Myšlení staré Indie a Číny
INDICKÁ FILOSOFIE
Pojmy:
– Dharma = řád, který drží vše, co existuje
– Brahma = nedefinovatelná podstata všeho, zároveň nejvyšší duchovní princip a duše vesmíru
– v člověku se brahma projevuje jako Atman
– Karman = etické téma: naše činy se neztrácejí, nejsou zapomenuty a rozhodují o naší budoucnosti
– dokud člověk nenaplní míru dobrých činů, bude se jeho duch převtělovat do nových existencí, až
ji naplní, splyne atman + brahma → to je konečný cíl, vysvobození – Mókša
Buddhismus
– odvíjí se od základní zkušenosti, kterou učinil princ Siddharta Gótama → odešel do samoty hledat
řešení lidské bídy, odpověď našel ve chvíli vnitřního osvícení, svou zkušenost předával dál
– překročil hranice Indie a tím se stal světovou filozofií (náboženství)
– Buddhovo učení (dharma) bylo postupně uspořádáno do „Tří sbírek písem“ – Košů (Tripitaka)
– jeho základ lze nalézt ve 4 ušlechtilých pravdách, do nichž Buddha vtělil svou zkušenost
1) Vše v životě je strast
2) Příčinou strasti je touha, žízeň po životě
3) Zánik žízně, dosažení svobody od vášní, neulpívání, značí též zánik strasti
4) Cestou k zániku strasti je osmidílná stezka:
- stezka pravé víry
- stezka pravého myšlení
- stezka pravého mluvení
- stezka pravého jednání
- stezka pravého života
- stezka pravého snažení
- stezka pravé bdělosti
- stezka pravého soustředění
→ lze shrnout: mravný život, kultivace mysli a moudrost
– rozvíjelo se v několika směrech: a) Hínájána: Buddha jako učitel → filosofie
- b) Mahájána: Buddha jako Bůh → náboženství
– název je rozdílný: Tibet – Lamaismus (Dalaima) / Japonsko – Šintoismus
Džinismus
– jeho zakladatel princ Vardhamána nazývaný Mahávíra se zřekl všech světských perspektiv a stal
se potulným asketou, dosáhl osvícení a probudil velké náboženské hnutí
– džinisté se rozdělili na dvě skupiny a) přísnější digambary – nazí (odění vzduchem)
- b) umírněnější švétambary – bíle oděni
ČÍNSKÉ MYŠLENÍ
– v rytmu sil, které později dostaly název Jin a Jang
– význam v tvorbě harmonie, díky které se lépe dosahuje vytyčených cílů
– znak: kruh rozdělený na černou (jin) a bílou (jang), značící harmonii
I-ťing (Kniha proměn)
– „I“ značí v čínštině chameleóna (symbol změny), „ťing“ pojednání, proto tedy Kniha proměn
– jedinečný obsah tvoří 64 hexagramů (šestičar), odvozených od 8 trigramů
– základem těchto grafických symbolů jsou čáry: plná (jang) a přerušená (jin)
– čáry značí doplňující se energie → jsou protichůdné, ale neoddělitelné
– hexagramy později opatřeny vysvětlivkami, komentáři a průvodními texty – autorem Konfucius
– I-ťing je nazývána věšteckou knihou, lze podle ní usuzovat na vývoj situace
– věda je převážně založena na principu kauzality (příčinnosti), ale I-ťing ztělesňuje odlišnost:
- a) čínského myšlení – čínský duch se orientuje právě na onen nahodilý aspekt situace, na tzv.
koincidence (případky), fungující na principech:
- trvalá přeměna, která harmonizuje krajnosti
- souběžnost věcí, dějů, světa a nás
- analogie: podobnost, zástupnost
- obrazovost: detail a celek nelze dělit
- b) evropské myšlení
– jeví se spíše jako souhra náhod nežli jasně vymezený výsledek procesu, řetězce příčinnosti
Konfucius – vlastním úsilím získal velké znalosti, které mu umožnily úřednickou kariéru
– stal se rádcem panovníků, ale také zažil hořký neúspěch a dobrovolné vyhnanství
– později byl v Číně považován za prvního a největšího filosofa všech dob
Konfucianismus (Čína)
= Konfuciova sociálně-etická nauka a reformační úsilí, podporované panovníky
– úspěch získal až s Konfuciovým následovníkem Menciusem → hlásal důvěru v lidskou dobrotou
– hlavní pojmy:
- a) Povinnost
- b) Ušlechtilost
– spočívá v hledání správné cesty
– správnou cestou je vzdělání, úcta k pořádku i tradici a rozumná správa věcí
– i panovník se musí řídit správnou cestou → uchyluje-li se od ní, samo nebe ho upozorní
– neposlušnost je hlavní příčinou všeho nepořádku
– slovo, kterým se má člověk řídit celý život je Šu – vcítit se do druhého, jakobych to byl já sám
Taoismus
– za zakladatele považován Lao-c´, možný autor knihy Tao-te-ťing, ta se však vyvíjela až za Čuang
Čoa, který je zakladatelem světa proudění Čchi = tok energie, který vyvolává život všeho i lidí
– „tao“ skrývá význam „cesta“ → je nutné projít životem, tedy najít životní cestu a jít stále dál
– taoismus pojímá veškerý svět v neustálém pohybu a změně
– každý jev se skládá ze dvou protikladných stránek → principy jin a jang v harmonii
– civilizaci vidí jako vnucený, nepřirozený stav, který přináší neštěstí