s sebou samým
– během života se dostáváme do celé řady situací a problémů, které musíme zvládat a řešit →
hlavní zdroj vznikání a rozvoje naší osobnostní celistvosti
– jedná se o to, jaké situace a které problémy dávají osobnosti vznikat a vyvíjet se
3) Osobnost je v naší potencionalitě (možnosti) plně se rozvinout, uskutečnit bohatství našich
vloh, realizovat svůj jedinečný svéráz, vyjádřit smysl svého života
– existuje široké spektrum možností čemu se naučit, co dokázat, čím nebo kým se stát, kam až
dospět
– míra realizace tohoto spektra je různá – každý člověk má jiné schopnosti
– někteří své schopnosti nevyužívají
(špatné vzdělání, chudé poměry, utlačování)
STRUKTURA
1) Fyzická (biologická) = tělesné vlastnosti: vzhled, zdraví, pohlaví, věk
2) Společenská (sociální) = zařazení do společnosti – sociální role
3) Psychická:
- Vlastnosti = stálé a velmi obecně působící charakteristiky jedince, kterými se vyznačuje
– intelekt, charakter, temperament a emocionalita
- Rysy = dílčí charakteristiky, vázané spíše na specifické situace
– extraverze, přívětivost, svědomitost, emocionální stabilita, intelekt
- Stavy = rozpoložení, jimiž převážně citově a postojově reagujeme na různé situace
– naštvání, zoufalství, strach / pohodové rozpoložení během všedního dne
- Zkušenosti = vědomosti, ale také celá řada zdatností
- Procesy a činnosti = děje, které v nás probíhají a skrze které se přizpůsobujeme okolí
– procesy poznávací → učení