ANTICKÁ FILOZOFIE
Filozofické disciplíny:
- Ontologie – nauka o bytí (=podstata světa a života), zkoumá čas a prostor, neměnný, soucno (=bytí, existence)
- Gnozeologie – nauka o poznání
- Filos antropologie – zkoumání člověka z pohledu celku, zkoumá i lidské štěstí
- Etika – nauka o morálce
Úvod do filozofie:
- Nejstarší věda na světě
- Základem všech ostatních věd
- Zabývá se myšlením, zkoumá vznik světa, smysl a počátek života, účel života, posmrtný život, příčiny lidského bytí
- Filozofické otázky překračují každodennost, hledají podstatu
- Vznik ve starověkém Řecku, v 8. – 7. Stol. Př. n. l
- Náboženský mýtus – dává na otázku jedinou odpověď
- Filozofie je opakem, hlavním rozdílem je tázání, nemá na otázky jednu odpověď, ale spoustu dalších otázek a odpovědí
- Střed různých cest, různých kultur, které vyvolali otázky
- První filozofové světa jsou tzv. MILETOS = miléťané
ANTICKÁ FILOZOFIE
- Antická filozofie:
- Předsokratovské období (8. – 5. století př. n. l)
- Vrcholné, klasické období (5. – 4. století př. n. l.)
- Helénské období (4. – 1. století př. n. l)
PŘEDSOKRATOVSKÉ OBDOBÍ
- Hledají podstatu světa, látku, ve které vše vzniká a ve které vše zaniká
- Látka = Arché
Miléťané
Tháles:
- Všestranný myslitel
- Geometrie, tháletova kružnice
- Hodně cestoval (egypt)
- Zabýval se astronomií → předpověděl zatmění slunce
- Za pralátku považoval vodu
- Změřil výšku pyramidy
Anaximenés:
- Za pralátku považoval neurčitý vzduch
Anaximandros:
- Za pralátku považoval vzduch
Pythágoras a jeho škola
- Pocházel z ostrova Samu v Malé Ásii
- Odešel a v Krotonu si založil svojí školu
- Ve spory se žáky používali AUTOR ÉFA = on to řekl
- Vzdávali mu božské pocty
- Zabýval se astronomií a fyzikou → jako jeden z prvních tvrdil, že země je kulatá
- Základem bytí je číslo → tvrdili, že vše lze převést na číselný princip (vztahy v přírodě i mezi lidmi, např. Číslo 3 vyjadřuje rodinu a číslo 10 přátelství)
Herakleitus z Efesu
- Autorem spisů o přírodě
- Za pralátku považuje věčný oheň
- Herakleitova vidění světa → vše je v ustavičném pohybu
- Dvakrát nevstoupíš do stejné řeky
Eleaté
- Podle města Elea
- Názorově proti Herakleitovi
- Popírali pohyb
Xenofonés
- Zakladatel Elejské školy
- Ostrý kritik bohů co se podobají lidem
- Stoupenec monoteismu (jeden bůh)
- Tvrdil, že bůh je všudypřítomný → ztotožnění boha s přírodou
Parmenidés
- Tvrdí, že neexistuje žádná změna, žádný pohyb, žádná prázdnota ani nicota
- Každá změna je klamem smyslů, jen přelud
Zenón
- Byl žákem Parmenidese
- Obhajoval mistrovo učení logickými paradoxy (aporie = slepá ulička)
Sofisté
- Učitelé moudrosti
- Učili myslet a jednat
- Umění přesvědčovat, umění řednické
- Bylo to o tom přesvědčit dav, umění zmanipulovat dav
- Učili je různě řečnické fígle
- Byli najímáni bohatými rodinami, potulní učitelé
VRCHOLNÉ OBDOBÍ ŘECKÉ FILOZOFIE
Sokrates
- Nikdy nic nenapsal, pouze řečnil
- Vynikající rétor – v pedagogice i psychologii se používá „Sokratovský dialog“ = donutí člověka argumentovat, začínal jednoduchými otázkami a chtěl dospět k většímu názoru
- Během rozhovorů časté ironické poznámky = Sokratova jehla
- Daimonium = vnitřní hlas (svědomí)
- Zabýval se hodně etikou = endaimonismus, eudaimonion = blaženost, štěstí
- Byl obviněn za údajnou bezbožnost a kažení athénské mládeže → mohl si vybrat jestli odejde nebo se zabije → vybral si sebevraždu → musel vypit kalich s jedem
Platón
- Žák Sokrata
- Po smrti Sokrata odjel z Athén, ale později se vrátil a založil filozofickou školu = akademie
- Psal formou dialogů
– obrana Sokratova
– Politeia = nejrozsáhlejší, ústava, součástí je mýtus o jeskyni
- Rozděluje občany do 3 vrstev: vládci a filozofové, třída strážníků a vojáků, třída výrobců
- Udělal něco jako rozvrh = co v jakém věku se mají učít
- Ve 20. letech – ti co nevyhovují, neobstojí končí a stávají se z nich výrobci
- Představoval si, že mu zbude kolem 50 nejmoudřejších chlapců
- Myšlenka o existenci dvou světů – svět idejí a svět smyslů, uprostřed je duše (tzv. Platonův trojúhelních)
- Důležitou roli hraje duše, terá je podle něj nesmrtelná (9 druhů duší, nejhorší je duše tyrana a nejlepší je duše filozofa)
- Zastánce eugeniky = šlechtění lidí
Aristoteles
- Platónův žák
- Působil jako vychovatel a učitel Alexandra Velikého
- Poté se vrátil do Athén a založil vlastní školu (lyceum)
- Po smrti Alexandra byl obžalován z bezbožnosti → rozhodl se odejít
- Jeho knihy mají podobu encyklopedií (Politika, Ústava, Rétorika, Poetika..)
- Zabýval se také logikou → ARISTOTELŮV SYLOGISMUS = 3 základní formy myšlení
– pojem = základní forma myšlení v pojmech, každý pojem má svůj rozsah (význam) a obsah (definice)
– soud = vyjádření vztahu mezi dvěma pojmy, buď něco potvrzujeme nebo popíráme
– úsudek = vyjádření vztahu mezi dvěma a více soudy
- Premisy = soudy, ze kterých vycházíme – to co vyvodíme je úsudek
HELÉNISTICKÉ OBDOBÍ
- Je období úpadku, nepřináší nic nového