Filosofie jako věda
Úvod do filosofie
=filé + sofia (milovat, mít rád + moudrost)
Filosof – člověk, který miluje moudrost (moudrost není inteligence, vzdělání ani chytrost)
Sofoi → učenec, učený.
Hoi sofoi →ti, kteří věří.
Sofisté – učí moudrost.
Filosofie – je základem všech přírodních a společenských disciplín. (→ nejstarší disciplína)
Označuje se – univerzální disciplína, královská disciplína.
Do filosofie patřila matematika, rétorika a vše ostatní. Kdo něco věděl byl filosof → postupně se to začalo dělit na jednotlivé vědy.
První vyčleněná věda – matematika.
Filosofie a matematika – nejabstraktnější vědy.
Později fyzika, zeměpis, chemie, astrologie (přírodní vědy) dále ekonomie, psychologie a sociologie.
Psychologie a sociologie → nejmladší vědy.
Zůstala čistá filosofie, vévodí všem ostatním vědám → královská.
Univerzální – (universum) → vesmír, věda o celku.
Zkoumá svět jako celek → vše spolu souvisí, jedině celek dává smysl → pravdivý obraz světa.
Metody filosofie
- Skepse – pochybuje ze své podstaty (apriori).
- Spekulace – vytváření myšlenkových konstrukcí. Vytváření předpokladů, hypotéz, teorií → abstraktní.
- Abstrakce – výsledek, proces = abstrahování.
Abstrahovat – odmýšlet od toho nepodstatného.
- Demoralizace – zevšeobecňování.
Filosofie dělá obecné závěry, nikoli konkrétní. Pracuje pouze v obecné rovině.
Postavení filosofie mezi ostatními vědami
Právo
Náboženství
Věda
Ideologie Umění
F x V – Mají společný objekt zkoumání → svět (filosofie – jako celek, nemůže experimentovat, není schopná vědecky ověřovat, uplatňuje praxi a čas, věda – zabývá se vždy částí)
Filosofie využívá oproti vědě i tzv. nevědeckých poznání.
F x N – Shodný mají objekt poznání, jak a z čeho vznikl svět, otázky na nehmatatelné věci → duše, nesmrtelnost, otázky duchovních hodnot, ale zásadně se liší odpovědi.
N → Pracuje s dogmaty – článek víry, o kterém se nepochybuje.
F → skepse a kritické myšlení → cíl filosofie → 1) samostatné myšlení
2) svobodné myšlení
3) otevřené myšlení
F x I – Ideologie – Soustava názorů uměle vytvořených, které sledují konkrétní určitý cíl (zisk moci).
Zakládá se na lžích, pololžích a je to vytaženo z kontextu.
Filosofie nemá žádný praktický cíl, jen zkoumat svět.
Nemají nic společného.
F x U – Mají k sobě blízko, U i F zpracovávají svět (F – mozkem, U – emocemi), umění často slouží jako nástroj pro filosofii (Nabízí metaforu pro filosofické myšlenky).
F x P – Svět podle práva →svět vytvořený lidmi.
Vesmír je autentický, nastavený tak jak je.
Svět Svět práva – uměle vytvořen lidmi.
Kosmos Právo – Šance narovnat nespravedlnost.
Univerzum (vesmír)
↓
Autentický svět
Logos –nastavený řád světa, vyšší spravedlnost
→ šance žít a nutnost jednou zemřít.
Definice filosofie a její disciplíny
- Filosofie je disciplína, která systematicky zkoumá svět jako celek a místo člověka v něm.
- Je to určitý specifický způsob myšlení a nazírání na svět.
Disciplíny: a) Teoretická filosofie
- Ontologie (metafyzika) – (ontos = jsoucno → to co jest)
- Nauka o bytí.
- Vše je jsoucno (entita).
- Bytí není to samé jako existence.
Otázky, které řeší:
- Z čeho vznikl svět, hledá hmotnou podstatu.
- Jak vznikl.
- Zkoumá vesmír jako celek.
- Zkoumá podstatu.
- Gnozeologie (noetika) – Poznání, zkoumá zda je svět poznatelný.
Otázky:
- Je svět poznatelný.
- Je poznání pravdivé.
- Jakými způsoby svět poznává (metody).
3) Filosofická antropologie (antropos – člověk) – Zabývá se smyslem člověka a jeho pobytu v tomto světě.
Otázky:
- Jaký smysl má život.
- Jak najít smysl a naplnit ho.
- Otázky života, smrti, nesmrtelnosti, lidské svobody, vůle.
- b) Praktické filosofie – Je tvořena poddisciplínami.
1) Logika – Nauka o správném usuzování (tvořena rozumem).
2) Etika – Nauka o mravnosti, morálce (ptá se co je etické, co tvoří etiku, co je neetické) → dobro, zlo, vina, trest, svědomí, spravedlnost, křivda.
3) Estetika – Vnímání světa skrze krásu, zkoumá umění.
Hlavní kategorie – Ošklivost, nevkus (Prvky, které spolu neladí, nehodí se.), vkus, harmonie, disharmonie.
4) Poietika – Nauka o tvořivosti, zkoumá kreativitu.
- c) Hraniční disciplíny – Filosofie, která přesáhne do jiné oblasti.
1) Filosofie vědy – Věnuje se vědě i filosofie.
2) Filosofie umění
3) Filosofie medicíny
4) Filosofie historie
5) Filosofie práva
Samostatný předmět – dějiny filosofie (nikam nezařazujeme) → zabývá se vývojem lidského myšlení.
Ontologie
Vlastnosti jsoucen → Vzniká, existuje, proměňuje se a zaniká (Někdy zánik znamená přeměnu jsoucna).
Jak se jsoucno projevuje – 1) Skrze jevy (poznáváme skrze vjemy → smysly)
2) Podstata – je vždy skrytá za jevy → nahlédnu rozumem (účel, materiál, výrobní postup)
Co je vše jsoucno → Vše co existuje v prostoru a čase.
→ Představa.
→ Vše co existuje jako pravděpodobnost nebo možnost.
→ Pojmová existence – Existence pojmů nebo spojení, ale jeho reálný
základ je nemožný. (např.:Kulatý čtverec – můžu o něm mluvit, ale základ je nemožný.)
Ontologické směry
1) Odpovídá na otázku – z čeho byl stvořen svět.
- a) Materialisti – Aby byl stvořen svět, musela být hmota → podstata světa je materiální povahy.
- b) Idealisté – (idea – myšlenka) Na začátku byla myšlenka, potom přišla hmota a vznikl svět.
Idealisté → Objektivní – svět existuje nezávisle na našem vědomí.
→ Subjektivní – svět kolem nás existuje v závislosti na našem vědomí.
→ Solipcismus – nejzazší, nejextrémnější projev subjektivního idealismu → svět kolem nás je pouze výplod naší mysli.
2) Z kolika podstat (substancí) vznikl svět.
- a) Monisté – Na začátku byla jedna podstata.
- b) Dualisté – Dvě podstaty.
- c) Pluralisté – Tři a více substancí.
3) Za jakých okolností vznikl svět.
Voluntarismus – (vůle) Tvrdí, že svět by nevznikl bez vůle. Vůle je hybnou silou světa, vůle je nejvyšší princip světa. Vždy se vztahuje k nějakému cíli.
Fatalismus – (fatal – osud) Nejvyšším principem je Osud, který vše řídí, vylučuje náhodu. Ztráta svobody.
Ontologické směry – Teorie, přístupy ke zkoumání světa.
Metafyzický – Zkoumáme jevy k jejich vlastní podstatě, nehledáme žádné souvislosti, zkoumáme jev izolovaně.
Dialektický – Opačný přístup ke zkoumání světa, dané jevy zkoumáme v souvislostech, hledáme příčiny a následky.
Teleologie – Teorie, která říká, že svět je účelně zařízen (teos – účel), vše ve světě má svojí skrytou příčinu, popírá nahodilost, účel nemusíme objevit, může být skrytý.
Voluntarismus, Fatalismus
Determinace – Podmíněnost, určenost → vše co se děje má příčinu a následek, nejvyšší princip → nutnost.
Indeterminace – Tvrdí, že jevy ve světě spolu nesouvisejí. Nejvyšší princip → náhoda.
Kauzalita – Podmíněná příčinnost jevů a následků → znamená, že náš život a svět je řetěz příčin a následků.
Existenční – Věci, které se týkají přežití (peníze, bydlení,…)
Existenciální – Problém bytí člověka ve světě (chybí smysl života). Projevuje se dvěma stavy →hluboká deprese
→ úzkost a panika
Existence – Bytí v čase a prostoru (něco je).
Esence – „Přenos“ existence do nehmotné podoby. Stopa po něčem co existovalo.
Esoterický – Ve svém původním významu → skrytý, uzavřený, tajný, určeny pouze zasvěcencům.
Exoterický – Otevřený, určen pro všechny.
Imanentní – Něco co je v něčem jiném trvale přítomné.
Transcendentní – (přesahující) Něco co přesahuje naše životy (věčná idea, např.:světový mír, pravda)
Spirituální – (spiritualita – duchovní)
|
– duchovní rozměr
– rozumová stránka, intelektuální úroveň člověka
– emocionální úroveň člověka
– fyzická (biologická) úroveň člověka
Spiritualita → hloubka myšlenek (měří se)
→ transcedence
Gnozeologie
Noetika, nauka o poznávání.
Základní otázky na poznávání světa – 1) Je svět vůbec poznatelný.
- a) Gnostik – Svět je poznatelný, má smysl bádat.
- b) Agnostik – Popírá poznatelnost světa.
2) Jaké jsou nástroje poznávání (čím poznáváme).
- a) Senzualisté – Tvrdí, že poznáváme svět pomocí smyslů. Smysly jsou první, které
nám zprostředkují kontakt se světem. Mohou nás klamat (optické klamy).
- b) Racionalisté – Poznáváme skrz rozum, to co je neviditelné, to co je ukryto za jevy.
I rozum nás může klamat.
- c) Empiristé – Poznání skrze zkušenost, člověk sám, si ověří, jak se věci mají.
- d) Intuisté – Šestý smysl, vnitřní hlas, nejčastěji jde proti hlasu rozumu, je napojená na
nevědomí.
Intuice – Jako se zdrojem poznání pracuje pouze filosofie, niko-li věda.
- e) Vědecké poznání – Poznání skrze důkazy, musí být přesně podle vědeckých kritérií.
3) Do jaké míry je poznání pravdivé.
Alétheia = filosofická pravda, vždy skrytá za jevy.
4) Za jakých okolností poznává.
Okolnosti poznávání – Veškeré možné situace, náhledy jak poznávat.
- Interakce (součinnost) – Já něco poznávám, ale poznání mě ovlivní (prostředí). Subjekt poznává objekt, ale objekt ho při poznání ovlivňuje.
- Do jaké míry je naše poznání objektivní – čtyři typy poznávání →
- Subjektivní poznávání – Názor zaujatý, můj osobní, nemusí být někým sdílen.
- Objektivní poznávání – Subjektivní se stává objektivním, poté co více subjektů dojde k určitému zjištění nezávisle na sobě.
- Teoretické poznávání – Pomocí hypotéz, teorií, spekulací. Poznaní v abstraktní rovině.
- Praktické poznávání – S domněnkou, teorií jdeme do praktického života (buď to funguje nebo ne)
Poznání je vždy subjektoobjektovým vztahem.
Poddisciplíny gnozeologie
Logika – Hlavní nástroj racionalismu.
Logické operace – pojem, soud úsudek
Epistemologie – Nauka o vědeckém poznávání.
Filosofie jazyka – Řeší vztahy mezi řečí a myšlením. Myšlení je chápáno jako vnitřní řeč člověka.
Úrovně poznávání
- Naivní realismus – Nejvíce zastoupen, přesvědčení, že věci kolem nás jsou pravdivé, tak jak se mi představuje, nehledají pravdu.
- Skepticizmus – Zpochybňování věcí, promýšlení, kladení otázek.
- Agnosticizmus – Přesvědčeni o tom, že pravdu nenalezneme (i když pochybujeme).
- Kritické myšlení – Hlavní předpoklad filosofování, cíl, otevřené myšlení, korekce omylů a chyb, samostatné myšlení.
Cíl poznávání – pravda (Aletheia) → Odkrývání pravdy.
Pravda absolutní – pravda, která je prověřená časem tzv. pravda vyčerpává, nepodléhá žádné změně případně události.
Pravda relativní – jeví se to jako pravda, ale může se to časem změnit, podléhá změně, můžu k ní něco dodat.
Pravda subjektivní – osobní mínění člověka, názor nelze považovat za pravdu.
Pravda objektivní – objektivní se pravda stává tentokrát, když je více subjektů (informovaných), kteří se shodnou.
Pravda zjevená – dogmatická pravda – pravda, která se respektuje jako pravda, když hledáme zdroj, jsme odkázáni na nějakou autoritu případně náboženství.
Pravda axiomatická – axiom = výchozí tvrzení, na kterém se všichni dohodnou, aby vůbec mohli pracovat na vědeckém poli, uměle nastavená startovní čára.
Pravda filosofická – cíl filosofování, alétheia, počítáme s tím, že pravda je vždycky schovaná za jevy, cílem odkrývat jevy, nasčítají se všechny poznatky, informace o daném tématu → hledám společný jmenovatel, vždy projde procesem abstrahování a generalizace, otevřená pravda.
Postoj k pravdě a postoj ke lži
Buď se postavím na stranu pravdy nebo lži. Z různých důvodů nemůžu říct pravdu, ale nechci lhát → volím mlčení.
Odmítnu lež, ale neřeknu pravdu.
Milosrdná lež (bílá lež) – chráníme někoho jiného, ne sebe.
Musíme lhát vědomě, vzít zodpovědnost za to, že říkáme lež. Ve vážné situaci.
Filosofické přístupy k pravdě
Gnozeologické hledisko – pravda = poznání.
Etické hledisko – pravda = dobro, lež = zlo.
Antropologické hledisko – jaký je člověk, který preferuje pravdu před lží a naopak.
Filosofická antropologie
V centru dění člověk (antropos)
↓
1 extrémní názor
Člověk je bytost, která vládne světu = člověk je mocí všeho.
2 extrémní názor
Devalvuje člověka na biologického tvora (člověk = uzlíček nervů, … Chápou člověka jako složitější organismus a zařazují ho do živočichů.
Co je člověk, jaký je člověk a jaké je jeho místo ve světě.
Co má člověk společného s nižšími druhy – biologické potřeby, pudy, instinkty, způsob komunikace, reflexy, sociální chování, nějaké emoce (smutek, radost, uraženost, spokojenost)→ nižší city.
Čím je člověk specifický – řeč, morálka, rozum, ambice, kreativita, sebevědomí, komplex méněcennosti, vyšší city → odpovědnost, pochyby, nejistoty, výčitky svědomí, vědomí vlastní smrtelnosti.
Specifické činnosti – náboženství, věda, umění, právo.
Inteligence u zvířat – schopnost něco si zapamatovat, naučit se.