NOVOVĚKÁ FILOZOFIE
(od 17. – 19. století)
- Je spojena s rozpadem středověkého feudalismu, s nástupem renesance a vznikem nových společenských vrstev
- Zabývá se poznáním, jak nejlépe poznávat, jak dojít k pravdě
- Racionalismus – důraz na rozum, hlavní a samostatný zdroj našeho poznání je rozum, racionalisté jsou přesvědčeni o neomezených schopnostech lidského rozumu
- Empirismus – základním a rozhodujícím pramenem našeho poznání je zkušenost (smyslové poznání), tj. počitky, vjemy a představy, ze kterých se odvozují nejen předměty a obsahy, ale i principy našeho poznání.
Racionalismus
René Descartes
- Francouzský filozof, matematik, představitel racionalismu
- Jeho filozofie představuje zásadní obrat v dějinách evropského myšlení
- Proslavil se metodickou skepsí, pochybnosti o všem, co bylo dosud považován za pravdivé a samozřejmé.
Jediné, o čem nelze pochybovat, je to, že pochybuji – myslím. „Myslím, tedy jsem“ - Dualismus (vychází ze dvou rovnocenných a vzájemně neodvoditelných principů) – 2 substance: myslící substance a substance rozprostraněná
- Nejvýznamnější díla: „Rozprava o metodě“ atd.
- Vrozené ideje – před zkušenostní základy poznání
Empirismus
John Locke
- Anglický lékař, právník a filozof
- Tvrdí, že lidský rozum je nepopsaná deska (tabula rasa), která je popisována zkušeností
- Byl proslulý svou politickou filozofií – hájil přirozenou svobodu a rovnost lidí, ovlivnil britské osvícenství a pozdější liberální myšlení
- Do politické filozofie zasáhl teorií státu, který vzniká na základě společenské smlouvy, tedy na základě svobodné vůle jedince učinit se členem nějaké společnosti.
- Popisuje, co musí taková vláda činit a co nesmí nečinit, aby zůstala legitimní – proti nelegitimní vládě mohou občané vyvolat revoluci
- S jeho teorií se často spojuje demokratický způsob vlády – sám ji nepovažuje za jedinou možnou a správnou formu vlády.
- Dílo: „Dvě pojednání o vládě“
Osvícenství (17. – 18. Století)
- Charakteristickým znakem osvícenství je důvěra v lidský rozum, návrat k rozumu
- Důraz byl kladen také na racionalitu, lidská práva, svobodu, demokracii a nevyhnutelnost pokroku
- Rozvoj věd, touha po svobodě, rozvoj lidských práv
- Odklon od Boha, od víry
- Voltaire – kritik náboženské dogmatismu, velký stoupenec svobody myšlení
- J. Rousseau – kritik soudobé společnosti, inspiroval řadu myšlenek Velké francouzské revoluce, stoupenec přímé demokracie, kritik soukromého vlastnictví, ovlivnil radikálně socialistické proudy 19. století, díky důrazu na city, přírodu a náboženské smýšlení je také jedním z předchůdců romantismu.
Německý idealismus
- Hájí význam hypotéz, obecných pojmů a poznatelnosti světa, hlavní jejich zájem je lidský subjekt
Immanuel Kant
- Věnoval se poznatkům soudobé fyziky a astronomie
- Uvažuje o možnostech a mezích lidského poznání, o hranicích lidského rozumu, a tím i vědy
- Jeho filozofie začíná tzv. koperníkovským obratem (tzn. Odmítnutí stanoviska, že předmětem filozofie je objekt – skutečnost)
- Kant považuje za subjekt – činnost lidského rozumu
- Všechno zásadní, co mohu říci o výsledku procesu poznání, lze zjistit zkoumáním subjektu
- Koncepce dvou světů: světa o sobě (svět existující sám o sobě nezávisle na procesu vnímání, nepoznatelný) svět pro nás (pouze v něm je poznání) – naše předsudky
- W. F. Hegel
- Všechno bytí (duchovní či přírodní) je stádiem vývoje ducha
- Vývoj bytí, jehož zdrojem je boj protikladů (teze-antiteze-syntéza)
- Teze (mimo čas a prostor, absolutní idea)
- Antiteze (Absolutní idea existuje ve své vlastní negaci v přírodě, v prostoru. Sama sobě, ve své ideální podstatě)
- Syntéza (lidstvo, vedle prostoru se objevuje i čas, který přivádí ideu do historického bytí a skutečných dějin člověka)