Výroba zvukového doprovodu televizních pořadů
- základní rozdíly proti filmové technologii
- přímé přenosy
- záznam hrané tvorby
- záznam hudebních a tanečních snímků
a) Základní rozdíly proti filmové technologii
- u filmu se obraz i zvuk zaznamenává odděleně, na samostatný nosič
- teprve dalším zpracováním vznikne jeden filmový pás
- u televizní tvorby se zvuk s obrazem zaznamenávají na jeden nosič
b) Přímé přenosy (skripta II, str. 29)
- Přenos sportovního utkání – postatou je snímání zvukového obrazu prostředí, používají se ruchové úzcesměrový mikrofony. Sportovní přenosy jsou často komentovány z místa dění. K tomu slouží komentátorská kabina. Zvukový mistr provádí přímou mixáž komentáře a jednotlivých ruchových mikrofonů. Co do výbavy, většinou postačí přenosový vůz.
- Přenos koncertu – zvuk je zpravidla snímán větším počtem mikrofonů. Pro tyto přenosy se používá pomocný zvukový vůz se zvukovou režií. Zvukový mistr provádí přímou mixáž
- Přenos divadelního představení – Zvuk bývá snímán dvěma nebo více směrovými mikrofony, které jsou nad jevištěm.
- Přenosy s významnou předtočenou složkou – často se používá kontaktní zvuk snímaný bezdrátovými mikrofony (mikroporty), ruční nebo klopové. Některé party jsou zpívány na hudební základ – half-playback. Opět se uplatňuje pomocný zvukový vůz. Mixáž se provádí přímo.
PŘENOS ZE STUDIA
- Zpravodajská sestava – klopové mikrofony, nebo mikrofony na stole, střih přímých vstupů s příspěvky je prováděn současně pro obrazovou i zvukovou složku.
- Publicistické a soutěžní pořady jsou snímány větším počtem mikrofonů, zvuk prostředí bývá snímán několika vhodně rozmístěnými ruchovými mikrofony.
- Mixáž výsledného zvuku se provádí podle kamerového střihu obrazové složky tak, aby byl vždy dobře slyšet mluvčí, který je vidět na výstupním obrazovém monitoru. Často se užívají předtočené obrazové a zvukové předěly.
c) Záznam hrané tvorby (skripta II, str. 40)
- Pro studiové natáčení je typická sekvenční metoda, kdy je pořad současně snímán více kamerami a okamžitě režijně zpracován kamerovým střihem
- v exteriérech se požívá záběrová metoda, kdy je obraz snímán jednou kamerou a veškeré střihové operace jsou pak prováděny postprodukčně.
STUDIOVÉ NATÁČENÍ
- snímání dialogové složky a synchronních ruchů kontaktním způsobem
- studia jsou stavěná tak dobře, že není srozumitelnost problémem
- někdy se některé složky se míchají rovnou při natáčení
EXTERIERÓVÉ NATÁČENÍ
- je zde také snímán kontaktní zvuk, avšak zvuk i obraz jsou na jednom nosiči
- protože dialogy jsou rušeny okolními zvuky, budou se dialogy namlouvat postsynchronně
Výstupem obrazového střihu je obrazový čistopis. Pokud byl při natáčení zvuk kompletní, stříhá se rovnou s obrazem a veškeré ruchy a dialogy jsou automaticky sestřiženy synchronně s obrazem.
U pořadu snímaného záběrovou technologií se dodatečně ozvučuje pomocí vícestopé technologie. Obraz i zvuk jsou již od začátku vybaveny LTC. Na vícestopém stoji se pak na základě hodnot LTC nahrávají ostatní části zvuku. Následuje postupná mixáž. Výsledný zvukový doprovod je pak přepsán do zvukových stop obrazového čistopisu.
d) Záznam hudebních a tanečních pořadů (skripta II, str. 41)
- natáčení probíhá metodou playbacku. Úvodní fází je vždy natočení a zpracování čistopisu hudební a zpívané složky.
- Tento čistopis je pak přepsán na pomocný playbackový pás nebo na zvukovou stopu obrazového záznamu.
- Synchronnost je zajištěna reprodukcí záznamu na scéně při vlastním natáčení
- Samozřejmostí je použití LTC
Metoda playbacku s použitím playbackového pásu
- natáčení nových hudebních snímků
- výběr archívních snímků
- příprava pomocných playbackových pásů
- zkoušky a vlastní natáčení obrazu v exteriéru nebo interiéru se záznamem na společný nosič
- kontrolní projekce
Zde se snímá sekvenční technologií více kamerami. Bývají zde i často přimíchány synchronní kontaktně snímané ruchy (kroky, potlesk diváků…) Návaznost v případě opakování sekvencí je zajištěna pomocí time code. Výhody (zvuk, pohybová volnost, vyloučení chyb v interpretaci, možnost opakovat nepodařené sekvence, popřípadě při postprodukci vybrat ty nejpovedenější).
Metoda playbacku VIDEO-ONLY
- hudba už je na nosiči, obrazové stopy jsou zatím prázdné
- při natáčení se hudba pouští ze zvukových stop
- při herecké akci se zaznamenává pouze obraz INSERT VIDO ONLY
- Výhody (okamžitý vznik výsledného audiovizuálního snímku na jednom nosiči, rychlost)
- Nevýhody (s opakováním sekvence je se maže předchozí záznam
- určitou modifikací je natáčení záběrovou technologií, od výše popsaného postupu se liší výrazným podílem postprodukčního zpracování obrazu a zvuku. Často se používá u klipů. Na scéně se z pomocného pásu reprodukuje zvuk a jednotlivé záběry se pak několikrát opakují. Spolu s obrazem se zaznamenává pomocný zvuk, který slouží k synchronizaci obrazu s originálním zvukem.
- Při střihu jsou dva způsoby: 1) Podle pomocného zvuku se sestřihá obraz včetně pomocného zvuku, který je pak nahrazen originálem.
- 2) Záznam originálu zvuku do zvukových stop a pak teprve následný střih obrazové složky. Také zde slouží pomocný zvuk k synchronizaci s originálem.