Výroba hudebních snímků
- využití hudebních snímků v audiovizuální tvorbě
- technologické možnosti a jejich charakteristika
- metody současného snímání a okamžité mixáže
- výhody a nevýhody okamžité mixáže
a) využití hudebních snímků v audiovizuální tvorbě (skripta II, str. 25)
- přímé použití – veškeré hudební produkce, výroba hromadně šířených kopií
- režijní požití – zařazení celých primárních hudebních snímků do nově vytvářeného rozhlasového, televizního nebo filmového díla
- použití formou mixáže – hudební snímky nebo jejich části jsou s dalšími zvukovými složkami na míchacích pásech formou mixáže smíchány ve výsledný zvukový pás
- použití při playbacku – zpívané a taneční akce, natáčení klipu, mixuje se s obrazem
- postsynchron – dodatečné ozvučení doprovodnou hudbou při výrobě filmového nebo TV díla
- rozhlasové vysílání – hromadně šířená kopie v rozhlasových pořadech
- přímé vysílání – využití hudebního snímku bez záznamu, typické pro TV tvorbu, pokud není použit playback
b) Technologické možnosti a jejich charakteristika (skripta II, str. 25)
- snímání celého orchestru, sólistů i zpěváků s okamžitým režijním zpracováním a okamžitým primárním záznamem výsledného snímku
- současné snímání celého orchestru, sólistů a zpěváků s odděleným záznamem jednotlivých nástrojů, nástrojových skupin… do samostatných stop vícestopého záznamu s následnou postupnou mixáží výsledného snímku
- postupné snímání jednotlivých nástrojů, nástrojových skupin, sólistů…. s odděleným záznamem samostatných stop vícestopého záznamu s následnou postupnou mixáží výsledného snímku
c) Metody současného snímání a okamžité mixáže (skripta II, str. 26)
- typický pro natáčení snímků vážené hudby v reálném prostředí koncertních sálů s diváky
- užívá se intenzitně fázová stereofonie A – B, účinkují-li sólisté, mívají navíc svůj mikrofon, jehož intenzita a lokalizace ve stereofonní bázi je dána při okamžité mixáži
- rozmístění orchestru je dáno vyzkoušenými tradičními postupy
- obecně lze říci, že okamžitá mixáž je reálná za použití maximálně 10 mikrofonů. Větší počet už je vo držku a vo nervy
- pokud to možnosti dovolují, používá se vícestopý záznam, každá nástrojová skupina má mikrofon, který vede do jedné stopy, mixáž se pak provádí následně
d) Výhody a nevýhody okamžité mixáže (skripta II, str. 28)
VÝHODY
- náročnost při snímání a mixáži, omezená možnost opravy chyb
NEVÝHODY
- bezprostřední výkon orchestru podpořený dirigentem, případně i přítomnými diváky
Užívá se při prakticky pouze při živých pódiových koncertních vystoupeních, kdy má velký význam záznam atmosféry v poslechovém sále, nevadí zde drobné chyby, které by vadily ve studiové nahrávce.