Indická a čínská filosofie
- orientovaly se na člověka a jeho praktické potřeby, soustředí se na etiku
- velmi tolerantní à existovalo několik F směrů, ale navzájem si nepřekážely
- usilují o harmonii, soulad s přírodou
- věřily v reinkarnaci
INDICKÁ FILOSOFIE
- začíná se rozvíjet ve 2.tis.př.n.l.
- vychází z posvátných textů (psány sanskrtem) = Védské období
- védy = knihy véd (1500 př.n.l.)
- určeny vyvoleným, je v nich položen základ učení
- brahmány (1000 př.n.l.)
- obsahují náznaky kastovního systému, pro kněží – návod, jak šířit tuto F, staly se východiskem pro hinduismus
- upanišady (500 př.n.l.)
- určeny i laikům
- vznikají purány (4.stol.př.n.l. – 14.stol.n.l.) = komentáře a vysvětlivky k předchozím textům
à Postvédské období
eposy: Rámajána, Mahabharáta – řeší problematiku dobra a zla
učení
- vše je podřízeno určitému řádu = DHARMA – určuje běh věcí, příčiny a následky
- nejvyšším duchovním principem, který vše určuje je BRAHMA
- část brahma, jakoby duše je ÁTHMÁN
- smyslem bytí je splynutí brahma a áthmán, dosažení absolutního klidu = NIRVANA (MÓKŠA) – ke splynutí může dojít až po splynutí míry dobrých skutků
- nic z toho, co čl.udělá není zapomenuto, ale promítá se do dalších životů = KARMA
- Buddhismus
- zakladatel Sidhárta Gautáma (Budha = osvícený) – původem královský princ, ve 20-ti letech začal hledat smysl života – stal se asketou
- jeho učení: 3 sbírky Písma = Tripitaka
- základem učení jsou 4 ušlechtilé pravdy:
- všechno žití je strast
- příčinou strasti je touha
- zanikne-li touha, zanikne strast
- cestou k zániku strasti je 8-dílná stezka pravého poznání
- Budha vypracoval řadu cvičení a meditací, jak odstranit touhu – např.jóga
- Buddhismus se rozděluje do 2 proudů:
- Hinajána = Malá cesta – Budha je vzdělaný čl., ale není bůh
- Mahajána = Velká cesta – Budha je uctíván jako bůh
- Buddhismus se rozšířil do Číny a pak po celém světě
- Džinismus
- ze slova džaina = vítězství
- zakladatelem princ Mahávíra – stal se také asketou
- aby čl.zvítězil sám nad sebou musí dodržovat 5 zásad:
- neubližovat žádnému živému tvoru
- nelhat
- nekrást
- nevlastnit majetek
- dodržování sexuální zdrženlivosti
- poslední 2 zásady vedly k rozdělení na:
- kněží – dodržují všechny zásady
- laikové – vlastní jen to, co je nutné k životu; manželská věrnost
- dualistický směr – 2 principy
- džíva = duše – symbol dokonalosti
- adžíva = hmota – svádí čl.ke špatnostem
- život je boj mezi těmito principy, záleží na čl., který zvítězí
ČÍNSKÁ FILOSOFIE
- orientovaná na praxi, návod jak žít
Periodizace čínské filosofie
- starověká = „zlatý věk čínské filosofie“ (6.-2.stol.př.n.l.)
- vzniká teorie protikladných principů (jing, jang), hlavní zásady
- středověká (2.stol.př.n.l. – 1000 n.l.)
- pronikání buddhismu, upevňují se již existující směry taoismus a konfuciánství
- neokonfuciánství (1000 n.l. – současnost)
- základním textem je KNIHA PROMĚN – nejstarší filosofický text, skládá se ze 64 hexagramů a ty z trigramů
JANG = mužství, světlo, aktivita, pohyb
– – – – – – JING = ženství, tma, pasivita, klid
- Konfuciánství
- zakladatelem Konfucius; směr zaměřený na etiku
- smyslem života – moudrost, získat nadhled, zlatá střední cesta
- základní hodnoty:
- povinnost – respektování autorit
- ušlechtilost – čl.musí hledat správnou život.cestu, základem je vzdělání
- zásada: „Nečiň jiným, co sám nechceš.“
- Taoismus
- zakladatelem Lao-c´
- tao = jediná hodnota, rozum, cesta, základní duchovní princip
- vše je podřízeno přírodním zákonů, k dosažení klidu musí čl.odstranit vše, co se v přírodě nevyskytuje (i řemesla a vzdělání)
- k obnovení rovnováhy mezi čl.a přírodou vedou 2 cesty:
- návrat k primitivnímu způsobu života
- individuální únik, kdy čl.pochopí, že vše je relativní, pomíjivé