Předmět psychologie, její základní okruhy a pojmy; aplikované psychologické vědy
- v době vývoje psychologie – předmět psychologie duše
- nyní předmětem psychologie psychické jevy = psychické stavy, procesy, vlastnosti, obsahy
- podle předmětu zkoumání:
- klasická psychologie – předmět psychologie pouze vědomí – to co si člověk vědomě myslí
- hlubinná psychologie – studium vědomí, nevědomí, předvědomí, bezvědomí = základ psychiky člověka
- hlavní vědomé procesy = člověk si je uvědomuje, může je tlumočit => jsou dokazatelné
- nevědomé procesy = reakce člověka, zčásti ovlivňují chování, člověk si je neuvědomuje, zkušenosti, na které nemyslíme, zautomatizovaná činnost atd.
-
- další psychologické směry = předmětem zkoumání je prožívání
- objektivní psychologie – věda o chování, ne prožívaní (lidé ho nevidí navenek, chování vidí každý)
- současná (moderní) psychologie – zkoumá všechny výše uvedené aspekty
- základní okruhy psychologie:
- psychologie osobnosti – analýza lidské psychiky = inteligence, paměť, charakter, vlastnosti
- vývojová psychologie – zabývá se psychikou člověka v různých věkových etapách
- sociální psychologie – psychologie celé sociální skupiny -> psychologie celku
- psychopatologie – zkoumá chorobné změny psychologických jevů u člověka, stanoví příčiny choroby (x léčí psychiatrie)
- dějiny psychologie
- základní pojmy psychologie:
- psychologické jevy:
- psychické procesy
- poznávací: vnímání, představy, fantazie, myšlení
- paměťové: 3 fáze – zapamatování, uchování, vybavování
- motivační: city, vůle
- psychické stavy
- krátkodobé (deprese, špatná nálada), dlouhodobé (optimismus, pesimismus)
- stavy pozornosti: soustředěný, rozptýlený
- stavy citové (nálady): radost, smutek
- psychické vlastnosti
- schopnosti: vlohy, nadání, talent, genialita
- dynamické vlastnosti: cholerik, flegmatik, melancholik, sangvinik
- rysy osobnosti = významné vlastnosti určující povahu člověka: dobrý řečník, člověk v pohodě, nedochvilnost, nezodpovědnost
- charakter: svědomí, pravdomluvnost, pilnost, sebekázeň
- specifické dispozice
- vědomosti
- dovednosti: intelektové (rozumové), sociální
- návyky: kladné, záporné
- zájmy, záliby
- postoje
- činnosti člověka:
- hry = k rozvoji myšlení dítěte, k relaxaci, uvolnění, nácvik činností
- manipulační (cvičení motoriky těla)
- pohybové (učení motoriky, pohybu, spolupráce)
- tématické (hra na někoho, něco)
- konstruktivní (výsledkem je výtvor)
- didaktické
- učení = obohacování individuální zkušenosti
- intelektuální
- motorické
- sociální
- charakterové
- práce
- hry = k rozvoji myšlení dítěte, k relaxaci, uvolnění, nácvik činností
- chování = veškerá fyzická, fyziologická a psychická činnost člověka
- psychické procesy
- psychologické jevy:
– to, co můžeme pozorovat na druhém člověku
– hlavní druhy : jednání, řeč a výraz
- prožívání = vnitřní zážitky vznikající u člověka při psychické činnosti
– je subjektivní = je vlastní pouze prožívající osobě – pouze ona zná jeho pravý obsah (např. na co právě myslí, ví pouze jen ona sama)
– odráží vnější svět – člověk v něm odlišuje sebe, své postavení v čase
– bohatší než chování -> nedá se chováním ani jednáním nijak vyjádřit
– člověk ho nemusí projevovat ve svém chování – může se přetvařovat
- 2 části:
- vědomí = to, co člověk prožívá a uvědomuje si to, popřípadě tlumočí řečí
- nevědomí = to, co si člověk neuvědomuje z vl. duševního života při prožívání = momentálně neuvědomované, ale dříve vědomě prožité zážitky = vědomosti, zkušenosti, na které právě nemyslím x máme je a můžeme si je vybavit, zautomatizovaná činnost
- 3 stránky prožívání:
- poznávací stránka – přijímání podmětů smysly a jejich zpracování
- citová stránka – to, co poznáváme, děláme, je nám libé, nelibé
- snahová stránka – něco chceme, jednáme, dosahujeme cílů
- specifické stavy psychiky: deprese, stres, pud sebezáchovy, nervozita, spánek, únava, výbuchy zlosti, vášně; šok, hysterie, drogy, opilecký stav, po probuzení, při nemoci, hypnóza, v bezvědomí, meditace
– aplikované psychologické vědy :
– poznatky se aplikují v nějaké činnosti, ne úplně speciální
- pedagogická psychologie
- práce s problémovými dětmi (disgrafici, dislektici)
- vztahy mezi studentem a profesorem
- práce se skupinou s různou inteligencí
- potlačení profesora svých citů vůči studentovi
- poradenská činnost -> kam jít na vysokou, střední atd.
- psychologie práce
- rady psychologa, jak zlepšit pracovní proces ->
- školení pracovníků
- motivace pracovníků
- zázemí pro kanceláře (rozmístění lidí, barvy, zařízení)
- pauzy, změna činnosti
- inženýrská psychologie
- zaměření na stroje, součástky, pomůcky
- konstrukce stroje, aby lidem co nejlépe svědčili
- rady psychologa, jak zlepšit pracovní proces ->
(např. výroba židlí -> jak působí při sezení)
- počítače – zjištění negativních vlivů
- poradenská psychologie
- klinická psychologie – diagnostikování, poznávání psychických poruch -> spolupráce s lékaři
- snaha o předcházení těchto poruch
- příprava pacientů před operací; vysvětlení fází nemoci
- soudní (forendzní) psychologie – v soudní praxi
- řeší psychologické postupy pachatele – zda byl příčetný, nepříčetný, obrana, předpoklad zopakování činu nebo ne
- výzkumy a šetření svědků -> důvěryhodnost svědka
- psychologie sportu, rodiny, dopravy, reklamy, obchodu atd.