Novověký empirismus
Novověká filosofie:
anglický empirismus a francouzské osvícenství
NOVOVĚKÁ FILOSOFIE
– myšlení této epochy charakterizuje důvěra ve schopnost rozumu, kriticky se osvobodit od
tradičního, zděděného způsobu uvažování
Proudy
1) Racionalismus = výklad světa doložený fakty
2) Anglický empirismus = proud, který odmítá spekulaci (včetně racionalistické dedukce)
3) Francouzské osvícenství = obrací pozornost k rozumovým aktivitám člověka a jejich výsledku 4) Německá klasická filozofie = kriticky hodnotí racionalismus, empirismus a osvícenství
ANGLICKÝ EMPIRISMUS (filosofie zkušenosti)
John LOCKE
– podle něho lidé nemají vrozené ideje, spíš zvyk přidržovat se získaných představ
– zabýval se problémy poznání, vychází z axiomu, že nic není v intelektu, co nebylo ve smyslech
– lidská mysl je nepopsaným papírem, na který se zapisuje zkušenost prostřednictvím smyslů
– zkušenost je • zevní: počitky dané smysly
- vnitřní: reflexe, sebepozorování
– náš rozum uspořádává počitky do idejí, které vznikají kombinováním jednodušších představ
– složené ideje jsou produktem naší mysli
– vliv měla také jeho filosofie státu: vychází z myšlenky společenské smlouvy a přirozeného práva
– panovník má respektovat přirozené právo a dodržovat zákony, ne je však vyhlašovat, to má být
úkolem zákonodárného sboru a když panovník tyto požadavky nedodržuje, může ho lid svrhnout
Isaac NEWTON
– přihlížel k Lockově filosofii, shrnul empirické a induktivní vědy do jedné matematické teorie
– souhlasil s Lockovým odmítnutím složených idejí, které odporují rozumu
– Boha považoval za geniálního mechanika vesmíru
George BERKELEY
– irský biskup, který aplikoval Newtonovy zákony na společnost, která je tedy prý ovládána dvojicí
mechanických sil:
1) Odstředivostí – projevuje se lidským egoismem
2) Dostředivost – je to sdružovací pud
– prohlásil, že býti je totéž, co býti vnímáno, neboť hmotu nemůžeme vnímat → když tedy tvrdíme,
že něco existuje, tak nanejvýš říkáme, že to máme ve vědomí, aby vůbec něco začalo existovat, musí to být vnímáno, pociťováno a prožíváno
David HUME
– za zkušenost považuje naše duševní stavy, kdy rozlišuje dojmy od představ (idejí)
– dle něj sdružování představ probíhá třemi způsoby:
1) Podle podobnosti či odlišnosti
2) Podle prostorové a časové sounáležitosti
3) Jako příčina a účinek
FRANCOUZSKÉ OSVÍCENSTVÍ
Charles-Louis MONTESQUIEU
– rozpracoval Lockovu myšlenku o rozdělení výkonné a zákonodárné moci, doplnil ji požadavkem
na zřízení nezávislé moci soudní, neboť bez ní dochází k despocii a potlačení svobody
Frangois Marie VOLTAIRE
– nebyl teoretikem osvícenství, jen jeho výřečným mluvčí, tak mohl hájit jejich zájmy
– s ironií útočil na předsudky a pověry, zejména náboženské, nepopírá však zcela existenci Boha,
tvrdí že Bůh stvořil přírodu a dále do ní nezasahoval → je deistou, který prosazoval toleranci
V zápase s náboženstvím a spekulativní filosofií sehráli svou roli také materialisté a encyklopedisté. Kdy materialisté, kteří za podstatu světa považují hmotu, radikálně potírali náboženství i víru.
Dietrich von HOLBACH
– v systému přírody zdůraznil, že všechno je jen hmota a její pohyb je vše, co působí na naše smysly
– tento materialistický monismus vycházel z atomismu a z pohybových zákonů mechaniky těles.
Jullien Offroy de LA METTRIE
– tvrdil, že není třeba rozlišovat mezi živou přírodou, stroji a člověkem, neboť myšlení je také
fyziologickým produktem → zjednodušení člověka a přírody
Denis DIDEROT
– jako encyklopedista shrnul vědění té doby a vyvodil z něj důsledky proti všemu zastaralému
Jean Babtiste le Rond ď ALEMBERT
– stejně jako Diderot se bránil zjednodušování
Jean Jacques ROUSSEAU
– za příčinu bídy považoval pokrok civilizace, konvenci rozumu, vědu a umění, které potlačily
přirozenou citovost člověka, a tak způsobily úpadek lidskosti
– chtěl obnovit přírodu v člověku, rovností všech, pokud by však lidé podléhali jen těm zákonům, se
kterými vyjádřili souhlas, znamenalo by to, že by poslouchali svou vůli → lidé by se tak vzdali přírodních zákonů pouze pro občanskou svobodu, čímž tedy Teorii společenské smlouvy obohacuje pojmem suverenita lidu