Psychické procesy a dynamika osobnosti
Psychické jevy
- funkce mozku, zformovaly se vlivem společnosti
- umožňují aktivní působení na prostředí
- tvoří složitý, vzájemně propojený systém, působí v jednotě
- ve vývoji jedince se mění
- vykazují variabilitu
- psychické procesy
- poznávací – vnímání, představy, fantazie, myšlení a řeč)
- procesy paměti (zapamatování, uchovávání, vybavení)
- motivační procesy (citové a volné)
- psychické stavy
- stavy pozornosti
- nálady = stavy citové
- psychické vlastnosti
- schopnosti, motivy a postoje, temperament, volné vlastnosti, charakter
- specificky získané dispozice
Psychické procesy:
Poznávání
- orientace ve světě
- přispívá k efektivitě chování a jednání
- začíná názorným smyslovým poznáním = čití a vjem à počitky a vjemy
Vnímání
- psychický proces, kterým zachycujeme, co působí na naše smyslové orgány v daném okamžiku
- uvědomujeme si vnitřní i vnější prostředí
- základem názorového poznání
Čití
- nejzákladnější poznávací proces (předává nám informace o okolním světě)
- výsledkem je počitek = obraz jedné vlastnosti daného předmětu
à Čivost
- schopnosti člověka mít počitky
- dá se měnit – např. stálým působením podnětů se čivost zmenšuje (např. prstýnek na ruce, přestanu vnímat, že ho na ruce mám)
Počitek x Vjem
Počitek
- jednotlivý znak předmětu nebo děje, který na mě právě působí
- obsahuje pouze jednu vlastnost daného předmětu
- 16 základních druhů počitků
Vjem
- zahrnuje celý předmět nebo děj (např. jablko – barva, chuť, tvar, velikost, vůně, povrch…)
- vjem = spojení počitků
- nejde jen o obraz předmětu ale i jeho poznání
- vjemy v nás zanechávají stopy à předmět si vybavíme po určité době i bez jeho přitomnosti
Druhy počitků
- vnější (exteroreceptory) – informace z okolí
- dálkové (zrakové – šeroslepost, monochromatismus, barvoslepost; sluchové; čichové)
- dotykové (chuťové, tlakové, tepelné, bolesti)
- vnitřní
- pohybu (klouby, šlachy, svaly..)
- rovnováhy (tělíska ve vnitřním uchu)
- orgánové (útrobní)
Druhy vnímání
- Vnímání tvaru a velikosti
- Vnímání prostoru
- Vnímání pohybu
- Vnímání času
Poruchy vnímání
- postižení neurologických funkcí nebo emociálním stavem
- kvantitativní (snížená vnímavost – únava, problémy, nemoc, nálada.. x zvýšená vnímavost – kofein, čerstvý vzduch)
- kvalitativní (smyslové klamy – nedokonalý obraz kvůli nedokonalému analyzátoru (např. kouzelníci, černá zužuje)
Pozornost
- = zaměřenost a soustředěnost vědomí na podnět
- z podnětů vybíráme jen některé à pozornost
- nejčastěji se uplatňuje od 0,1 – 15 sekund
- dlouhodobé udržení pozornosti není lehké, při jednotvárné činnosti tato schopnost klesá
- dlouhodobé rozptýlení pozornosti způsobuje vážné chyby
- bezděčná pozornost
- podnícena záměnou v prostředí
- je rychle upoutána a rychle mizí
- záměrná pozornost
- realizace dlouhodobých činností
- není neomezená – mohlo by dojít k přetížení organismu
- podmínky:
- motivace
- přestávky v činnosti a jejich střídání
- vlastnosti pozornosti:
- intenzita
- stálost
- rozsah
- přenášení
- výběrovost
Paměť
- = soubor psychických procesů a vlastností, které umožňují osvojení zkušenosti, jejich zapamatování, uchování a vybavení
- uchování nevědomých citových vzpomínek – centrum amygdala
- uchování naučených dovedností a postupy – putamen
- uchování vzpomínek na osobní životní události – kůra mozková (jejich přesná lokalizace nebyla dosud zjištěna)
Fáze paměti:
- výrazně ovlivňuje kvalitu paměti
- typy paměti: vizuální, akustická, motorická
- fáze zapamatování:
- krátkodobá paměť
- zapamatování na několik sekund
- sluchové a zrakové vjemy
- lze je přenést na dlouhodobé
- střednědobá paměť
- až po dobu 20 min (důl.role – doprovodné asociace)
- dlouhodobá paměť
- pomocí učení, opakování, činnosti, cvičení
- logická paměť
- mechanická paměť
- bezděčná paměť
- druhy zapamatování:
- spontánní uložení – díky výraznému podnětu
- úmyslné uložení – učení s určitými prostředky
- uchování v paměti – myšlenkové zpracování informací
- vybavení a znovupoznání uchovaného
- uchování – přeskupování a začlenění informací do nových souvislostí
- vybavování – znovupoznání a reprodukce
- zapomínání
- zapomínáme to, co nepoužíváme
- náhlé zapomenutí (=okno)
- trvalé zapomínání
- dočasné zapomínání
- krátkodobá paměť
Motivace
- souhrn činitelů (podněcují, podporují, aktivizují nebo utlumují a brzdí jedince
- motivy = pohnutky jednání člověka; mají cíl, směr, intenzitu, vytrvalost
- motivační procesy
- citové a volní
- emoce (city) – emoce bývá označována za širší pojem než cit (cit je chápán jako zážitková stránka emoce)
- zážitky, které doprovázejí fyzické změny a motorické projevy (mimika, gesta)
- znaky citů:
- subjektivnost, spontánnost, předmětnost, aktuálnost, polarita, vliv na další psychické procesy
- dělení emocí:
- vyšší a nižší
- intelektuální, etické a estetické
- související pojmy: afekty, nálady, citové vztahy, vášně
- vůle zajišťuje dosahování cílů (když je nutné překonávat překážky)
- volní jednání – řízené a vědomé uskutečňování cesty k dosažení cíle
- zájmy, návyky, cíle, přání, hodnoty, postoje, emoce a potřeby
Potřeby
- = stav nedostatku nebo přebytku
- výběrem hodnot jsou potřeby uspokojovány
- systém potřeb se nemění, ale hodnoty ano
- dělení:
- fyziologické (biologické) – dýchání, potrava, voda, vylučování, nepřítomnost bolesti
- psychické – pocit bezpečí, činnosti, sebeúcty, sociální interakce, lásky
- sociální – kulturní život, vzdělání
- zájem může být účinný motiv činnosti (= soustředěné, relativně déle trvající zaměření na uspokojování potřeb
- ústřední zájem = záliba