Kultura a její funkce
Různé pojetí pojmu kultura:
- nejširší definice: všechno co člověk vytvořil nebo vymyslel
- užší definice: – mluvíme o kulturách
– srovnání různé kultury v prostoru a čase
- nejužší definice: mluvíme o kultuře jako o různých oborech umění
charakteristické rysy kultury:
- není vrozená, zděděná ani instinktivní, je naučená
- kolektivní produkt
- zachovává si kontinuitu v čase, kulturní hodnoty se přenášejí z generace na generaci
- adaptivní = je schopna se přizpůsobit se vnitřním a vnějším změnám
materiální kultura ( civilizace ) zahrnuje jevy, které uspokojují materiální potřeby lidí, tj. pracovní prostředky, předměty denní potřeby, obydlí, oděv, komunikační prostředky
= prostředky používané k výrobě, výrobky používané k uspokojení člověka, umělé životní prostředí
duchovní kultura je soubor jevů, které uspokojují duchovní potřeby lidí
– patří sem umělecká a literární díla, vědecké poznatky, morální zásady, právní ustanovení, náboženské ideje, filosofie, myšlenky, zvyky, tradice, názory, normativní kultura
Tyto dvě oblasti ( materiální a duchovní kultura ) tvoří uvnitř kultury jednotu, vzájemně se prolínají a ovlivňují.
Funkce kultury:
1.) polidšťovací = humanizační = socializační = civilizační
- člověk se stává člověkem
2.)poznávací – poznat svět kolem nás
– přírodní, společenský
– s pravidly, normami atd.
3.) výchovná – formuje naši osobnost
4.) kompenzační = zábavná – umění
5.) akumulativní – zásobárna poznatků
kulturní dědictví – předává se to , co se osvědčilo a co má určitou trvalejší platnost
akulturace – přijetí prvků jiné kultury a začlenění do své kultury
enkulturace – proces osvojování kultury, souvisí se socializací
subkultura – v rámci jednoho kulturní prostředí společenství s odlišnou kulturou
Masová kultura:
– kultura přístupná co největšímu počtu lidí, bez rozdílu pohlaví, věku, vzdělání, národnosti, politického nebo náboženského přesvědčení atd.
Masová kultura se vztahuje např. na velké série stejného oblečení, k filmům, které shlédnou miliony diváků v celém světě atd.
Kromě masovosti ( velké množství toho, co je překládáno a velké množství příjemců ) je základním znakem masové kultury standardizace ( stejnost toho co je překládáno ).
Rozšířily se prostředky masové komunikace, tzv. masmédia. Šíření masové kultury je považováno za hlavní náplň masmédií. Ta dnes ovlivňují miliardy lidí na celém světě. Vznik masové kultury souvisí s průmyslovou revolucí v 18. a 19. století v západní Evropě a v severní Americe. Souvisí s mohutnou industrializací a urbanizací, se soustředěním velkého množství lidí ve městech.
pozitivní a negativní hodnocení:
– dostupnost informací, zpřístupnění vzdělání = projev skutečné demokratizace kultury a celé společnosti
– prostředek uvolnění člověka, jeho odpoutání se od každodenních starostí
– nebezpečí „stádnosti“
– likvidace, ztráta individuality každého člověka
– sporná je také „kulturní úroveň“ masové kultury – nenáročná zábava, která nevyžaduje příliš myšlení
– odvádí člověka od jeho vlastního života do pikantního světa smyšlených hrdinů
– prostřednictvím různých násilných a brutálních scén např. ve filmu otupuje lidské cítění diváka
– někdy vede dokonce i k napodobování atd.