Aristotelés, význam jeho učení pro rozvoj filosofie a věd; nové filosofické školy v období po Aristotelovi
Aristoteles (384 – 322)
- nejvýznamnější starověký filosof = vrchol starověké filosofie
- Platónův žák x jeho odpůrce
- > narozen na severu Řecka v Stageiře v rodině významných lékařů ve službách -> dostává se do Athén -> ve 20-ti letech na Platonově akademii -> po Platonově smrti vychovává Alexandra Velikého -> po jeho převzetí vlády se vrací do Athén -> otvírá si vl. školu = lyceum -> rozvoj svého bádání + pedagogické činnosti
- zakládá soukromou knihovnu, sbírá ústavy států => vytvořena sbírka státních ústav
x po 12-ti letech vedení školy má pol. nesnáze (Athény přišly o svobodu) -> Aristoteles obžalován z bezbožnosti (jako Sokrates) x volí útěk: „Proto, aby se Athény podruhé neprovinily proti filosofii.“
- 322 umírá ve vyhnanství
- dílo:
- spisy o logice:
- KATEGORIE, TOPIKY (Aristotelova dialektika)
- ANALYTIKY, ORGANOM (nástroje správného fil. myšlení)
- přírodovědné spisy:
- FYZIKA, O NEBI
- O VZNIKU A ZÁNIKU, METEROLOGIE
- O DUŠI
- metafyzické spisy = ontologické -> o obecných příčinách věcí
- etické spisy = běžné rady člověku -> Nikomachova etika (= rady svému synovi) -> vydána po Aristotelově smrti
- politické spisy
- spisy o literatuře a rétorice
- spisy o logice:
- > rozdělil filosofické vědy:
- teoretické -> vychází z pozorování, mají největší váhu pro poznání:
- filosofie = teologická filosofie – zkoumá neměnné a absolutní jsoucno
- filosofie = fyzikální filosofie -> zkoumá přírodu
- filosofie = matematika x není čistě filosofie
- praktické – vychází z jednání člověka => etika, politika, ekonomika
- poitické – vychází z lidské činnosti = hl. řemeslo a umění
- teoretické -> vychází z pozorování, mají největší váhu pro poznání:
- filosofie -> hylemorfismus = podstatou všeho jsoucího je jednota látky a tvaru
- látka (hylé) – podklad světa; nemá žádnou skutečnost -> pouze nějaká možnost, která aby se stala skutečností, musí k látce přistoupit forma
- tvar (forma, morfé) – vytváří z možnosti skutečné věci => aktivní princip
- > proces, kdy látka nabývá nějakého tvaru (formy) = pohyb
- 4 základní příčiny jsoucna:
- causa materialis = látka (př. zlato)
- causa formalis = forma (šperk)
- causa efficiens = příčina působící, hybnost (zlatník -> vyrobil šperk)
- causa finalis = příčina konečná, účel (proč byl šperk vyroben = ozdoba)
- > všechny věci mají svůj účel -> jakýkoliv pohyb má směr a cíl = účel
- logika -> rozvoj terminologie, klasifikace úsudku, stanovení vztahů nadřazenosti a podřízenosti pojmů a kategorií př. substance, kvalita, kvantita, soudy, úsudky atd.
- etika – ctnost spočívá v udržování naší duše – statečnost , přátelství => úkol etiky: příprava člověka pro praktický život -> vrchol = blaženost vyplývající z moudrosti atp
- politika -> odsuzuje tyranii, oligarchii a demokracii, oceňuje monarchii, aristokracii a politeu (= vláda střední vrstvy) -> minimalizována možnost zneužití moci
- 4 základní příčiny jsoucna:
- dílo:
„Člověk je bytost společenská.“ (zóon polítikon)
- význam:
- souhrn učení všech svých předchůdců
- základ klasifikace a rozvoje věd
- jeho dílo pokládáno za encyklopedii tehdejšího vědění
helénistická filosofie (4. stol. př.n.l. – 529)
- > filosofie kosmopolitní kulturou celého tehdejšího světa :
- příklon k etice
- pluralita vedoucí ke skepsi
- stoicismus (stoá poikilé = ozdobné sloupoví) -> zakladatel Zenón z Kitia
- rozdělena na filosofii, logiku a etiku -> největší význam etika (- požadavek žít podle přírody = ve shodě s rozumem a bohem) a fyzika s logikou jsou jí podřízeny
- podstatou všeho je látka bez kvalit, která je pasivní a jejím aktivním principem je tzv. spermatický logos = základ kosmu a zdroj věcí
- > 2. století přenesen do Říma – hl. představitelé:
- Seneca – narozen v Cordobě, zemřel sebevraždou, ke které ho dohnal krutovládce Nero
= hl. představitel stoicismu, zabývá se především etikou – požadavek vlídného zacházení s otroky: „Otroci jsou stejní lidé jako svobodní.“
- svět je řízen rozumným principem, prozřetelností a vyšším božstvem
- > zákony přírody jsou zároveň zákony božími – člověk se jimi musí řídit a musí se snažit dosáhnout nejvyššího vědění
- člověk by se měl zříci bouřlivého životního shonu a postarat se o duševní klid a rovnováhu
- úkolem filosofie je osvobodit ducha člověka od hříšného těla a naučit ho jednat podle zákonů přírody
- Epiktetos -> bývalý otrok – člověk usiluje o sebeúctu a svobodu
- císař Marcus Aurelius – názory v poznámkách Sobě samému: člověk by se měl neustále sebezdokonalovat a vést život podle zákonů přírody -> filosofie je učitelka všech ctností
- epikureismus -> zakladatel Epikúros – jádrem jeho učení = etika: jediný cíl člověka je dosažení blaženosti -> spočívá ve vyhledávání slastí a vyhýbání strastem => nejvyšší štěstí = ataraxia – klid dosažený poznáním přírody a zbavením se strachu ze smrti
- odmítá veřejné angažování: „Žij skrytě!“
- skepticismus – hlavní princip = pochybnost (skepse) o tom, co se člověku předkládá jako samozřejmé
- > zakladatel Pyrrhón z Élidy– radí se zdržet jekéhokoli úsudku o skutečnosti , protože nejsme schopni říct jaká je doopravdy, o vše lze mít protichůdné názory
- skepse vede k apatie = lhostejný klid
- pozdější skepse zpochybňuje platnost lidského poznání