Psychologie jako věda, její vývoj, obsah a cíle, základní psychologické pojmy
= obecná věda o lidském chování a prožívání
– společensko-vědní disciplína
- vývoj psychologie:
- předvědecké období (souvisí velice s filosofií):
- antika – řešení jestli je podstatou člověka duše nebo tělo:
- Sokrates – obrací zájem psychologie více k člověku, zakladatel etiky
- předvědecké období (souvisí velice s filosofií):
– teorie:
- cíl života = konat dobro;
- člověk když se má rozhodnout zda má konat dobře nebo ne, má poslechnout svůj vnitřní hlas = svědomí
- Platón – teorie: – mýtus o Vozatajovi: člověk je jako spřežení, které táhnou 2 oři – Vášeň a Chtíč a jsou řízeni vozatajem = Rozum a jedou světem idejí, ale Rozum koně neukočíruje -> koně stáhnou povoz do hmotného světa = špatný odraz světa idejí
- tělo je hrob duše, naše duše než sem spadly za trest, byly ve světě idejí
- Aristoteles – zabývá se duší, určení lidské osobnosti, smyslem života
- Augustýn – myšlenka čistoty duše
- René Descartes – zkoumání vědomých myšlenkových pochodů
- John Lock – zkoumání asociací, části vědomí -> asociacemi vzniká život
- vědecké období:
- století – období positivismu – zaměření na vědu -> psychologie se osamostatňuje
- Wilhelm Wundt – něm. psycholog, fyziolog na univerzitě v Lipsku
- 1879 – 1. psychofyzikální laboratoř -> zkoumání vztahu mezi drážděním a reakcí organismu – např. kolik svíček je třeba přidat nebo ubrat, aby si člověk všiml intenzity světla při osvětlování různých částí
- behaviorismus = věda o chování
- Wilhelm Wundt – něm. psycholog, fyziolog na univerzitě v Lipsku
– zakladatel dr. Watson – navazuje na Pavlova
– psych. směr ztotožňující duševno a vědomí člověka s chováním
– chování je určitý sled naučených reakcí a odpovědí na urč. podněty
– snaha najít zákonitost a pravidelnost v chování lidí
– nezabývá se prožíváním – odehrává se v tzv. blackboxu
- spor: jestli psychologie má chápat člověka komplexně, globálně nebo se má zaměřit na určité části =>
- elementová psychologie – hledá základní prvky
x
- celostní (tvarová, gestaltismus) psychologie – potřeba veškeré psychologické jevy chápat jako celek
– navazuje na
- kognitivní psychologii – zaměřuje se na vnitřek organismu
– lidské chování j někdy účelové
– člověk si vytváří ze svého života modely situace a pak se podle něj řídí
- hlubinná psychologie = rozbor duše
- nejznám. teorie – Zikmund Freud:
- navštěvovali ho lidé s neurózou -> při jejich léčení se snaží poukázat na vztah mezi situací vtlačenou do podvědomí, která se teď vrací jen určitými dílčími momenty -> ukazuje že nevědomí rozhoduje o lidské psychice
- názor, že nejdůležitější vzhledem k psychice je uspokojení sexuálního pudu -> problémová otázka je nesoulad v sex. životě
- analytická psychologie – Karl Gustav Jung:
- na chování a prožívání člověka má velký vliv zkušenost
- individuální psychologie – Alfred Adler:
- něco si vybírá z Freuda a nahrazuje vl. teoriemi -> člověk má takovou psychiku, jaký má pud moci – nejdůležitější zařazení člověka do urč. Sociální skupiny
- neopsychoanalýza – není rozbor pouze individua, ale dalších faktorů ovlivňující psychiku a poslečnost
- humanistická psychologie – Erich Fromm:
- nezáleží na soc. prostředí, ale na seberealizaci člověka a subjektivní pocit
- transpersonální psychologie – studium momentálního stavu vědomí -> vliv hypnózy, meditace, jógy, užití léčiv, drog atd.
- nejznám. teorie – Zikmund Freud:
- obsah psychologie
- chování = veškerá fyzická, fyziologická a psychická činnost člověka
– to, co můžeme pozorovat na druhém člověku
– hlavní druhy : jednání, řeč a výraz
- prožívání = vnitřní zážitky vznikající u člověka při psychické činnosti
– je subjektivní = je vlastní pouze prožívající osobě – pouze ona zná jeho pravý obsah (např. na co právě myslí, ví pouze jen ona sama)
– odráží vnější svět – člověk v něm odlišuje sebe, své postavení v čase
– bohatší než chování -> nedá se chováním ani jednáním nijak vyjádřit
– člověk ho nemusí projevovat ve svém chování – může se přetvařovat
- 2 části:
- vědomí = to, co člověk prožívá a uvědomuje si to, popřípadě tlumočí řečí
- nevědomí = to, co si člověk neuvědomuje z vl. duševního života při prožívání = momentálně neuvědomované, ale dříve vědomě prožité zážitky = vědomosti, zkušenosti, na které právě nemyslím x máme je a můžeme si je vybavit, zautomatizovaná činnost
- 3 stránky prožívání:
- poznávací stránka – přijímání podmětů smysly a jejich zpracování
- citová stránka – to, co poznáváme, děláme, je nám libé, nelibé
- snahová stránka – něco chceme, jednáme, dosahujeme cílů
- cíle psychologie:
- poznání lidí a jejich duševních vlastností
- působení na lidi : – výchova
– pozitivně, negativně
– léčení
– reklama, uklidňování
- uspořádání věcí a podmínek, kde lidé žijí:
– barvy, které nás obklopují
– tvary a jejich uspořádání ( v nemocnici, škole)
– např. organizace pracovního stolu
- studium psychologie – umožňuje lépe pochopit vl. duševní život
– lepší orientace v mezilidských vztazích
- přispívá k formování člověka
- pomáhá při odkrývání rezerv při zvyšování produktivity práce (motivace = odměny, pochvaly, zlepšování prac. podmínek atd.)
- podílí se na zdokonalování systému řízení ve společnosti (přístup k pracovníkům, přesvědčivost, chování navenek, umění motivovat atd.)
- podílí se významně na výchově a vzdělávání nastupující generace
- spolupracuje při realizaci soc. – pol. programů = poradenská činnost
- základní psychologické pojmy: specifické stavy psychiky, myšlení, řeč, učení, osobnost, ontogeneze (=vývoj člověka směřující k jeho řazení do zvířecí říše), soc. skupina, socializace, psychoanalýza, hominizace, emoce, city, dynamické vlastnosti člověka, afekt, nálada, vášeň, talent, zájmy, záliby, temperament, charakter, svědomí, hry