Filosofie
Co je filozofie, filozofická otázka, zdroje filozofie, mýtus a filozofie, dělení filozofie a hlavní filozofické disciplíny
FILOZOFIE
– filosofie vznikla ve starém Řecku a rozvíjela se především v Evropě, ale mohla se začít rozvíjet až
tehdy, když lidé začali zpochybňovat všeobecně přijímané pravdy
– usiluje o vidění světa ve všech souvislostech, snaží se vysvětlit náš život i jeho jednotlivé aspekty
– slovo filosofie pochází z řečtiny, termín je složen ze dvou slov • filein – milovat
- sofia – moudrost (vědění jak žít)
Filozofická otázka = se ptá na otázky o podstatě, poznatelsnoti a smyslu světa
ZDROJE
– filozofie překonává každodenní svět a problematizuje ho otázkami: údiv, pochybování, nejistota
– svět každodennosti je především světem obstarávání a otázkou našich schopností je, jak se
vypořádat s problémy
Tři zdroje filosofie:
- a) údiv – ustrnutí nad tím, že vůbec něco existuje
- b) pochypování – v tragických mezních situacích se svět jeví jinak, než jsme jej dosud znali
- c) nejistota – nenacházíme nic pevného, nic jistého, vše se hroutí
MÝTUS
Filozofie – pravdu hledá a je otevřená všem názorům
Mýtus – pravdu předkládá
– mytologicky vnímající člověk mýtus přijímá a považuje ho za pravdu, která se mu vyprávěním
sděluje, taková pravda se opírá o důvěru, které je bez jakkéhokoli prověřování
DĚLENÍ
– filosofické tázání jde 3 hlavními směry:
- a) ontologie = náuka o bytí (jsoucnu)
- b) gnoseologie (noetika) = náuka o poznatelnosti světa
- c) filosofická antropologie = filozofická náuka o člověku
DISCIPLÍNY
1) Ontologie
– každá jednotlivá věc, vlastnost anebo činnost má nějaký vztah k existenci, je ovšem mnoho
různých způsobů existence: aktuální, budoucí či ve fantazii
Monismus
= ti, kteří míní, že v základu světa stojí jediný princip, z kterého se odvozuje veškerá další realita,
– tradičně se odlišují 2 základní přístupy:
- a) materialisté – považují za základ světa hmotu, z které se vyvíjí veškerá realita včetně duchovní
→ hmotný podklad světa
- b) idealisté – považují za základní a určující prvek ideu, myšlenku a božský duchovní princip
→ duchovní podklad světa, který se dále dělí na:
- objektivní – duchovní základ světa existuje nezávisle na naších myšlenkách
- subjektivní – bytí je odvozeno z našeho vědomí, které formuje realitu
Dualismus
– základ světa tvoří dvě neslučitelné a na sebe nepřevoditelné principy
Pluralismus
– podstat světa je více stejně jako přístupů k němu
– řeší se rovněž problém příčiny, následku a cíle dění • determinismus – nic se neděje náhodně
- indeterminismus – vše je náhoda
– důležitou otázkou je také, zda je bytí v jednotlivých jsoucnech přímo obsaženo či naopak, zda je
od jsoucen odlišeno • imanentní – podstata je uvnitř věci samotné
- transcendentní – podstata přesahuje danou věc
2) Gnoseologie
– zkoumá poznatelnost světa a zda ho může člověk objektivně poznat
– v poznávacím vztahu můžeme rozlišit • subjekt poznání = ten, kdo poznává
- objekt poznání = ten, kdo je poznáván
– dále rozlišujeme:
- a) Poznání smyslové – přestože jednotlivé informace (počitek) či celý souhrn (vjem) zrovna
nepůsobí, danou věc si dokážeme vybavit
- b) Poznání rozumové (racionální)
- naivní realismus – víra, že věci jsou takové, jak je vidíme
- skepticismus – pochybování a prověřování našeho poznání
- agnosticismu – přesvědčení, že objektivní poznání není možné
Formy poznání
– teoretické poznání se aplikuje ve formě praktické poznání
- a) empirismus – lidské poznávání i zásady vyplívají ze zkušenosti (John Locke)
- b) racionalismus – princip je ve vrozeném rozumu (René Descartes)
- c) senzualismus – založen na principu smyslové zkušenosti
- d) intuice – poznání, které předvídá
+ mystika – intuitivní bezprostřední zření pravdy, tedy niterné prožití absolutna
Cílem poznání
– cílem poznání je odsažení pravdy → nejde o věci jak se nám jeví, ale jaké opravdu jsou
(podle Aristotela je pravda shoda rozumu se zkušeností)
- a) absolutní pravdu – úplné poznání o objektivní realitě
- b) relativní pravda – neúplná pravda z určitého pohledu
3) Filosofická antropologie
– náuka o člověku celkově, narozdíl od ostatních věd, které řeší jednotlivé věci
– snaží se postihnout základní charakteristiku člověka a vymezit jeho postavení ve světě
– vždy však musíme chápat v kontextu doby