Filozofie období Helénismu
HELÉNISMUS (322 př.n.l. – 529 n.l.)
– název období „Helénismus“ je z 19. století – Johann Gustav Droysen
– rozpad říše – Makedonie, Sýrie, Egypt – dál se šíří
– řečtina se stala jazykem vzdělanců
– Řecko položilo základ vzdělanosti, řecká kultura přejímá prvky jiných společností a stává se tak kosmopolitní
– centrum Atény a Alexandrie
– Řecko dobito Římem – vzrůstá Říše římská; dále se šíří řecká vzdělanost
– vzniká mnoho rozmanitých F směrů a proudů
– většina vzniká v Řecku a Římané je rozvíjeli
– důraz kladen na etiku
– snaha osvobodit člověka od strachu ze smrti – od pesimismu
– snaha najít návod jak správně žít a umřít, jak dosáhnout v životě lidského štěstí
- Stoicismus
(stoa = sloupořadí; stoá poikilé – sloupová síň v Aténách, kde se přednášelo)
– zakladatel stoicismu ZENON Z KITIA
3 etapy:
- stará stoa – KLEANTHÉS, CHRÝSIPPOS
- střední stoa – POSEIDONIOS
- mladší stoa – SENECA (4 př.n.l. – 65 n.l.)
– EPIKLÉTOS (50 – 138 n.l)
– MARCUS AURELIUS (121 – 180 n.l.)
– 3 oddíly – logika – fyzika – etika (vrchol filozofického uvažování)
etika – zabývá se tím, jak správně žít život v souladu s přírodou
- a) rozumný život b) nectnostný, špatný život
– ctnostný – nectnostný
– spravedlivý – nespravedlivý
– statečnost – zbabělost
– skromnost – žádostivost
– rozumnost – nerozumnost
Rozumný život – v souladu s přírodou, je to jediná blaženost, dobro. Obsahuje všechny ctnosti (statečnost, skromnost, moudrost, spravedlnost). Nerozumný život je pravý protiklad; je to jediné zlo, poživačnost.
lhostejné – všechno čeho si cení i čeho se bojí (společenské pocty, pohana) – žádné extrémy
- nenechat se tím zneklidnit a ovlivnit
- všechno, co je mezi rozumným a nerozumným životem
afekty – pudy, vášně
– omezují nás v poznávání a nejsme tak schopni rozlišit, co je lhostejné
– očištění od afektů – stav apatheia (krok na cestě ke ctnosti)
– člověk, který apathei dosáhl, dosáhl splynutí s přírodou a ataraxie ( konečného klidu a vyrovnanosti)
– velice si cení přátelství, oceňují lásku k člověku a to i k barbarům a otrokům
– asketismus
– připravili tak půdu pro křesťanství
V tomto období se střetávali kynikové a stoikové. Kynikové byli egoisté a odvrhli společnost. Stoikové přisuzovali životu ve společnosti velkou úlohu. Jejich F byla humanistická ( láska k člověku, přátelství i k otrokům a barbarům), (připravili tak půdu pro křesťanství).
MARCUS AURELIUS (121 – 180)
– v roce 161 se stal římským císařem
– po smrti prohlášen za boha
– „Hovory k sobě“ – napsal na svých taženích
– aforistické zápisky, rady, jak správně žít a přistupovat k životu
– dvojí druh přírody – vnější + vnitřní (svoboda a klid v duši)
SENECA – „O klidu duševním“
EPIKLÉTOS – původně otrok
- Epikureismus – atomismus
(dnes „Epikurejec“ – bezstarostný život, smyslové požitky)
EPIKUROS ZE SAMU (341 – 270 př.n.l.)
– žil v Aténách
– soustředil své stoupence v zahradě Epikurově, nad vchodem nápis: „Cizinče, zde se dobře poměješ, zde je největším dobrem slast.“
– žít skrytě – starat se jen o svůj privátní život, nezabývat se společenskými a politickými událostmi
– 3 části:
- a) logika – učí, jak zabránit omylům
- b) fyzika – vysvětluje svět přirozeně bez nadpřirozených bytostí a zbavuje tak člověka strachu z nadpřirozena
– tento svět nestvořil žádný bůh – stoupenci atomismu
- c) etika – jediný cíl – blaženost = slast
stav těla – necítit bolest
stav duše – necítit neklid
– usilování musí řídit a krotit rozum – lidská duše pak dosáhne stavu aparaxia – klid v duši
– Bohové žijí někde mezi světy a nestarají se o lidské záležitosti.
– Smrt se nás netýká, protože dokud žijeme není a když přijde, nejsme už my.
„nelze žít slastně, nežijeme-li rozumně, krásně a spravedlivě, ani nelze žít rozumně, krásně a spravedlivě, nežijeme-li slastně“
TITUS LUCRECIUS CARUS (98 – 55 př.n.l.)
– rozvíjí tuto teorii v Římě
– básně „O přírodě“
III. Skepticismus
– škola založená na tom, že nelze dosáhnout pravého objektivního poznání
- období
PYRRHÓN
epoché ( autor pojmu ) – zdržení se
– nemůžeme nikdy říct jaká věc je, ale jak se nám jeví
– noetická skepse
– na všechno můžeme mít protichůdné názory
– nemáme žádné kritérium, podle kterého bychom věci porovnávali
- období – probabilismus
- období
EINESIDÉMOS
– nauka o tropech – 10 hledisek a důvodů proč nemůžeme dosáhnout objektivní pravdy
- Novoplatónikové (2. – 6. století n.l.)
– navazují na Platóna
– zakladatel AMONIOS SACA z Alexandrie (jeho život je neznámý) – všechno vychází z Jednoho (božský princip, První) všechno tvoří jednotu
PLOTÍNOS (204 – 270 n.l.)
– původem z Alexandrie
– založil filozofickou školu v Římě
– chtěl založit Platonopolis – realizovat Platonův systém
– vše odvozeno z jednoho základu – božská bytost = Dobro, Jedno, První (x Platon)
– spočívá v klidu a nikdy se nespojuje s látkou
emanace – překypování božské bytosti, díky kterému vše vzniká
– hierarchie:1. duchovní princip
- lidská duše
- svět hmoty (zlo, temno) – je nejmíň dokonalá
teorie poznání – jediné pravé poznání prostřednictvím mystiky – pravé sjednocení s božským principem (mystická vytržení)
vztah mezi individuální duší a božským principem – připomíná bráhma a átmán z indické náboženské nauky
Mystika – nejdůležitější zdroj poznání
Novoplatónismus měl silný vliv na formování křesťanství.