Novověká filosofie jako obrat v řešení filosofických problémů
Novověk ve filosofii
- 17. stol.
- subjekt-objektový rozvrh – na jedné straně jsem já a na druhé svět
- Aristoteles poznává věc, ale Descartes ideu věci – rozdělení světa na subjektivní a objektivní – proto začíná v 17. stol. Descartesem
Dělení filozofie v tomto období
- Gnozeologiké (17. Stol. – počátek 18. Stol.)
- Potřeba vyřešit, zda má pro poznání větší význam smysly proti rozumu
- Racionalismus x Empirismus
- Rene Descartes, John Locke, George Barkley
- Osvícenství (počátek 18. Stol – 70. Léta 18. Století)
- Potřeba osvítit (dát vzdělání, vyvést z temnoty nevědomosti)
- Osvícenství
- Voltaire, Charles Luis Montesquier, Jean Jacques Rousseau
- klasická filozofie (70. Léta 18. Století – polovina 19. Století)
- Literární romantismus
- Vlna národních obrození
- Německá klasická filozofie – vrchol u Hegela a Kanta
- Filozofie už není všezahrnující věda
- Hlavní síla – měšťané, buržoazie
- Občanské i náboženské války, absolutismus
- Literatura – v národních jazycích i filozofické spisy
- Filozofie jednotlivých osobností
- Filozofové mají často své mecenáše
- Požadavek – rovnost lidí
- Ideální poznání – matematika
- Imannuel Kant, George Hegel
Francis Bacon (1561 – 1626)
- předchůdce empirismu, řadíme ho renesance/novověk
- dílo: Nové Organon, Nová Atlantida, Eseje
- dílo „Nová Atlantida“ je vizí ideální organizace společnosti, které vládnou vědci
- ctižádostivý
- možný autor Shakespeara
- bojovník proti předsudkům, které ovlivňují naše základní poznání
- hledal metody k poznání skutečnosti
- teorie idolů – idol = modla, to co nám brání v poznání, musíme to zbořit a poznávat znovu a správně
- idoly = nesprávné pojmy, zaměstnávají nás a zmocnily se našeho rozumu
- matoucí předsudky rozdělil je do 4 tříd
- idoly rodu (rozumu) – jsou dané omezeností našich smyslů a sklonem ke zjednodušování a výkladu z našich vlastních hledisek, tato překážka vzniká přirozeně, rozum ve věcech vidí větší stupeň uspořádání, než ve skutečnosti je
- idoly jeskyně – klamy vyvolané naší subjektivní povahou, výchovou a návyky, vychází z individuality člověka, kolik lidí, tolik idolů jeskyně
- idoly trhu – klamy řečové komunikace, plynoucí z nepřesného používání pojmů
- idoly divadla – klamy, které přejímáme z tradice, v níž se necháváme klamně ovlivňovat spory a hádkami jednotlivých filosofů
- musíme se od nich odprostit!
- Nové organon (nový nástroj pro vědeckou práci)
- Vědecká opozice k Aristotelovi (u Aristotela organon – metody poznání)
- Metoda indukce a dedukce
- Dedukce – z obecného do konkrétního
- Indukce – z konkrétního do obecného
- Preferuje indukci
- Nová Atlantida
- Dílo, ideální společnost budoucnosti
- Mytický ostrov – zničen potopou
- Společnost, kterou řídí vědci
- Kritika Anglie
Racionalismus
- Jeden ze směrů gnozeologické filozofie dedukce
- hlásá suverenitu lidského rozumu (racio)
- tvrdí, že poznání vyrůstá z racionálního myšlení, které je zárukou platnosti
- předpoklad, že smysl jsou nedokonalé a omylné, zdrojem klamů
- díky rozumu se dobereme k pravdě
- vyzvedá přirozené poznání člověka, zdůrazňuje význam vědy, vzdělání, osvěty a kultury
- Důraz na matematiku a mechaniku
- Matematika = vzor pro filozofii (funkce vyjadřují fungování přírody)
- hlavní představitelé jsou René Déscartes, Baruch Spinoza, Gottfried Wilhelm Leibnitz
René Déscartes (1596 – 1650)
- francouzský filosof a matematik, studie na jezuitské škole, skeptik
- během 30leté války cestoval po Evropě (zavítal i do Prahy)
- proti empirismu (smysly klamou)
- dílo: Rozprava o metodě, Meditace o první filosofii, Principy filosofie
- v analytické geometrii zavedl systém pravoúhlých souřadnic (kartézská soustava), zavedl pojem funkce a proměnné veličiny, ve fyzice rozpracoval učení o relativnosti pohybu částic hmoty
- v nejisté době usiloval o vyvedení filosofie z temnoty
- hlavním cílem bylo objevit nový počátek filosofie a jistotu ve válkou zmítaném světě
- smysly klamou, nemůžeme jim věřit – argument souvislého snu (nejsem si jist jestli jsem ve snu nebo ne), argument zlého démona – nevíme jestli je Bůh dobrý, možná on nás klame
- jediná jistota je že pokud myslím, tak jsem – „Cogito, ergo sum.“ – vše zpochybním, dojdu k závěru, že jsem
- Hledá to, co je nezpochybnitelné
- Metoda skepse – o všem pochybuje
- Bůh – nemám ho v mysli, není v okolí, okolí je nedokonalé, nemohli jsme stvořit něco, co je objektivně dokonalé -> Bůh existuje (teologický důkaz boží existence)
- Theodicie- ospravedlňování Boha (vytvořil dokonalý svět, ale dal člověku svobodu)
- Rozlehlost –možnost pohybu (impuls – pochází od Boha)
- Předchůdce zákona o zachování energie
- Obě složky mají být spojeny v člověku
- Člověk
- Kogito (rozum) a velikost, kterou zaujímáme ve světě
- Zvíře nemá tuto složku (složité nástroje)
- pokud něco poznávám jasně a zřetelně tak je to pravdivé
- poznání není věcí jako takových, ale jejich obrazů v naší mysli – Ideje
- víc druhů idejí: 1) vrozené – idea Boha, nejvyšší, zákonitosti, s kterými se narodíme
2) získané – získáme je během života
3) mnou samým vytvořené – fantazie
- v díle „Meditace o první filosofii“ říká, že jsoucno je tvořeno dvěma na sobě nezávislými substancemi – duchovní a hmotnou = dualismus
- res cogitans (věc myslící), duchovní substance – nezávislé a soběstačné bytí; vlastností této substance je myšlení
- res extensa (věc rozlehlá), hmotná substance – rozkládá se v prostoru; její vlastností je rozlehlost; neoduševnělá, sama sebou nepohybuje
- Morálka
- Mají se poslouchat zvyky a tradice (nejstarší)
- Držet se vlastních názorů
- Zaměřit se na sebe než měnit svět
- Člověk si má vybrat to nejpříhodnější
- Kvůli racionalismu – kritizován církví
- Antropocentrismus – člověk je vrchol poznání
- Ke všemu lze dojít logickou úvahou
- Nedůsledný materialista – věří v Boha plus dualista
- jak se navzájem ovlivňují? – psychofyzický problém
- následovníci Descarta – okasionalisté (když má bůh příležitost, zprostředkuje spojení mezi res extensa a cogitans – problém: bůh chce abych někoho zabil?)
Baruch Spinoza (1632 – 1677)
- nejvýznamnější holandský myslitel, z Amsterdamu
- měl se stát rabínem
- těžký život – pro jeho nezávislé myšlení jej proklela židovská obec – vydědili ho
- studium Bible -> kacíř, vyloučen z židovské obce
- brusič skla – tuberkulóza
- při práci (broušení skla) napsal vynikající dílo Etika vyložená způsobem užívaným v geometrii
- složité dílo, nechtěl ho vydat, vyšlo posmrtně
- byl přesvědčen, že filosofie musí mít matematickou jednoznačnost
- východisko – substance (nové pojetí – ne jako hmota), něco ve spod, něco za něčím, něco skrytého
- substance = to je příroda, Bůh
- nekonečná, existuje sama za sebe, není nic mimo ní x modus (opak přírody) – to co není skrz samo sebe
- naše jednání se řídí železnými zákony – naše svoboda – máme pochopit železné zákony
- neurčujeme svůj život
- neexistují pojmy – co je dobro (vše co podporuje zachování bytosti) a zlo
- substance je něco nekonečného a neomezeného – musí být jen 1 jinak by se omezovali navzájem, vše co vidíme je odrazem té dokonalé (božské) substance
- ztotožňuje Boha a přírodu – panteismus (vše na světě má božskou podstatu)
- člověk není duševní a tělesná bytost ale má spol. substanci + tělesný a duševní ohled, způsob projevu substance – MODUS
- Bůh = nekonečná substance – čtverečkovaný list papíru, jeden čtverec je dán ostatními
- Ostatní určují mou svobodu, jak se chovat
- Těleso – ohraničené, má omezené myšlenky
- Člověk zodpovídá za své jednání -> člověk je rozumná bytost
- 2 hlediska
- 1. Myšlení – idea
- 2. Rozprostraněnost – těleso (má prostor)
- Člověk svou přirozeností usiluje o svůj užitek
- Rozum – dává pudy do nějaké roviny
- Svoboda jedince končí tam, kde začíná toho druhého (přesně vymezená – viz čtverec)
- ani bůh ale nejedná podle své vůle, je ovládán nějakým zákonem, podle předem ustanovených zákonů
- svoboda je tehdy, když rozumově poznáme tu nutnost co máme dělat, jednáme v souladu se zákonem
Gottfried Wilhelm Leibniz (1646 – 1716)
- německý filosof a matematik, ovládal téměř všechny vědy, studie práv, filosofie a matematiky
- od roku 1670 působí ve státních službách – diplomat v Paříži, od roku 1676 knížecí knihovník
- o jeho filozofii víme z dopisů
- výklad jeho filosofie – „Monádologie“
- ve věcech jsou činné síly, tzv. monády, mají duchovní podstatu, stvořené bohem
- jsou individuální – každá je odlišná od druhé
- =silová centra
- jednoduché, nedělitelné, oduševnělé, obdařené zvláštní sílou
- liší se kvalitou, celý svět se skládá z monád
- připodobnil je k hodinám
- člověka jako stvořená bytost – je nedokonalý
- Bůh dal člověku svobodu – záleží na jeho chování
- Žijeme v nejlepších z možných světů
- 3 Druhy zla
- 1. Metafyzické
- 2. Fyzické – vyplývá z metafyzického
- 3. Mravní – člověk je nedokonalý -> z toho plyne zlo -> člověk musí hřešit
- nejvyšší – božská pramonáda (zajišťuje fungování ostatních monád)
- vyšší – lidské duše (vědomí)
- nejnižší – nevědomé představy (sny)
- idea předzjednané harmonie – zákonitost, podle které se monády zhmotňují
- Rozdíl od Descarta – pohyb není nic jiného, než změna k ostatním tělesům (přesouvá se část prostoru)
- Blízko k principu relativity
- Těleso se zastaví (princip zachování energie)
Ostrovní empirismus
- empiria = zkušenost, důraz na smysly
- z Anglie -> vliv na osvícenství ve Francii, v podstatě počátek osvícenství
- Locke – Tabula rasa (nepopsaná tabule) – nic není v rozumu, co dříve bylo ve smyslech
- Klasifikace smyslových dojmů (ideí)
- Senzace – vnější zkušenosti
- Reflexe – vnitřní zkušenosti (dáno vnitřní činností člověka)
- Vznik – Dva typy ideí
- Primární – patří věcem samým (vše má tvar a pohyb)
- Sekundární – vlastnosti, které dávají lidé
- Rozum – vytváří komplexní pojmy
- Substance kolem nás
- Metody (vlastnosti) a relace (vztahy)
- S ideami pracujeme
- původ, pramen i platnost poznání odvozuje od smyslové zkušenosti
- nepopírá racionální poznání, jeho úlohu však zužuje na pouhé pasivní spojování počitků a vjemů v představy a pojmy
- popírá vrozené ideje i předpoklady pro možnost smyslového poznání
- preferuje induktivní metodu (vyvozování obecných závěrů z pozorování a experimentu)
- odmítá spekulace
- hlavními představiteli jsou John Locke, George Berkley, David Hume
John Locke (1632 – 1704)
- anglický filosof, senzualista, teoretik státu, práva a hospodářství
- senzualismus – druh empirismu, který odvozuje veškeré naše poznání z počitků
- dílo: Eseje o lidském rozumu, Dvě pojednání o vládě
- „Nic není v rozumu, co nebylo dříve ve smyslech.“ – vše co přichází do naší mysli přišlo zevnějšku, nejsou žádné ideje, člověk je nepopsaný list
- na základě zkušeností získává člověk představy, které se různě spojují a kombinují
- zkušenost může být vnější (senzace) nebo vnitřní (reflexe)
- jednoduché ideje (představy) jsou vyvolávány kvalitami vnějších věcí – tyto kvality dělí na primární (patří věcem samým; např. tvar, váha, nevnímáme je) a sekundární (vznikají působením těles na naše smysly; např. barva, vůně)
- z jednoduchých idejí vytváříme ideje složené (komplexy, pojmy)
- státotvorné otázky
- vychází z myšlenky společenské smlouvy a přirozeného práva, přirozený stav lidí byl stav svobody
- panovník je povinen respektovat přirozené právo a dodržovat zákony, ne je vyhlašovat (to je úkol zákonodárného sboru)
- 3 druhy svobody – přirozená (neomezuje), ve společnosti (pravidla společnosti), pod vládou (podřízení moci a zákonům)
George Berkley (1684 – 1753)
- procestoval celou Evropu, žil v Americe
- dílo: Pojednání o základech lidského rozumu
- společnost je ovládána dvojicí mechanických sil – odstředivostí a dostředivostí
- odstředivost – lidský egoismus, dostředivost – sdružovací pud
- „Býti je totéž, co býti vnímán.“ (Esse est percipi.) – aby něco existovalo, musí to být nejdříve vnímáno, pociťováno, a to jedním, více nebo všemi lidmi
- Hmota nemá smysl – tělese = spojení představ v nás, mimo naší mysl neexistuje počátek našich počitků
- Schopenhauer – svět je má představa
- Ideje – jsou dány od Boha, dává nám je všem stejně (př. Existuje slunce)
- Přírodní zákony – zákony podle nichž Bůh spojuje ideje v myslích lidí
- Vychází z Locka, ale tvrdí, že všechny kvality jsou relativní (nejen ty primární), proto subjektivní a existují jen v mysli
- ideje jsou v lidech vyvolány Bohem – přírodní zákony jsou pouze zákony, podle kterých v nás Bůh vyvolává ideje
- představitel solipsismu (něco je vnímáno, proto existuje – když to přestane být vnímáno, přestane to existovat = svět je závislý na člověku – reálně existuje jen člověk)
- „existovat znamená vnímat“
David Hume (1711 – 1776)
- Významný filozof, vliv na Kanta
- Poukázal na nedostatky empirismu
- Skeptik a agnostik
- Kritika teorie kauzality (příčnosti), kritika indukce
- Humova břitva – proti zázrakům (nevěří na ně) – porušují přírodní zákony
- Důsledný ateista, není ani deista (Bůh = tvůrce)
- Navazuje na Locka ,důraz na smyslovou zkušenost -> projevuje se dojmy (empresions – díky představivosti (imagination) > vznikají ideje (komplexní představy)
- Rozumová činnost – hledáme mezi ideami souvislosti
- Dva druhy soudů
- Vypovídají mezi vztahy mezi idejemi o reálných faktech – výroky, které jsou závislé na tom, že se opakují
- Jednoduchý dojem – počitek (malá část věci)
- Složený dojem (vjem) – vnímám věc celkově
- Představa (vzpomínka) – věci si představuji (jednoduchá idea)
- Složená idea – poskládaná díky rozumu
- Lidské poznání funguje na základě empirické zkušenosti
Osvícenství
- filosof = každý kdo o pronášel své myšlenky veřejně, spol. kritik
- důležitý rozum
- osvícenství = Platónská metafora světla, cílem bojovat proti nevědomosti, rozšířit světlo = vědění proti temnotě nevědomosti
- vznik v Anglii -> Francie, Holandsko -> Německo -> a dál
- Diderot – velká encyklopedie (zahrnuje veškeré tehdejší vědění) – pálena, zakázaná církví
Charles Luis Montesquier
- dílo: O duchu zákonů – 3 dělení moci (do dnes)
- nové hospodářské myšlenky – merkantilismus se překlápí na fyziokratismus (základní bohatství je v zemědělství)
- politologie – rozdělení státní moci
- Perské listy („cestopis“)
- Cesta Peršanů Francií
- Kritika poměrů (absolutismus), církve, nesnášenlivosti
- Satirické dílo
- Duch o duch zákon
- Vliv J. Locka
- Staví ho na myšlence přirozeného práva
- Člověka ovlivňuje plno faktorů a z nich se tvoří obecný duch
- Faktory
- 1. Teritorium – vliv na ústavu (větší oblast se hůř spravuje – je třeba ústava)
- 2. Podnebí – stabilní společenský řád – je třeba teplejší krajina
- 3. Společenské faktory – náboženství, mravy, dějiny, forma hosp. lidí, forma vlády
- -> 3 státní formy – založeny na určitém principu
- 1. Despocie – princip strachu
- 2. Monarchie – princip cti
- Republika – demokracie, aristokracie, princip ctnosti
- Státní forma je dobrá, když zaručuje svobodu
- Svobodu kontroluje státní moc
- Dělba moci -> systém brzd
Francois Marie Voltaire
- Zpřístupnil osvícenské myšlenky ostatním
- vychován v duchu libertinismu (volnomyšlenkářství), protest proti církvi, tradicím, poté výchova jezuitů – kritika spol.
- byl v Bastile a ve vyhnanství
- deista = odmítá mýty, církevní výklad náboženství
- Candide
- Žijeme v jednom z nejlepších světů
- Hlavní hrdina snáší příkoří
Jean Jacques Rousseau
- proti osvícenství, prosazuje cit a emoce
- soutěž – odmítá pokrok, kazí člověka (Rozprava o původu a příčinách nerovnosti mezi lidmi), vyhrál ji
- lidé si nejsou rovni: nerovnost A) Přirozená – neměnitelná: např. muž x žena
- B) Společenská – sociální: se vznikem společnosti + vývoj společnosti je prohlubuje
- potřeba návratu k přirozenosti, společnost ji zkazila „říkáme prosím, ale myslíme chci“
- moderní společnost člověka kazí, dělá to co se očekává
- dílo: Emil čili o výchově – výchova vycházející z přirozenosti, spol. surovost a zlo pochází z civilizace, proti náboženství, ale věří v Boha
- někdo si přisvojil část půdy – nerovnost – vznik státu
- z nerovnosti vyrůstá nesvoboda, všichni bychom měli mít vše společně
- Vyznání – vylíčen jeho život, vydáno posmrtně
- 1749 – Akademie v Dijonu vypsala soutěž na téma, zda pokrok vědy a umění přispěly k zlepšení mravů – ten tvrdil, že ne a vyhrál
- Další soutěž – jak vznikla nerovnost mezi lidmi – společenská a majetková nerovnost není dána od přírody
- Člověk se narodil svobodný, ale všude je v okovech
- Ideální stav – všichni jsou zdraví – příroda sama uzná, koho nechá na světě
- Společenská smlouva – vzdáme se svých práv, získáme však jistotu – svobodu
- Společnost kazí člověka
Immanuel Kant
- Němec a představitel německé klasické filozofie
- Celý život prožil v Královci
- puntičkář a pedant, měl svůj denní rozpis
- vychovatel ve šlechtických rodech
- dílo: Kritika čistého rozumu, Kritika praktického rozumu, Základy metafyziky mravů
- Kritika čistého rozumu – zabýval se člověkem (bytost poznávající)
- Důraz na matematiku
- kritika empirismu a racionalismu (transcendentalismus)
- nemůže si být jistý, že myšlenka nemá oporu ve skutečnosti (kritika racionalismu)
- nemůžu si být jistý, že myšlenky ze zkušeností jsou platné (kritika empirismu)
- kritika poznání: Kopernikánský obrat – předpokládáme, že něco co poznáme ovlivňuje naše myšlení, realita podmiňuje přemýšlení o ní – ale to nemusí být pravda
- naše poznání podmiňuje ten předmět, ne naopak
- předměty jsou uspořádané (nahoru, doleva…)
- formy smyslovosti – uspořádají ty věci, jsou v nějaké formě, tu jí dává to naše poznaní
- dva druhy soudu: soudím o skutečnosti kolem nás – analytická (nemůžeme z nich přijít na něco nového, analyzujeme už to co známe), syntetická (přináší něco nového)
- zkoumá zde předpoklady našeho poznání, snaží se zejména popsat rozdíl mezi stránkou smyslovou a rozumovou, popř. mezi zkušeností a tím, co je nám vrozeno
- naše poznání má tedy 2 části:
- apriori
- to, co je nám dáno předem, co je vrozeno (čas a prostor, možnost, nutnost a příčina, syntetizující schopnost – schopnost spojovat jednotlivé smyslové vjemy ve zkušenost)
- aposteriori
- je nám dáno dodatečně, ze zkušeností
- naše empirie jsou utvářeny vnějšími předměty -> musí mít nějaký zdroj – tím je nějaká věc (Ding an sich – věc sama o sobě)
- je zdrojem našeho vjemu
- věc nevypadá jako můj vjem věci
- těleso působí na moje smysly
- vybaveny apriorní hříčkou -> to přetvoří, nemohu poznat věc samu o sobě
- všechny poznatky o světě má člověk ze zkušeností, kterou jsme nabyli smysly a rozumem (rozum – důležitý předpoklad, jak vnímat svět)
- Zákon příčinosti (kauzality) = vlastností rozumu
- Nelze poznat svět sám o sobě, ale svět pro nás
- Nevíme, jaké věci jsou (př. Díváme se na svět přes brýle)
- Kritika praktického rozumu – zabývá se etikou
- Člověk jako bytost jednající
- Předmět etiky – praktická činnost
- Největší roli má rozum
- Kategorický imperativ – vždy platný příkaz
- Kde jedná dobře z povinnosti – není třeba žádná výhoda z toho
- 2 způsoby
- Jednej vždy tak, aby maxima tvého jednání sloužila jako vzor
- Jednej tak, aby ostatní lidé byli cílem tvého jednání
- Rozum je to, čím člověk převyšuje ostatní ve vesmíru
- Neřídíme se jím – upadáme do primitivního stavu
- „Hvězdné nebe nade mnou, mravní zákon ve mně“
- Kritika soudnosti
- Zabývá se estetikou
- Hledá objektivní kritérium pro posuzování citů
- Hlavně krásy
- Vše je v přírodě krásné = účelné
- rozvažování – používám ke kombinaci smyslových dat x myšlení – čistá myšlenková aktivita
- zavedl pojem Ding au Sich (Věc o sobě) – poznávaná věc je sama o sobě nepoznatelná, přístupná pouze skrz naší mysl, která podle svého proměňuje objektivní podklad, na kterém hmotná skutečnost spočívá. Mysl mu vtiskuje formy přirozené našemu vědomí. Těmito formami jsou především prostor a čas. Mimo prostor a čas nejsme s to nic vnímat.
- Samotná „věc o sobě“ leží mimo prostor a čas, nelze ji vnímat, ani poznávat.
Georg. W. F. Hegel
- ovlivnil Marxe, idealista
- obdivoval řecko, Herakleita, Napoleona – považoval ho za zakladatele filosofie
- Fenomenologie ducha – jak se zjevuje ve světě absolutní duch, navazuje na Fichta – ale nesouhlasí s Já a NEJá
- když chci vědět podstatu věci tak musíme vědět jak vznikla, základem světa je absolutní duch
- ve světě se uskutečňuje: 1) teze – kladná stránka kladení absolutního ducha, na počátku vše nerozlišené, nepohnutí existje jako jsoucno mimo prostor a čas
- Bůh = substance(postrádá vědomí o sobě
2) antiteze – popírá sama sebe, nerozlišená substance -> stvoření materiálu
3) syntéza – v ní teze i antiteze, nová kvantita, má z obojího kousek (Hegelovská triáda), k sebepoznání musí vzniknout bytost nadaná duchem > člověk
- Člověk . duchovní a tělesná část
- Není sám, žije ve společnosti
- Rodina, stát, morálka, společnost, morálka -> člověk může poznávat
- Poznání není absolutní, je k tomu potřeba vědu
- 1. Umění 2. Náboženství 3. Filozofie
- Penomenologie ducha
- Jednotlivec žije a musí se obětovat pro obec
- Jen jako občan může dojít k sebepoznání (sebeuvědomění si) -> chod společnosti (zákony)-> zhmotnění ducha
- Střídání války a míru > společnost se díky válce povznese
- Herakleitos – „boj je otcem všeho“
- Pokud války nebudou – svět upadne
- Hodnotu člověk získává jako občan
- Věda o logice
- 3 části dialektiky
- Pokud nechápeme svět dialekticky, tak ho nechápeme
- 1. Princip dialektiky – princip všeobecné souvislosti, neexistují izolované jevy, vše plyne
- 2. 3 zákony dialektiky
- A) zákony jednoty a boje protikladu, každý objekt má protikladné stránky
- B) zákony přechodu změn – vývoj není rovnoměrný, ale ve skocích, změny kvantitativní – jsou neustálé, až tam kdy už kvalitativní změna nelze -> musí se změnit kvantina
- C) zákon negace negace – (proletariát x buržoazie)
- 3. Kategorie dialektiky
- A) změna podstaty
- B)vzájemné působení podstaty a jevů
- C) každý jev je současně příčinou a následkem
- připouští, že i jeho tvrzení může být negováno – neustálý vývoj
- teze a antiteze nejsou omezeny
- částečně zrušeny, částečně zachovány -> do vyšší roviny
- cesta k vysvětlení dějin, zneužit Marxem
- ovlivněn Herakleitem – veškerý pohyb v kruhu, pantha rhei
- Hegel – má pohyb po spirále
- střetávání myšlenek = dialektika
- filosofie dějin: rozum vládne dějinami – člověk je aktivním tvůrcem svých dějin, to je smysl lidské činnosti
- pravá svoboda člověka spočívá v dějinách, v uvědomění si nevyhnutelnosti a směru vývoje
- jediným pevným bodem je sama historie, ve které se vyvíjí světový duch – ten může být interpretován nábožensky – starohegelovci – nebo být ztotožněn se sociálně-materiální zákonitostí dějin – mladohegelovci (např. mladý Marx)
- lidstvo prochází stále hlubším sebepoznáním a rozvojem, rozum je dynamicky se vyvíjející proces
- Jinobití
- Pojem (hmota) – druhotná
- Zastaralé názory
- Vývoj ducha: 3 základní stupně vývoje
- stupeň= subjektivní duch = poznání probíhá ve vědomí člověka – SD je tvořen poznatky z psychologie a antropologie o člověku jako jednotlivci
- stupeň = objektivní duch = poznatky jsou v realitě , vedle nás, OD je tvořen poznatky historie práva, etiky, státovědy ( názory) na společnost jako celek
- stupeň = absolutní duch = dochází k prozření světového ducha – sebepoznání
- Hegel – objektivní idealista
- Základem je nemateriální substance – absolutno
- Ucelený popis světa
Jeho smrt – konec éry NKF