MYŠLENÍ
-úzce souvisí s řečí
-řeč má dvě funkce: 1)Komunikace- dorozumívání (i u zvířat)
2)Nástroj myšlení: vznikají v ní nové pojmy (pouze u lidí)
-abstraktní myšlení: vytváření nových pojmů pomocí řeči coby nástroje myšlení
-pojem: souhrn vlastností typických pro daný předmět
-myšlení je psychický proces, který nám umožňuje poznávat okolní svět zprostředkovaně
-přináší nám možnosti řešit řešit nové problémy novou cestou
-postihuje podstatu, vztahy a souvislosti
-myslí i zvířata
-AHA okamžik: pochopení něčeho, tzv. rozsvícení v hlavě
-pojmový strom: nadřazené pojmy a jeho „podmnožiny“ -UČEBNICE
-smysl pro humor a chápání vtipů
-myšlenkové reakce: 1)SROVNÁNÍ: umožňuje vnímat rozdíly
2)ANALÝZA A SYNTÉZA: rozklad a sloučení, uvědomování si vztahů mezi částmi
3)ZOBECŇOVÁNÍ: generalizace; součástí je abstrakce, vydělujeme podstatné vlastnosti z věci, ty pak seskupujeme do určité skupiny
4)ANALOGIE: uvědomuje si u neznámého předmětu, že už jsme jej viděli, vyvozujeme poznatky o daném předmětu na základě jeho podobnosti s nějakým již známým předmětem, někdy vede k chybám a probíhá na základě zkušeností
5)DEDUKCE: matematika- z obecného vyvozujeme konkrétní vlastnosti, aplikujeme obecná tvrzení na konkrétní případy
6)INDUKCE: z konkrétních faktů vyvozujeme obecný závěr, užívá se v přírodních vědách s principem pozorování, vychází ze zkušeností
-konvergentní myšlení: podle zvyku
-divergentní myšlení: originální myšlení
UČENÍ
-učit se ve vhodnou dobu, v klidu, s čerstvým vzduchem, znát svůj druh paměti a užívat je, lehká strava a dostatek cukru pro funkci mozku, rozplánovat si učení a opakovat
1)Učení podmiňováním
-probíhá aniž o tom víme, vymyká se kontrole našeho vědomí, i u zvířat
-podstatou je schopnost org. učit se reagovat na původně neutrální podněty, a to emocionálně a vegetativně (strach, radost/ svírání žaludku)
2)Učení pokusem a omylem
3)Učení senzomotorické
-smyslově pohybové, zvládáme úkony náročné na pohyb a koordinaci
-u člověka i zvířat
-1)počáteční seznamování s činností, 2)procvičování
4)Učení verbální
-lidská činnost, učíme se zvládat slova a jejich funkci, porozumět a rozvíjet slovní projev- jazyková kompetence projevu
-řeč je důležitá pro komunikaci a hlavním činitelem vývoje myšlení, nedostatky zpomalují vývoj myšlenkových procesů
-rozvinutý jazykový kód: jazyk je radostným projevem, vyjeví něco zajímavého, milého, důležitého; podporován při dobré komunikaci s rodiči
-omezený jazykový kód: řeč je nástrojem pro příkazy, zákazy; jednoduché sdělování zákl. pocitů; podporován při styku omezeném pouze na rozkazy a stejné fráze projevu
5)Učení pojmové
– úzce propojeno se slovním učením, bez řeči se nemůže plně rozvinout
-pojem je vyjádření určitých znaků typických pro danou skupinu „předmětů“
-zvládání pojmů ve fázích:1) dítě si spojuje s daným slovem určité zkušenosti
2) uvědomění, že pojem je dán určitými stálými znaky a snaží se je vyjmenovat
3) dítě dospívá k úvaze, umožňující mu vytyčit kritéria volby podstatného znaku tvorby pojmu
4)dítě pojem precizuje pomocí jeho souvztažností s jinými pojmy, upřesňuje ho a aplikuje
6)Učení vhledem a řešením problémů
7)Učení nápodobou: -všímáme si chování druhých a napodobujeme jej
– učení pozorováním a napodobováním
-imitátor (ten, co se učí), vzor/model (je napodobován)
-hry na sociální role: na maminku, na tatínka
-snaha být druhým, vciťování – identifikace
-regresivní nápodoba: snaha napodobit někoho méně vyspělého abychom nabyli výhod spojeným s bezmocností
-závislé připodobňování
-odreagovávající napodobování: napodobování agresivního vzoru s cílem zbavit se frustrace
-kompenzační napodobování:napodobování osob, které vynikají v situacích v nichž samo zaostává
-napodobování probíhá neuvědoměle, souhra vnějších a vnitřních vlivů