Etapy lidského života očima psychologie
VÝVOJ OSOBNOSTI (ontogenetická psychologie)
-probíhá ve 3 rovinách:a) ontogenetický ?jedinec v životě
b)historický- vývoj lid. společnosti v dějinách
c)fylogenetický- od opic-> homo sapiens
-vývoj jedince jako druhu, ukončen
-ontogenetický vývoj probíhá nejrychleji, fylogenetický nejpomaleji
ontogenetický vývoj
– zráním a učením
– zrání- změna lidské psychiky, ovlivněna vnitřními biologickými projevy, činiteli (př. hormony)
učení- změny psychiky při vzájemném působení s okolím
vývojová stádia:
1)prenatální období (-9 měsíců – do narození)
2)rané dětství (0-3 roky)
a)novorozenec 0 ? 1 měsíc
b)kojenec 1 měsíc ? 1 rok
c)batole 1 ? 3 roky
3)předškolní věk (3-6)
4)mladší školní věk (6-11/12)
5)dospívání (11/12-20/22)
a)puberta 11/12 ? 15/16
b)adolescence 15/16 ? 20/22
6)dospělost (20/22-65)
a)raná 20/22 ? 30
b)střední 30 ? 40/45
c)pozdní 40/45 ? 65
7)stáří (nad 65)
1)prenatální období
– vývoj v těle matky
– vytvoření všech vrozených věcí, rysů, pohlaví, vloh, vzhledu,?
– =základní biologické i psychologické vlastnosti (např. sexuální orientace)
2)rané dětství
a)novorozenec- právě narozené dítě
-vyvinuty nepodmíněné reflexy (sací, dýchací, vyměšovací,..)
-80% času spí
-pohyby rukama a hlavou
b)kojenec- 1. období do 6. měsíce – vývoj nepodmíněných reflexů
-plně vnímá okolí, reaguje na podněty
-hlavně uspokojování tělesných potřeb
-pozná matku, otce, ostatní
-zlepšení komunikace (gesty)
-2.období po 6.m.- lepší koordinace pohybů- plazí se
-zvuková komunikace
-zlepšení pohybů-začíná aktivně používat ruce (primitivní hraní)
c)batole -používá řeč a slova
-kolem 2 let ?200-300 slov používá
300-400 rozumí
-kolem 1 roku se naučí chodit
-hlavní je rodinné prostředí, začátek komunikace s kamarády (jesle, školka)
-?hra vedle sebe?- spolupráce, ale individualita (pískoviště, ale zvláštní hračky), krátké a povrchní
vztahy
-3.rok- začíná se chovat jako osobnost
-období prvního vzdoru- odmítá vykonávat rozkazy
-rozliší a chápe slova: mohu, smím, nesmím, musím
3)předškolní věk
– koordinace pohybů, růst (pozná se pohybové nadání), zručnost
– učení formou hry
– názorné (konkrétní) myšlení- obrázky, nechápe abstrakci
– nemá logiku
– zdokonalování života mimo rodinu (mateřská škola), mentální osamostatnění
– hra spolu- komunikace, spolupráce
– zvídavost- Proč? Co?
– (uvědomování si) mužské a ženské role- vzájemné zkoumání
4)mladší školní věk
– začíná vstupem do školy, hlavní prostředí
– učí se co je práce a povinnost
– měl by umět se ovládat, držet pozornost, být trpělivý, rozvinout schopnosti
– musí mít rozvinuté intelektuální a pohybové schopnosti
– konec období her (škola- práce, domov- hry)- nejdřív práce, pak zábava
– individualizace- osobnost, zájmy
– konkrétní myšlení- učí se i slovně
– 1. kamarádské vztahy (nestálé)
5)dospívání
a)puberta- začíná menstruací a polucí (psychický i biologický)
-emocionální nestálost vůči okolí (způsobeno hormony), podrážděnost, rozpory a konflikty, odmítání
autority
-vyhraňování zájmů
-naivní volba povolání- neví
-?období druhého vzdoru?- rebelantství proti dospělým
-zkoumání 2. pohlaví, období platonických lásek
-rozdíly mezi psych. a biologickým vývojem
b)adolescence- prý nejkrásnější
-prohlubování problémů
-pokračuje období 2. vzdoru, konflikty s autoritou (rozdílné názory generací)
->postupné utlumování
-postupné vyrovnávání biologických a mentálních rozdílů
-partnerské vztahy, 1. sexuální zkušenosti
-intenzivní city
-reálná volba zájmů a povolání
-vývoj k samostatnosti
6)dospělost
a)raná- vrchol duševních a tělesných sil
-stálé partnerské vztahy-> manželství =zakládání sekundární rodiny
-psychická i fyzická zralost
-hledá nebo už našel profesní zaměření, společenského postavení
-zcela samostatný
-hl. činnosti: práce, péče o rodinu, udržování zájmů a přátel, pozitivní pracovní návyky
b)střední- duševní vrchol
-podléhá stereotypu a rutině
c)pozdní- upadání duševní výkonnosti
-žije z toho, co se naučil, neučí se nic nového
-odrůstají děti
-krize v manželství (nuda)
-krize středního věku- pociťování ztráty jistot
-výskyt nevěry
-syndrom ?prázdného hnízda?- necítí se uspokojen-> hledá to jinde
-syndrom ?ujíždějícího vlaku?
7)stáří
– slábnutí fyzických a duševních sil
– klesá výkonnost
– neschopnost učení
– život ?v minulosti?, současnost nepochopitelná
– senilit, infantilita (dětinskost)- pokles intelektových schopností
– deprese, osamělost, náchylnost k nemocem, podrážděnost vůči okolí