Antická filosofie PŘEDSÓKRATOVSKÁ
(6-4. století př.n.l.)
ANTICKÁ FILOZOFIE
– antikou se souhrnně nazývá období dějin a kultury starověkého Řecka a Říma
– dělíme do 3 hlavních období:
1) prvním je takzvaná Předsókratovská filosofie (6-4. st. př.n.l.)
2) druhou, vrcholnou etapou je filosofie Klasického období (5-4. st. př.n.l.)
3) třetí, nejdelší období, se nazývá dobou Helénismu (4. st. př.n.l. – 529 n.l.)
PŘESÓKRATOVSKÁ FILOSOFIE
– v této periodě se filosofie postupně vyčlenila z mýtu jako samostatné myšlení a začala si budovat
svůj pojmový aparát a formulovat zásadní filosofické otázky ohledně světa a jeho základů
„Bohové dlí v mezerách lidského poznání“
– tvrdila, že neodstatečnost našeho poznání vede k uchýlení k nadpřirozeným silám
MÍLÉTSKÁ ŠKOLA
– orientovali se na hledání pralátky – arché, z níž povstává celý svět a která je základem všech věcí
THALÉS (asi 625-545 př.n.l.)
= první z Míléťanů, který učil, že základem a počátkem všeho je voda
– nešlo ovšem o běžnou vodu, s kterou se denně setkáváme jako s fyzikálním jevem, ale o živoucí
základ všech jevů, který je obdařen božskou silou
ANAXIMANDROS z Mílétu (asi 610-546 př.n.l.)
– Thaletův žák a filosoficky nejvýznamnější myslitel mílétské školy
– za základ všeho existujícího považoval apeiron = což je něco nezměrného a neomezeného a sám o
sobě je našim smyslům nepřístupný, neboť smyslově můžeme vnímat pouze věci, tedy tvary které vznikající až vydělením (vytvarováním) z apeironu
ANAXIMENÉS (asi 585-528 př.n.l.)
– třetí mílétský filosof, jenž zjednodušil myšlenky svého předchůdce
– za počátek všeho považoval neurčitý, neomezený vzduch → touto úpravou ovšem ubral termínu
apeiron filosofickou hloubku
– vzduch si vybral zřejmě nejen proto, že je ze všech látek nejméně postižitelný, ale i proto, že
souvisí s dýcháním (dechem), že je tedy živoucí
PÝTHAGOROVA ŠKOLA
PÝTHAGORÁS (asi 572-494 př.n.l.)
– vědec, matematik, filosof a zároveň zakladatel náboženského spolku, který byl ovlivněn učením
takzvaných orfiků (podle Orfea) → ti označovali naše tělo za hrob duše a věřili ve stěhování duší
– Pythagoras se domníval, že to, co nemá tvar, vlastně ani není, neboť se nedá nijak vymezit a
navzájem odlišit od jiných věcí
– když zkoumal, čím je možné tuto mez určit a popsat, uvědomil si, že každá hranice má svůj
rozměr, který je měřitelný a tudíž vyjádřitelný číslem → základem světa a všech jsoucích věcí je tedy podle Pythagora číslo
– v číselném poměru jsou například i tóny vyluzované různě dlouhými strunami
ELEJSKÁ ŠKOLA
– škola je nazvána podle řecké osady Elea a popírá pohyb (má-li být Bůh všude, musí být nehybný)
XENOFANÉS z Kolofónu (asi 569-477 př.n.l.)
– předchůdce Elejské školy a kritik antropomorfhího náboženství, ve kterém mají bozi podobu lidí
– prezentuje se názorem, že skutečný Bůh, má-li být neomezený, musí být:
- pouze jeden → dva by se již navzájem omezovali
- všeprostupující a nehybný → kdyby se hýbal, musel by vedle boha být ještě volný
prostor, v kterém by se pohyboval
- působící pouze svým myšlením
PARMENIDÉS z Eleje (asi 540-470 př.n.l.)
– vlastní zakladatel školy, který dospěl k náročné tezi, že „nebytí není“ a že jest pouze bytí
– jsoucno, aby bylo plně jsoucí, musí být jedno a všeobsáhlé
– jde-li nám o pravdu, je třeba se řídit jednoznačnou logikou rozumu a nikoli smyslovým zdáním, i
kdyby působilo sebevěrohodněji → chceme-li pravdu musíme se řídit rozumem a né zdáním
ZÉNÓN z Eleje (asi 490-430 př.n.l.)
– Parmenidův žák, který obhajoval mistrovo učení logickými paradoxy (aporiemi), v nichž
dokazoval nemožnost pohybu
– v aporii zvané „půlení“ tvrdí, že chceme-li přejít z bodu A do bodu B, musíme nejdříve ujít
polovinu vytčené dráhy, ale než projdeme polovinu dráhy, musíme projít polovinou poloviny a tak dále až do nekonečna, takže ani nevykročíme
HÉRAKLEITOVA FILOZOFICKÁ ŠKOLA
HÉRAKLEITOS z Efesu (asi 540-480 př.n.l.)
– Parmenidův současník, který zastával opačné stanovisko → Hérakleitova vs. Elejská škola
– všímal si neustálé proměnlivosti věcí, ukazoval, že nic není stálé, že vše je v neustálém toku,
přeměně bytí na nebytí a naopak, v přeměně jedněch jsoucen na druhé, v proměně kvality těchto jsoucen → proto podle Hérakleita „nikdy nevstoupíme dvakrát do téže řeky“
– mírou, jež řídí koloběh věcí a je jediným neměným a určujícím prvkem světa, je tedy zákon – logos
– Hérakleitos je také považován za zakladatele dialektického myšlení
ANTIČTÍ ATOMISTÉ
LEUKIPPOS (asi 500-440 př.n.l.) a jeho žák DÉMOKRITOS (asi 460-360 př.n.l.)
– učinili kompromis mezi názory eleatů a Hérakleitovými sloučení Herákletovi a Elejské školy
– zachovali neměnnost a věčnost eleatského bytí v podobě nedělitelných a věčných atomů a zároveň
respektovali Hérakleitův pohyb, neboť se domnívali, že atomů je nekonečně mnoho a pohybují se v prázdnu, čili nebytí → uvnitř klid, zvenku pohyb
EMPEDOKLÉS (asi 490-435 př.n.l.) a ANAXAGORÁS (500-428 př.n.l.)
– obdobně jako atomisté smiřují rozpory Eleatů a Hérakleita
1) Empedoklés: považuje za jsoucí nepatrné částečky tzv. kořeny všeho: oheň, vzduch, voda, země
2) Anaxagorás: mluví o bezpočtu takzvaných tzv. semen věcí
– jejich částice již nejsou nadány vlastním pohybem (tedy životem), nýbrž jsou pohybovány vnější
silou → opouští myšlenku hylozoismu, který vidí podstatu světa v podstatě života, tedy že svět má vlastní život, kterým žije
1) U Empedokla: láska a svár, které způsobují sjednocování a opětovný rozpad částí
2) U Anaxagora: kosmický duch