Distribuce výrobků
Zboží se dostává ke kupujícím prostřednictvím prodejních cest.
Prodejní cesty
– přímé
– nepřímé
Organizace prodejních cest:
vertikální marketingový systém ? skládá se z výrobců, velkoobchodu a maloobchodu ? články jsou centrálně řízeny, členové ztrácejí svou plnou nezávislost
Typy:
1. Korporativní marketingový systém ? všechny články jsou součástí 1 společnosti (velké obchodní organizace vlastní výrobní podniky a organizují pohyb zboží od výrobce ke spotřebiteli)
2. Administrativní marketingový systém ? členové jsou nezávislé subjekty, spolupracují podle nejsilnější autority (např. výrobce)
3. Smluvní marketingový systém ? nezávislé subjekty
– spolupracují podle hospodářské smlouvy:
a) dobrovolný řetězec ? smlouva mezi VO a MO, iniciátor je VO (MO odebírá zboží, VO poskytuje pomoc v reklamě, cenách ?)
b) nákupní družstva ? sdružování MO ? nákup prostřednictvím družstva ? společný výzkum trhu, účetnictví ?
c) franchising ? smlouva mezi poskytovatelem koncese (franchisor) a příjemcem koncese (franchiser). Smlouva obsahuje všechny podmínky
Zbožový franchising ? prodej aut prostřednictvím dealerů ?
Službový franchising ? McDonald
Horizontální marketingový systém ? např. budování nákupních center (spojení 2 nebo více podniků na stejné úrovni ? VO, MO)
Velkoobchod
zahrnuje veškeré činnosti spojené s prodejem těm, kdo je prodává dále (MO)
funkce
přetváří úzký výrobní sortiment na široký obchodní sortiment
překlenuje časový nesoulad mezi výrobou a spotřebou
vytváří zásoby pro pružné zásobování
podílí se na dohotovení výrobků (např. pražení a balení kávy)
zajišťují dopravu do maloobchodní sítě
poskytují výrobcům i MO informace o poptávce, cenách, nových výrobcích a konkurenci
Typy:
a) tradiční VO zajišťující většinu nebo všechny velkoobchodní funkce
b) VO podniky s omezenými funkcemi (specializují se pouze na některé činnosti)
1) pojízdný velkoobchodník (z náklaďáku)
2) cash-and-carry (zaplať hotově a odvez) na drobné podnikatele (např. Makro)
3) policový VO (konečným spotřebitelům v pronajatých místech nebo regálech)
4) agenti a komisionáři (nepřebírají zboží do osobního vlastnictví; zprostředkovávají nákup a prodej a účtují si provizi – % z tržby)
Maloobchod
zabývá se činností s prodejem konečnému spotřebiteli
zabývají se jím:
MO
výrobce ? podnikové prodejny (průzkum)
přímý marketing
zásilkové obchodní domy
funkce
nákup zboží od výrobce nebo VO
skladování zboží
prodej zboží
přejímání podnikatelského rizika (nemůže prodat nabízené zboží)
finanční operace
informace o zboží a zákazníkovi
členění
a) městská ? téměř všechny druhy prodejen
b) venkovská ? smíšené prodejny a venkovská sídla
a) stacionární ? pevné prodejny (po celý rok)
b) ambulantní ? pojízdné prodejny, stánky
Druhy prodejen
1) specializované
2) úzce specializované
3) smíšené
4) ambulantní
5) obchodní domy
6) diskontně orientované prodejny:
a. supermarkety
b. superrety
c. hypermarkety
d. odborné velkoprodejny
e. diskontní prodejny
ad 1) specializované
hluboký sortiment zboží (potraviny, elektro ?)
vysoké nároky na odbornost personálu
vyšší ceny
umístění v městských centrech
ad 2) úzce specializované prodejny
sortiment zaměřený až na druhy zboží (uzeniny ?)
vysoké ceny (špičkové zařízení prodejen, vysoká jakost zboží, odbornost personálu, služby)
ad 3) smíšené prodejny
umístění na venkově
široký sortiment potravin a základní nepotravinové zboží
ceny vysoké (nízká poptávka, malá konkurence)
ad 4) ambulantní
slouží jako doplněk sítě
v současné době zanikají (vysoké náklady)
ad 5) obchodní domy
a) univerzální
soubor specializovaných prodejen pod jednou střechou
nabízí veškerý potravinářský i nepotravinářský sortiment
široký sortiment služeb
umístění v centru měst
b) specializované
jsou doplňkem plnosortimentních obchodních domů se zaměřením např. na nepotravinářské zboží (Elektrodům)
ad 6) diskontně orientované prodejny
nabízejí zboží s cenami o 30 % i více procent nižší
základní znaky:
nízké provozní náklady
zaměření na zboží s rychlou obrátkou
zboží nižších a středních cenových poloh
jako forma prodeje se používá samoobsluha
nízký rozsah služeb
velké prodejné plochy umožňující využívat automatizaci
a mechanizaci
propracovaná logistika (zásobování je levné)
levné pozemky a stavby (na okraji měst)
obrovská parkoviště
Supermarkety
– nabízí celý sortiment potravinářského zboží + základní nepotravinářský sortiment (drogerie, domácí potřeby)
– umístění ? centra měst nebo sídliště (Delvita)
Superrety
– vedou komplexní potraviny (nemusí být maso a zelenina)
– jsou menší než supermarkety, ceny vyšší
– umístění ? nádraží, letiště, benzínky ?
Hypermarkety
– vedou veškerý potravinářský a nepotravinářský sortiment
– musí mít občerstvení
– parkoviště řešená s příjezdem pro vozíky
– prodejny musí mít větší plochu než 4 000 m2
– umístění ? předměstí a dálniční tahy
Odborné velkoobchody
– nepotravinářský sortiment formou samoobsluhy
– 1 ? 2 podlažní haly na předměstí (Ikea, OBI)
Diskontní prodejny
– nabízí levné zboží při nestálém sortimentu
– prodej z palet a krabic
– v současné době vznikají i diskontní prodejny zaměřené na značkové zboží
Maloobchodní mix = obchodní politika zaměřená na sortiment zboží, služby, umístění prodejny, ceny, dispoziční řešení a formy prodeje, propagaci, kvalifikaci pracovníků a osobní prodej