Využití vícestopé technologie
- metoda současného snímání na vícestopý záznam
- metoda postupného snímání na vícestopý záznam
- výhody a nevýhody obou metod
- programově řízená montáž
a) Metoda současného snímání na vícestopý záznam (skripta II, str. 29)
- v omezené míře se používá při živých nahrávkách, hlavně se používá ve studiových nahrávkách
- snímání probíhá více mikrofony, které jsou přiřazeny jednotlivým nástrojovým skupinám (sekcím), sólovým nástrojům a zpěvákům. Signál z každého mikrofonu pak jde do oddělené stopy vícestopého zařízení
- Při mixáži se pak určuje poloha ve stereofonní bázi, přidává se potřebný dozvuk atd…
- každá sekce se snímá v kóji, musí být zajištěna vizuální komunikace s dirigentem (popř. i s hudebníky), někdy se používá jen metronom
VÝHODY
- postupná mixáž, neomezený počet oprav chyb, lepší výkon orchestru pod řízením dirigenta, rychlá výroba nahrávky než při postupném snímání
NEVÝHODY
- nedokonalé odstraněné přeslechů mezi jednotlivými sekcemi (jak v kterém studiu…), přítomnost všech při nahrávání, případných oprav se opět účastní všichni (popřípadě sekce, která má původní zvuk z playbacku)
b) Metoda postupného snímání na vícestopý záznam (skripta II, str. 30)
VÝHODY
- vzniká kvalitní nahrávka, při mixáži je možnost míchat i pro vícekanálovou ambiofonní reprodukci, není potřeba všech interpretů při nahrávání
NEVÝHODY
- větší spotřeba času při vytváření nahrávky
Fáze výroby:
- příprava realizace snímku
- postupné snímání jednotlivých nástrojů s odděleným záznamem do samostatných stop vícestopého záznamu
- příprava programově řízené mixáže
- vlastní provedení mixáže
- přepisové operace
d) Programově řízená montáž (skripta II, str. 31)
- nejprve probíhá příprava formou simulace mixáže. Všechny úkony, které při simulaci provádí zvukový mistr se zaznamenávají do paměti (rychlost sjíždění a vyjíždění tlumičů, nastavení ekvalizérů, přepínání stop, efekty…)
- simulace se vícekrát opakuje a dolaďuje
- při realizaci programově řízené mixáže se mixáž provádí automaticky z paměti, je-li více strojů, synchronnost se zajišťuje podle time codu (LTC, ČŘK – musí být na oněch mediích zaznamenány)
- při mixáži pak zvukový mistr pouze kontroluje správný průběh mixáže
- výsledkem je dvoustopý, popř. vícestopý záznam