České filosofické myšlení
pansofie
– z řečtiny pan = vše a sofia = moudrost
– souhrn všeho vědění a moudrosti
Jan Hus (1371-1415)
– dlouhé pedagogické působení na pražské univerzitě (1398-1412), musel vykládat předepsaná filosofická díla z oblasti logiky, přírodní filosofie, morální filosofie + napsal k nim komentáře
– působil na Vysokém učení v Praze jako děkan fakulty svobodných věd ? byl v přímém kontaktu s filosofií, kterou i učil
– dílo, které je filosofii nejblíže: jeho vlastní komentáře k Aristotelovým spisům De Anima a De Generatione + jiným řeckým klasikům
– ve své filosofii vycházel z učení oxfordského učence Vicliffa, i si vlastnoručně opsal několik jeho základních děl
– v boji o univerzálie zastával Vicliffovské realistické stanovisko, tím se de facto hlásil i k Platónovi a jeho teorii o světě idejí
– hl. principem sociálního uspořádání je dle Husa boží zákon (má platit pro vrchnost i poddané) ?myšlenka sociální spravedlnosti (vrchnost má právo vykonávat moc jen pokud se řídí božím zákonem, pokud ne, poddaní mají povinnost postavit se vrchnosti na odpor)
– věří ve zjevení pravdy, uznává autoritu bible, ale jeho postoj k učení církve je přísně racionalistický
– věřil, že boží zákon je pochopitelný každému člověku, a tak může každý člověk nahlédnout, zda je správně ve společnosti uplatňován
– díla: Dcerka aneb o poznání cesty pravé k spasení
Výklad viery, desatera božieho přikazanie a páteře
Kniežky o svatokupectví
Postila aneb Vyloženie sv. čtní o nedělích
De sanguine Christi, De corpre Christi, Contra bullam papae, De ecclesia = O církvi, De anima, De generatione
Petr Chelčický (1390-1460)
– byl autodidakt
– studium Bible + českých spisů husitských reformátorů (? rozsáhlé vědomosti o náboženských problémech)
– jeho názory se formovaly pod přímým vlivem husitského radikalismu, který však Ch. důrazně odmítal (? sám zažil hus. války)
– odmítal: tělesný boj (? hluboce přesvědčen o úpadkovosti jakéhokoliv násilí = ze strany vrchnosti i ze strany utlačovaných) ? byl zastáncem defétismu a pacifismu původního křesťanství
– je proti církevní i světské vrchnosti, kritizuje trojí stav společnosti, je hluboce přesvědčen o rovnosti všech lidí, třetí stav považuje za jediný křesťanský stav
– proč je dle Chelčického křesťanství rozpolcené??? Není to množstvím věřících, ale hlavně tím, že do původní křesťanské víry bylo vtaženo mnoho věcí do ní nepatřících, které vznikly mocenským spojením duchovní a světské vrchnosti a jejím podílem na moci
– proti kritizovanému stavu společnosti staví model společnosti založený na rovnosti, bratrství a lásce ? Jednota bratrská
– díla: O boji duchovním
O církvi svaté, O trojím lidu řeč
Postila, Sieť viery pravé
Jan Amos Komenský (1592-1670)
– viz ot.č.13b!!!
– jeho dílo je vrcholným projevem české renesanční kultury, je v něm obsažena humanistická + reformační evropská vzdělanost, soudobá filosofie, ohlas rozvoje přírodních věd + techniky
– zabýval se hl. didaktikou + pedagogikou (Ţ evropská proslulost ? působil v Čechách, Polsku, Švédsku, Nizozemí, Sedmihradsku)
– ?vzděláním je možno zabránit sporům? ? vzdělaný člověk se nehádá, ale diskutuje
– bylo o něm řečeno: ?Pastýř beránků, který žluči nemá? Ţ ?pacifista, ekumenista?
– za jeho života byla vydána jeho díla v Anglii, kam byl i pozván Anglickým parlamentem pro reformu školství × nepřišel kvůli revoluci
– pedagogika: založená na hlubokém demokratismu, vycházel z přesvědčení o rovnosti všech lidí + optimistický racionalismus, přesvědčen o tom, že lidský rozum nemá mezí a je schopen objevovat stále nové věci
– rozumové poznání má nejen pomoci člověku podmanit přírodu, ale i změnit lidské vztahy k lepšímu Ţ školu nazval dílnou lidskosti
– přístup učitele k žákovi má být založen na úctě k člověku, která začíná úctou k dítěti
– škola má být ukázněná, bez krutých trestů, zajímavá výuka je hlavní pobídkou k učení, ke zvýšení názornosti mají přispět hry
– snahy o pansofii
– jeho vlastní filosofické názory hl. v díle Všeobecná porada o nápravě věcí lidských ? dílo bylo určeno pro světový koncil, v který Komenský doufal a mělo přispět k nápravě celého světa
– inspirován novoplatónskou emanační teorií Ţ rozdělil všechna jsoucna do 7 světů (4 sestupné – svět možný, svět archetypus, svět andělský, svět hmotný) + jako novum v novoplatónské teorii přispívá 3 sestupnými světy (mundus artificialis, svět morální, svět duchovní)
– člověk jako bytost konečná se dle Komenského postupně přibližuje k nekonečné bytosti Boží, tím dosahuje boží vlády na zemi
– obsah pansofie s má stát majetkem všech, což je prý úkolem výchovy
– cílem pokusů je náprava ve 3 sférách: náboženské, vzdělávací a politické Ţ je třeba zřídit 3 tribunály, které budou sledovat nápravu
– Ţ společenská utopie (jeho díla měla ve své době všeobecně pozitivní ohlas × u velmi ostře napadán pro přílišný racionalismus a optimistickou víru v lidskou přirozenost)
– díla: Orbis pictus, Informatorium školy mateřské, Brána jazyků otevřená, Pansophiae prodromus, Všeobecná porada o nápravě věcí lidských, Labyrint světa a ráj srdce, Hlubina bezpečnosti, ?