Filozofie G. Berkleyho a D. Huma
– hranice poznání, subjektivismus, svět je takový, jaký se jeví, solipsismus, utváření světa člověkem
- George Berkeley i David Hume byli Angličané, žili v 18. století
- oba jsou představiteli subjektivismu ve filosofii
- subjektivismus = směr, který řeší aktuální stránku jedince, zobrazuje jedince, jeho tvorbu a nezávislost
– je označován jako subjektivní idealismus
– uspořádání světa je dílem člověka, svět existuje díky člověku
– pro jejich filosofii můžeme použít i slovo agnosticismus = člověk může poznat pouze pomocí smyslů, vychází-li člověk ze zkušenosti, stačí mu to k poznání jevové stránky světa
David HUME
- je představitelem vyhraněného skepticismu
- Hume je empirik = za hlavní způsob poznání považuje zkušenost (abstraktní myšlení je nepodstatné)
- nezabýval se otázkami bytí a existence
- popírá schopnost člověka poznat podstatu věci
- člověk nepotřebuje ke svému životu abstraktní myšlení, poznání obecně platných zákonů, stačí mu, když se vypořádá s tím, jak se mu svět jeví
- lidské poznání je nedokonalé, omezené na smyslovou stránku
- svět je nekonečně proměnlivý – na tuto neustálou proměnu člověk reaguje použitím zkušenosti (empirie)
- abstraktní myšlení má tendenci svět zjednodušovat, abstraktní myšlení vykládá svět schematicky, zjednodušeně – Hume se obává, že abstraktní myšlení spěje k dogmatismu
- abstraktní myšlení nepostihuje rozmanitost a proměnlivost světa
- zdrojem poznání jsou podle něj především počitky a vjemy
– počitky = vjemy, které získáváme prostřednictvím smyslových orgánů
– Humův agnosticismus není výrazem obecného odmítnutí síly lidského rozumu, ale vychází z kritiky tehdy se rozvíjejícího přírodovědeckého a filosofického myšlení
George BERKELEY
- představitelem subjektivního idealismu = uspořádání světa je dílem člověka, svět existuje díky člověku
- podoba světa je totožná s obrazem, jaký jsme si o něm vytvořili = svět je má představa
- svět existuje v takové podobě, v jaké ho chápeme, v podobě, ve které se nám jeví a ukazuje, jestli má svět nějakou utajenou podobu, my ji nepoznáme
- podmínkou existence věcí je jejich vnímání = solipsismus (krajní subjektivismus), (solus = sám, jediný)
- „Existovat znamená být vnímán.“ = to neznamená, že přestane-li člověk být vnímán, neexistuje. I kdyby lidstvo zaniklo, svět bude existovat sám. Touto tezí myslí, že člověk dává světu význam a vytváří ho. Svět bez člověka bude existovat na základě přírodní zákonitosti, jen člověk je schopen mu dát nějakou podobu a utvářet jej.
- o tom, jaký svět bude, rozhoduje člověk
- nelze dospět k pravdivému, objektivnímu poznání věcí (agnosticismus)
- člověku stačí pouze se orientovat ve věcech, které jsou dosažené zkušeností
- jeho základním dílem je „Pojednání o principech lidského poznání“