Psychické vlastnosti, stavy, procesy a obsahy
- za základ psychiky člověka jsou považovány psychické jevy:
- psychické vlastnosti
- schopnosti – např. inteligence = schopnost logického myšlení
- vypočítáváme: IQ = mentální věk / fyzický věk => průměr 120 – 140
- schopnosti – např. inteligence = schopnost logického myšlení
- psychické vlastnosti
– úrovně: vlohy, nadání, talent, genialita
- dynamické vlastnosti = temperament
= soubor vlastností, které se projevují způsobem chování a reagování člověka = závisí na délce, intenzitě a rychlosti – podle toho dělíme do 4 skupin:
- cholerik, flegmatik, melancholik, sangvinik
- rysy osobnosti = významné vlastnosti určující povahu člověka: dobrý řečník, člověk v pohodě, nedochvilnost, nezodpovědnost, milý vlídný, nepřístupný, aktivní, plachý, výbušný atd.
- charakter = morálně vůlní vlastnosti
– svědomí, pravdomluvnost, pilnost, sebekázeň
- psychické stavy = základní naladění člověka ovlivňující všechny další projevy psychiky člověka
= charakteristika jedince v nějaké určité době (může být i krátkodobá)
- krátkodobé (deprese, špatná nálada), dlouhodobé (optimismus, pesimismus)
- stavy pozornosti: soustředěný, rozptýlený
– ovlivněny:
- vnitřními podmínkami:
- city, vůle
- vnějšími podmínkami
- náhlé podněty
- stavy citové (nálady): radost, smutek
- city = soubor emocí
- znaky:
- subjektivní
- spontánní
- polární
- dělení:
- podle úrovně
- nižší – vyvolávají uspokojení základních životních biologických potřeb (= jídlo, pití, spánek, odpočinek atd.); většinou si je člověk neuvědomuje
- vyšší – podmíněny sociálně (např. kulturní cit -> kino, divadlo):
- morální – záleží na výchově
- estetické – individuální
– otázka vnějšího vzhledu
- intelektuální
- podle průběhu
- nálada – trvá déle, menší intenzita, vliv vněj. podnětů
- afekt – rychlý cit, nejkratší časový průběh. Může být velice kladný nebo záporný
- vášeň – dlouhodobý časový průběh, velice intenzivní (kladná i záporná; může se postupně měnit z kladné na zápornou)
- citové vztahy – prožívání sympatií, antipatií
- znaky:
- polarita = každý psychický stav může mít svůj protiklad
- proměnlivost – závisí na vnitřních a vnějších podmínkách
- relativní stabilita = delší doba změny psychického stavu po působení vnitř. Nebo vnějších podmínek na psychiku člověka (nesouvisí s city) -> nereaguje hned (např. při oznámení smrti partnera -> špatný stav nastává až později, než si to člověk uvědomí)
- individuální proměnlivost (variabilita) – délka udržení psychického stavu závisí na individuálních vlastnostech člověka
- psychické procesy
- poznávací:
- vnímání – předmět vnímání – něco co působí na naše smysly – např.: světlo, teplota atd.
- poznávací:
– kvalita záleží na soustředění
- čití x vnímaní:
- čití = činnost jednotlivých smyslových orgánů => jeho výsledkem je počitek (barva, způsob vnímání teploty atd.)
- vnímání = přímé poznávání předmětů a jevů jako celku
– vjem = souhrn počitků -> čím více počitků -> tím více předmětů vnímání
- představy – odraz předmětu , který v daném okamžiku nevnímáme, ale dříve jsme ho vnímali => má reálný podtext
- fantazie – odraz předmětu, který na nás nikdy nepůsobil,ale přesto si jej představujeme (= princ, drak, čarodějnice atd.)
- snění – závisí na bdělém stavu psychiky
- myšlení – zprostředkovaný, zobecňující a abstrahující způsob poznávání, který vede k poznání podstatných obecných vlastností, předmětů a jevů a vztahů mezi nimi
– jeho výsledky se vyjadřují pomocí řeči:
- vnitřní – pro nás pro sebe
- vnější – totožná s vnitřní, ale vyjádřena slovem nebo písemným podáním
- druhy myšlení:
- praktické
- názorové – člověk používá představivost, aby si představil situaci, která by mohla nastat (venku je sluníčko, ale vezmu si deštník, kdyby pršelo atd.)
- abstraktní – založena na schopnosti člověka pracovat s více pojmy
- konvergentní – snaha najít co nejlepší řešení
- divergentní – snaha najít více možných řešení
- myšlenkové operace:
- analýza = rozbor – výběr jednotlivých částí z urč. celku
- syntéza – skládání jednotlivých částí dohromady
- paměťové: 3 fáze – zapamatování, uchování, vybavování
- motivační – souvisí s uspokojováním základních (jídlo, pití, spánek) nebo nadstandardních lidských potřeb (sdružovat se, vzdělání, seberealizace, sociální jistoty, soužití)
= souhrn hybných činitelů, které nás přivedou k aktivitě
- psychické obsahy (= specificky získané dispozice -> získávají se během života)
- vědomosti – poznatky jednotlivých učebních oborů
- dovednosti :
- senzomotorické – v závislosti na smyslech
- intelektové – rozumové
- sociální = např. schopnost zabavit děti, jíst příborem
– např. řízení auta, plavání, komunikace
– na rozdíl od schopnosti (= je dána) se je člověk učí během života
- návyky = specificky získané dispozice
- kladné – zdravá výživa, otužování, cvičení
- záporné – kouření
- zájmy, záliby – poznatky z toho co nás baví : o sport, přírodu,
- postoje – vyjádření vlastního názoru, stanoviska, přístupu