Filozofické a politické myšlení v období humanismu a renesance
– renesance = „znovuzrození“ člověka, doba složitých duchovních a sociálních proměn. Jejich výrazem jsou humanismus, reformace a renesanční filosofie.
– společensko-ekonomické směry
– rozvoj měst (italských přístavů)
– nová společenská třída – měšťanstvo
– nový pohled na svět
– rozvoj vědy
– objevy a vynálezy, rozmach výrobních prostředků – kompas, střelný prach (rytířstvo), knihtisk
Renesance a humanismus:
- člověk už nechce pokorně smířen se smrtí čekat na vykoupení z tohoto slzavého údolí, chce prožít plný život tady, chce plně využít své schopnosti a možnosti
- humanismus – byl spojen s učenci a vzdělanci. Studovali původní texty antických autorů a rozvíjeli jejich myšlenky. Humánní ( „lidské“, nenáboženské) vzdělání mělo směřovat k důstojným lidským hodnotám. (Erasmus Rotterdamský – představitel takovéto vzdělanosti).
Znaky a otázky humanismu:
– člověk – postavení ve světě
– smysl existence
– individualismus – rozvoj člověka jako jednotlivce
– důraz na rozum a zkušenost (empirickou zkušenost) a vědecké poznání – víra odstupuje do pozadí
– světskost – zájem o světská témata – odproštění od církve
– návaznost na myšlenky antiky
– zdroj inspirace, námětů
– požadavek svobodného výkladu filozofie bez komentáře církve
– důraz na znalost jazyka
- rozmach přírodních věd + rozvoj přírodních poznatků
Renesanční „přírodní“ filosofie
MIKULÁŠ KUSÁNSKÝ (1401 – 1464)
- spis „O učené nevědomosti“
-vychází z pojmu nekonečnosti a vymezuje tři základní (ontologická) jsoucna
- Bůh je absolutní nekonečno. Je sloučením všech myšlených protikladů. Bůh je a není, je nejmenší i největší apod. Užívá řady matematických příkladů.
- Svět, universum je odvozené nekonečno. Je to nekonečno složené, plné vztahů.
- Jednotlivé věci jsou konečné. První a třetí jsoucno nejsou v přímém vztahu. K jejich spojení dochází prostřednictvím světa.
Svět je nekonečný, vždy dočasně v nějaké míře.
– kardinál, zúčastnil se Basilejského kongresu ( výsledek hus. Hnutí = basilejská kompaktáta – povoleno přijímání pod obojí, a kališnická šlechta a měšťané si smějí ponechat církevní majetek, což znamená, že církev ztratila vliv. Po bitvě u Lipan (1434).
– významný matematik + přírodovědec
- hypotéza o pohybu Země ještě vznikem heliocentrické teorie M. Koperníka. (prý se Země otáčí)
- svět je potřeba vědecky zkoumat matematickými způsoby.
GIORDANO BRUNO (1548 – 1600) – materialistický panteismus + hýlozoismus
– Dominikán
– 130 článků odporujících církevnímu učení – odešel z církve, pronásledován inkvizicí
– vydával své články dál, přednášel na universitách.
– 1552 – zatčen v Benátkách
1593 – poslán do Říma a 8 let vězněn
1600 – upálen
– vychází z Kusánského
- obnovil panteismus (ovlivněn antikou a Kusánským – nekonečnost vesmíru); životodárný božský princip je přímo v přírodě.
- V lidských dějinách vidí nekonečné vývojové možnosti Þ morální závěry: kritika hrabivosti Evropanů vykořisťujících primitivní kmeny, náb. nesnášenlivosti
– domyslel Koperníkův heliocentrismus – ani Slunce není střed
– poznání světa intuicí a biblí
– svět – nekonečná, nezměrná dynamická jednota
– základ – „jedno“ – nerozvinutá příčina všeho, obsahuje možnost všeho
– základní jednotka – monády – “ O příčině principu a jednom“
– vesmír – nekonečný – nekonečně mnoho Sluncí a světů jako je náš
– stále se pohybuje
- plný života
GALILEO GALILEI (1564 – 1642)
– kritizuje Bruna za nevědeckost
– aplikace matematiky na poznání světa – věda opouští bibli jako jediný zdroj poznání
– experimentální metoda
– deismus – Bůh svět stvořil a udělil mu základní pohyb a už do něj nezasahuje
– považuje se za ranou formu ateismu
JOHANNES KEPLER
1571 – 1630
- vesmír je řízen obecnou zákonitostí
- vidí přírodu jako zcela jednotnou
- velká kniha přírody před námi leží otevřená Þ kvantitativní procesy jsou měřitelné
- přírodověda – vedoucí postavení
- žádný filosof nemůže pomíjet její metody a výsledky
Reformace
- široké hnutí v západní církvi v16. století
- cíl = napravit deformace v církevní praxi návratem k původním křesťanství tak jak je popsáno v Novém Zákoně
- navazovala na předchozí hnutí (valdenství, husitství = 1.reformace)
– informace jen z Bible
– rovnost lidí před Bohem
– spravedlnost
– láska k bližnímu
– skromnost
– příčiny všech problémů v rozmařilém životě církve, majetku a poživačném životě
– svatokupectví, prodávání odpustků a církevních postů (simonie)
- náprava církve ke způsobu života v prvních křesťanských obcích
- zabývá se spasením člověka
kritika viditelné církve – církev je chápána jako neviditelné společenství spojené vírou (ne honosné obřady, chrámy …)
- požadavky:
- všeobecného kněžství – člověk nepotřebuje k tomu, aby byl spasen, prostředníka (církev), důležitá je pevná víra. Já sám jsem strůjcem svého spasení ( společně s Kristem ).
- Přístup k Bibli + nár. jazyky
- Význam
- závislost církve na státu
- náboženství získává národní charakter (př. anglikánská církev)
- překlady – základem pro spisovný jazyk
MARTIN LUTHER (1483 – 1546)
– teolog, filozof
– 95 tezí proti odpustkům (1517)
– 1519 se přihlásil veřejně k názorům Husa – kletba – prohlášen kacířem
– překlad bible do němčiny
– augšpurské vyznání
JAN CALVIN (1509 – 1564)
– Švýcarsko
– teologie, právo
– vliv Luthera, Zvingliho
– v Basileji vypracoval své pojednání protestantství
– Ženeva – pod jeho vedením centrum reformace
Společenské teorie v období renesance
- Teorie centralizovaného státu
– státy sjednocené pod centrální mocí panovníka
– koncepce národních států x katolický univerzalismus
– jednotný hospodářský prostor
– moc, která stojí ve středu státu – absolutismus
NICCOLO MACHIAVELLI (1469 – 1527)
„Vladař“
– M. názor
- potřeba sjednotit a osvobodit Itálii rukou silného absolutistického panovníka
- jako panovníka si vybral Lorence Medikejského
– nemá být vázán žádnými morálními, společenskými, náboženskými a právními předpisy ani vlastním slovem
- vše ku prospěchu státu a naplnění úkolu
- účel světí prostředky (jezuitské heslo) Þ zásada- machiavelismus
– návod pro panovníka, jak vládnout
- absolutní forma státu je vhodná pro rozdrobené státy – po zformování silného celku – ideální zřízení pro zavedené státy je republika
- „učebnice vládnutí“ – každá kapitola se zabývá jiným tématem týkajícího se vládnutí
JEAN BODIN (1530 – 1596)
– Francie zmítaná náboženskými válkami – potřeba zasáhnout
– „Šest knih o státu“ – definice státu – právní vláda nad společnými záležitostmi několika rodin – vláda má mít svrhovanou moc – propracoval i pojem státní suverenita
– geografická typizace státu:
– národy mírného pásma – silný stát
– národy severského pásma – náboženský stát
– národy jižního pásma – smysl pro spravedlnost. láska k práci – stát rozumu
- 2. Teorie přirozeného práva
pojetí práva – je dáno člověku Bohem – věčné absolutní, nutné
– lidský produkt – právo psané / zvykové – dohoda mezi lidmi, nenutné, pozitivní
- existuje suma lidských práv, která jsou dána člověku a nejsou z úmluvy lidí mezi sebou – nutné, podstat práv je už v lidské povaze
- přirozená práva získáváme prostě tím, že se narodíme lidmi
- právní stát se je snaží respektovat ( X totalita)
HUGO GROTIUS (1583 – 1645)
- zakladatel společenské smlouvy a přirozeného práva
- holandský právník
THOMAS HOBBES (1588 – 1679)
– „Leviathan“ – lidé nemůžou žít v nejistotě – stát
- absolutismus
- je třeba vzdát se části práv a přenechat je státu
- původní stav – válka všech proti všem – přenesení některých práv na stát
- není rozdíl mezi „mým“ a „tvým“
- místo přírodních zákonů občanské
- nic není spravedlivé ( kde není vlády není zákon, kde není zákon, není spravedlnost)
- Utopistické teorie
– hledají ideální formu státu
– zdrojem soukromé vlastnictví
– navazují na ně utopistický socialismus a pak marxismus
THOMAS MORE (1478 – 1535)
– anglický politik, spisovatel, filosof
– odmítl uznat krále za hlavu církve – Jindřichem VIII. Odsouzen a popraven (pak kanonizován)
„Utopie“ (= místo, které neexistuje) – poprvé vyšla 1516
– z řečtiny: u = ne, topos = místo Þ místo, které neexistuje
– 3 božské zásady – rovnost občanů
– láska k míru a klidu
– opovržení zlatem a stříbrem
– 2 části (Kniha I., Kniha II.):
Kniha I.– formou dialogu s Rafaelem
– řeší otázky trestu smrti (nahrazení veřejně prospěšnými pracemi)
– kritika zvykového práva a stávajících poměrů
Kniha II. – vyprávění Rafaela o zřízení Utopie (jako státu)
– 54 měst se stejnými poměry
– rodiny
– funkce jsou volené
– nikdo není zproštěn rolnictví, každý se učí jednomu řemeslu
– šestihodinová pracovní doba
– otroci – pouze trestanci
– možnost zbavit se otroctví za dobré chování
– nesmí se bavit s občany
– možnost rozvodu
– všeobecná branná povinnost
– válka – vysoké odměny na hlavy protivníků
– náboženská tolerance (část obyvatelstva pokřtěna)
– cestování s povolením vladaře
– kritika soukromého vlastnictví, zrušení soukromého vlastnictví
– povinnost pracovat
– rovnost lidí
– vědecké řízení společnosti
THOMASSO CAMPANELLA (1568 – 1639)
– kněz
– odsouzen na doživotí
– „Sluneční stát“
– čtyřhodinová pracovní doba
– každý dostává jen to, co potřebuje
– povinnost práce v zemědělství
– v čele představitel náboženství, který by měl být vzdělaný – zaručení vědeckého řízení