Zvukové procesory
a) Signálové procesory (skripta 9 – 5)
- jsou zařízení pro úpravu signálu pro jeho úrovňové stránce (mění dynamiku), po stránce jeho frekvenčního složení (mění poměry jednotlivých částí zvukového spektra) bez časových změn v jeho složení (to je úkolem efektových procesorů)
- mezi nejrozšířenější signálové procesory patří ekvalizéry (otázka č. 7)
- pro úpravu dynamiky signálu: kompresory, limitery, expandery, gaty
- pro úpravu frekvenčního složení: enhancery, excitery, jednotky zkreslení
- pro směrové stereofonní efekty: pannery
KOMPRESORY A LIMITERY
- KOMPRESOR: snižuje dynamický rozsah signálu
- LIMITER: kompresor s kompresním poměrem (výstupní signál : vstupní signál) je ∞ : 1
- u vážné hudby se téměř nepoužívá, zde je hudba založena na velké dynamice
- např. u rockové písně: aby se zpěv neztrácel v hudebním základu, je potřeba ho celý zesílit – „našlapat“ a k tomu je potřeba snížit dynamický rozsah (poslechni si např. Red Hot Chili Peppers – By the Way , zde je použití kompresoru znát), dominantní je rytmická složka
- použití při záznamu zvýší odstup signálu od šumu, zvýší úroveň nahrávky, sníží dynamický rozsah
EXPANDERY A GATY
- EXPANDERY: slouží k opačné úpravě dynamiky než je tomu u kompresoru (má i obrácenou charakteristiku)
- GATE: expander s s expanzním poměrem 1 : ∞
- při hlasitých pasážích jsou rušivé signály maskovány užitečným signálem
ENHANCER (Exciter)
- míchá k signálu harmonické složky, které v původním signálu vůbec nebyly
PANNER
- efekty se stereofonní bází (umístění, autopan…)
JEDNOTKY ZKRESLENÍ
- booster, fuzz, distortion, overdrive, sustainer, heavy metal
b) Dozvuková a echo zařízení (skripta 9 – 10)
EFEKTOVÉ PROCESORY: mění časové vztahy ve výsledném zvukovém signálu oproti vstupnímu signálu
- uměle vytváří dozvuk libovolně velikého prostoru či vícenásobný odraz od překážek
- dozvuk se může provést i „bez krabičky“, že se zvuk reprodukuje v příslušné místnosti (dozvukové komoře), dozvuk se sejme mikrofonem a přimíchá k původnímu signálu
- je možno použít i dozvukový magnetofon
- dnes se používají efektová zařízení (digitální zpožďovací linka), či softwarové efekty
c) Ostatní efektové procesory (skripta 9 – 13)
- smyčkové echo – stále stejně silné echo bez postupného útlumu
- vibrato – jemné změny v ladění nástroje a jemné zpoždění
- opakování fráze – proslavil např. Brian May (kytarista Queen): zahraje se úsek skladby (např. část sóla) a hudebník se pak sám doprovází
- chorus – zpoždění a rozladění, vniká dojem vícehlasu (užívá se i při doprovodných vokálech) (hodně používal Kurt Cobain)
- flanger – obdoba chorusu s větším rozptylem zpoždění, zvuk působí synteticky (též proslavený Kurtem Cobainem, dále Maxem Cavalerou…)
- Double tracking – zpožděný signál, výsledkem je iluze zdvojeného signálu (je velmi často pro zamaskování některých vad ve výkonech interpretů
- efektový magnetofon – umožňuje prodloužit či zkrátit délku nahrávky s ohledem (i bez ohledu) na změnu celkové výšky tónů v nahrávce
- měnič ladění (harmonizér, pitch shifter) – mění ladění nahoru či dolů