Antická filosofie KLASICKÉHO OBDOBÍ
(5-4. století př.n.l.)
ANTICKÁ FILOZOFIE
– antikou se souhrnně nazývá období dějin a kultury starověkého Řecka a Říma
– dělíme do 3 hlavních období:
1) prvním je takzvaná Předsókratovská filosofie (6-4. st. př.n.l.)
2) druhou, vrcholnou etapou je filosofie Klasického období (5-4. st. př.n.l.)
3) třetí, nejdelší období, se nazývá dobou Helénismu (4. st. př.n.l. – 529 n.l.)
FILOZOFIE KLASICKÉHO OBDOBÍ
= zaměřovala se zejména na problém člověka a jeho život ve svobodném městském státě
– v této době vznikla mohutná a dodnes inspirující Platónova a Aristotelova filosofická soustava
SOFISTÉ
sofistikovaný = promyšlený
– ve filosofii se postupně nahromadila řada koncepcí a pojmů, které si začaly protiřečit → rozpory
bylo nutné srovnávat a nalézat z nich východiska
– důležité a praktické otázky pro řeckého občana, který se zajímal o nové myšlenky, o politiku a
veřejné záležitosti byli • Jak se orientovat v tolika nových podnětech?
- Jakou důvěru k nim mít a jak s poznatky zacházet?
– nastal čas sofistů čili učitelů moudrosti
PRÓTAGORÁS z Abdéry (asi 481-411 př.n.l.)
– domyslel Hérakleitovu dialektiku do lidských důsledků a dospěl k subjektivismu
– věci (svět) bez člověka nemají stálou hodnotu → je to člověk čili subjekt, kdo věci hodnotí
„Člověk je měrou všech věcí, jsoucích že jsou, a nejsoucích, že nejsou.“
GORGIÁS z Leontýn (483-375 př.n.l.)
– v pochybách došel asi nejdál, vytyčil totiž mezníky noetické skepse:
- nic není
- kdyby něco existovalo, nemohlo by to být poznáno
- kdyby to mohlo být poznáno, nemohlo by to být sděleno
Sókratés (469-399 př.n.l.)
– nezanechal jediné dílo, ale otřásal běžnými názory lidí i názory tehdy módních filosofů – sofistů
– jako sofisté věnoval i on pozornost především sociálně etickým problémům a myšlení člověka, ale
zatímco však sofisté hodnoty relativizovali (srovnávali), Sokrates naslouchal nitru člověka
– Sókratés věřil, že se v člověku skrývají správné představy a ideály
– nepoučoval o vznešených pravdách, jen jim pomáhal jako dítěti rodit se z nás samotných na světlo
světa → proto svou metodu dialogu zval porodní
– filosofie podle něho nemá omlouvat vše, co člověk činí, jelikož správně přemýšlet znamená i
správně jednat
– Sókratés chápal filosofii jako politické umění
– o Sokratovi se dozvídáme díky dílům jeho žáka Platóna
Platón (427-347 př.n.l.)
– aristokrat, filosof, zakladatel akademie a Sókratův nejvěrnější žák
– Platónova filosofie není systematická, ale obrazná a poetická → ptá se, kde se v lidech berou sny a
touhy, ač žijí v neuspořádan a nedokonalé době
– podle něho je to tím, že naše duše má v sobě uloženy obrazy harmonie, dobra, krásy a lásky, které
přicházejí ze světa idejí, kde pobývaly lidské duše
– ve svém učení o ideách užívá Platón slavného filosofického mýtu o jeskyni:
Jsme přikováni zády ke vchodu, odkud přichází světlo. Předměty za vchodem (za zády) vrhají na zeď před námi stíny. Tyto stíny považujeme za skutečnost, nikoli to, co nevidíme.
– tedy zjevně viditelné věci jsou pomíjivé a můžeme o nich mít pouze mínění, nikoli jisté poznání
– ideje jsou však věčné, mimo prostor a čas, tedy jsou opravdu skutečné, jsou předobrazem
skutečnosti konkrétních a jednotlivých věcí, stavů
– podle Platóna duše dlí v říši idejí a mi se rozpomínáme na svět idejí, ve kterém přebývala naše
duše, což tedy tvoří skutečný obsah poznání → podnětem k poznání je láska jako touha po ideálním světě
– v knize Ústava vytváří na podkladě analogií se světem idejí a lidskou duší dosud nevídanou
představu ideálního státu řízený filosofy → tuto myšlenku se pokusil zrealizovat, ale neúspěšně, člověk totiž nemůže budovat to, co nevybudoval v sobě
Aristoteles ze Stageiry (384-322 př.n.l.)
– žák Platóna, kterého ctil, ale jeho názory později kritizoval
– stal se vychovatelem budoucího podmanitele světa Alexandra Velikého
– jeho mimořádné dílo zahrnuje spisy: filosofické, etické, sociální, estetické, logické i přírodní, ve
zjednodušené podobě bylo ve středověku pokládáno za encyklopedii všeho vědění
– řešil problém vztahu bytí a dění, čili co stálého je za proměnlivostí jevů, tím odmítl představu
Platóna, že by ideje měly existovat mimo fyzický svět
– každá věc je podle něho složena z látky a pohyb je proces, v němž látka nabývá formy
– Aristoteles nově pojímá souvislost a vzájemné přechody dějů, tedy to, co bylo jednou formou,
může se stát látkou pro další formu
– počátekem má být představa Prvního Hybatele, formy všech forem, příčiny příčin, Boha, který je
sám sobě účelem → na toto vymezení poté navázala křesťanská teologie – nauka o Bohu
– všechny věci mají svůj účel, cíl pohybu, dokončení procesu a ono naplnění účelu nazýval
entelechií, účel tedy předchází uskutečnění, což se nazývá teleologie
– vztah duše a těla je stejný jako vztah látky a formy, které jsou Aritotelovou ontologii (náukou o bytí)
1) Duše – sídlí v srdci tedy nebývá bez hmoty, je formou, příčinou živého těla, zdrojem pohybu
– jako je Bůh nejvyšší formou světa, je duše nejvyšší formou a entelechií živého těla
– rozlišuje duši rostlinnou, zvířecí a lidskou, ale jen lidská duše je obdařena rozumem
2) Rozum – je forma lidské duše, která se projevila v zájmu o formální stránku jazyka a řeči.
– Aristoteles podrobil zevrubnému zkoumání formu: logiky, gramatiky a společnosti, teprve poté
navrhl svůj vzor státního zřízení, ve kterém vychází z určení člověka jako bytosti společenské
– je patrné, že Aristoteles si cenil rozumné střední míry, tedy ctnost spočívá v udržování naší duše
mezi výstředními krajnostmi
– Aristotelův vliv byl nesmírný, podal souhrn učení všech svých předchůdců, zpracoval ohromný
materiál a položil základy klasifikace a rozvoje věd