Psychické stavy a vlastnosti ( vědomí, nevědomí, temperament, charakter a inteligence )
Psychické jevy
- funkce mozku, zformovaly se vlivem společnosti
- umožňují aktivní působení na prostředí
- tvoří složitý, vzájemně propojený systém, působí v jednotě
- ve vývoji jedince se mění
- vykazují variabilitu
- psychické procesy
- poznávací – vnímání, představy, fantazie, myšlení a řeč)
- procesy paměti (zapamatování, uchovávání, vybavení)
- motivační procesy (citové a volné)
- psychické stavy
- stavy pozornosti
- nálady = stavy citové
- psychické vlastnosti
- schopnosti, motivy a postoje, temperament, volné vlastnosti, charakter
- specificky získané dispozice
psychické stavy
Pozornost
- = zaměřenost a soustředěnost vědomí na podnět
- z podnětů vybíráme jen některé à pozornost
- nejčastěji se uplatňuje od 0,1 – 15 sekund
- dlouhodobé udržení pozornosti není lehké, při jednotvárné činnosti tato schopnost klesá
- dlouhodobé rozptýlení pozornosti způsobuje vážné chyby
- bezděčná pozornost
- podnícena záměnou v prostředí
- je rychle upoutána a rychle mizí
- záměrná pozornost
- realizace dlouhodobých činností
- není neomezená – mohlo by dojít k přetížení organismu
- podmínky:
- motivace
- přestávky v činnosti a jejich střídání
- vlastnosti pozornosti:
- intenzita
- stálost
- rozsah
- přenášení
- výběrovost
Vědomí
- uvědomujeme si vnější a vnitřní podněty (událostí, tělesných vjemů, vzpomínek a myšlenek)
- zahrnuje také působení na sebe samého a ovlivňování okolí (chování, jednání..)
- monitoring
- jsme si vědomi, co se děje kolem nás i v našem těle
- nejvyšší prioritu mají události důležité k přežití (hlad, bolest, kouř..)
- ovládání
- plánování, zahajování a řízení našich činů
- časté provádění činností vede k jejich automatizaci (řízení, hra na klavír..)
- podvědomé vzpomínky
- vzpomínky dostupné našemu vědomí
- např. orientace ve městě, zavazování tkaniček, znalost významu slov atd.))
- některé podněty na nás působí podvědomě (odbíjení hodin)
- „fenomén koktejlové party“ – neposloucháme cizí rozhovory, ale zpozorníme, když uslyšíme své jméno
Nevědomí
- obsahuje vytěsněné, emočně bolestivé vzpomínky a přání
- ovlivňují naše činy aniž bychom si toho byli vědomi
- projevují se ve snech, v chybných úkonech, přeřeknutími apod.
- zabývá se jimi psychoanalýza (S.Freud àG.Jung – „kolektivní nevědomí“)
Temperament
- soustava psychických vlastností, projevují se způsobem reagování, chování, prožívání
- souhrn vlastností organismu, určují dynamiku celého prožívání a chování osobnosti
- nejstarší teorii temperamentu vypracoval Hippokrates (5.st.př.n.l.) – jeho teorii rozpracoval a poupravil Galenos (2.st.př.n.l.)
- rozdělili temperament lidí na 4 skupiny podle tekutiny v těle:
- sangvinik, cholerik, flegmatik, melancholik
- psychologie využívá teorii I.P.Pavlova o vyšší nervové soustavě a termíny C.G.Junga (introvert a extrovert)
- Kretschmerova teorie udává 3 zákl.typy temperamentu (zohledňují stavbu těla člověka):
- pyknik, leptosom, atletik
- Eysenck využíval znalostí psychologů a lékařů a sestavil model osobnosti, využil zákl.pojmy: introverze – extroverze, stabilita – labilita
- rozdělili temperament lidí na 4 skupiny podle tekutiny v těle:
Schopnosti
- soubor předpokladů nutných k úspěšnému vykonávání určité činnosti, dovednosti
- nejsou vrozené, vznikají a rozvíjejí se na zákl.vrozených vloh
- jedna vloha může být základem mnoha schopností a naopak
- různé úrovně rozvoje schopností:
- nadání
- souhrn schopností určitého druhu, umožňují nadprůměrné výkony v určité činnosti (zakládá se na vrozených vlohách)
- talent
- vysoce rozvinutý soubor schopností, který umožňuje, aby člověk dosáhl vynikajících výsledků
- také označován jako „projevené nadání“
- genialita
- označení pro nejvyšší úroveň intelektuálních a tvůrčích schopností
- působí vždy i další faktory – motivace, temperament, emocionalita, prostředí
- dělení schopností: paměťové, umělecké, verbální, prostorová orientace
- nadání
Inteligence
- schopnosti učit se a zároveň dovednost uplatnit poznatky v praxi
- = všeobecná rozumová výkonnost člověka, slouží k řešení problémů
- číselné vyjádření inteligence = poměření mentálního a fyzického věku à kvocient inteligence (IQ)
- průměrná inteligence: 90 – 109
- podprůměrná: 80 – 89 à lehká (debilita) à střední (imbecilita) à těžká (idiocie)
- nadprůměrná: 110 – 130
- Mensa – sdružuje lidi s nadprůměrných IQ v Česku (nad 130)
Charakter
- reguluje se podle morálních požadavků a norem
- souhrn psychických vlastností osobnosti, zakládají se na mravních zásadách, projevují se v chování a jednání člověka
- je ovlivňován temperamentem a schopnostmi člověka
- není vrozený ani dědičný
- rozdělení charakterových rysů:
- vztah člověka ke společnosti a jiným lidem
- vztah k práci
- vztah k vlastní osobnosti
- volní rysy charakteru (cílevědomost, samostatnost, rozhodnost, vytrvalost, sebekázeň a sebeovládání, ukázněnost, statečnost a smělost)
- volní vlastnosti charakteru tvoří jeho jádro, všechny volní vlastnosti jsou získané, vliv na ně má výchova a sebevýchova
à svědomí – forma prožívání morálního hodnocení vlastních činů, motivů a citů